Samo u poslednjih nekoliko dana, angažovanje vozača izvan Evrope dva puta je dospelo na naslovne strane. Dakle, pogledajmo najnovije izvještaje o ovoj temi, uključujući Filipince i Indijce.
Počet ćemo s opštim podatkom, odnosno reportažom njemačke državne televizije “Das Erste”. Skreće se pažnja na masovno zapošljavanje vozača izvan Evropske unije, koje se vrši preko agencija za zapošljavanje i često se kombinuje sa kršenjem socijalnih propisa. To uključuje potrebu isplate minimalnih zarada u inostranstvu na “prelazima”, obavezu da vozaču ponudi povratak kući ili u bazu (jednom u četiri nedelje) i obavezu vraćanja kamiona u zemlju registracije (jednom u osam nedelja). Sve to, naravno, ima negativan uticaj na celokupno tržište, pogoršavajući uslove rada i za vozače u EU.
Među ispitivanim primjerima, u izvještaju se, između ostalih, navode i dva vozača iz Indije. U lokalnim indijskim novinama pronašli su oglas za posao u Evropi, koji je postavila agencija za zapošljavanje. U početku su morali da plate po 4.000 evra za prevoz, dokumente i dodatne troškove iz sopstvenog novca, a zatim su poslati na evropske rute sa dvostrukom posadom, primajući 1.700 evra mesečno. Ako bi, s druge strane, želeli da promene poslodavce, morali bi ponovo da završe većinu formalnosti, uključujući i dobijanje nove radne dozvole. To bi, opet, uključivalo troškove od nekoliko hiljada.
Drugi primjer je vozač sa Filipina, s kojim se autori izvještaja sastaju u parkiralištu kamiona u Bad Hersfeldu u Njemačkoj. Ispostavilo se da je muškarac osam meseci bio na “metastazama” EU, stalno je živeo u kabini za to vreme. Pored toga, ispostavilo se da je njegov poslodavac ignorisao neke od procedura, što je rezultiralo nevažećom radnom i boravišnom dozvolom. Stoga, svaka provjera pored puta može rezultirati prisilnom deportacijom za tog vozača.
S obzirom na broj provjera na cestama, takva vožnja bez dozvole može izgledati kao malo apstrakcija. Međutim, kako potvrđuje još jedna priča koju je objavio holandski Inspektorat rada, takve stvari se dešavaju, čak i godinama.
Već u jesen 2022. godine holandski inspektori započeli su istragu o prevozniku iz grada Utrehta, osumnjičenom za ilegalno zapošljavanje vozača. Lišeni dokumenata, Azijati su trebali voziti kamione po međugradskim linijama preko noći, s gomilom kurirskih pošiljki. Neposredno prije Uskrsa izvršena je racija na jedan od distributivnih centara, tražeći vozilo iz naznačene kompanije.
Kamion je zaustavljen, a za volanom je pronađen državljanin Filipina, bez radne i boravišne dozvole u Holandiji. Štaviše, dalja istraga otkrila je čak trinaest sličnih slučajeva iz iste kompanije, u kojima je učestvovalo deset Filipinaca i tri Turačina. Svi ovi vozači vozili su se cestama EU bez dozvole, nakon što su to činili najmanje šest mjeseci. Jedan od vozača trebao je neslužbeno priznati da je njegov ilegalni rad u Europi počeo… Prije 12 godina!
U početku je holandski prevoznik za to dobio kaznu od 44.000 evra . On zadržava i pravo na žalbu, iako još nije poznato da li će ga kompanija koristiti.