Dole navedena trgovinska udruženja podržavaju koncept Carinske reforme EU. Političke smernice i strateški prioriteti Evropske komisije, na osnovu izveštaja, ističu imperativ Evrope da unapredi svoju konkurentnost i bezbednost. I jedno i drugo se prepliće na granici. Ispravna carinska reforma EU nikada nije bila toliko važna ili tako hitna.
Carinska reforma EU treba da obezbedi da spoljna granica olakšava trgovinu i funkcioniše kao kanal za konkurentnost uz sprečavanje ekonomske neefikasnosti. Pametna reforma carine mora povećati sigurnost EU i zaštititi njene građane bez ugrožavanja legitimne trgovine. Ovi ciljevi se mogu ostvariti samo sa modernom carinskom unijom, koja deluje kao jedna i u partnerstvu sa privatnim sektorom. Da bi novo carinsko zakonodavstvo efikasno funkcionisalo kako za carinu tako i za trgovinu, preporučujemo sledeće.
Završetak važećeg zakonodavstva o Carinskom zakoniku Unije [UCC] Važeće zakonodavstvo je primenjeno 2016. godine i mora se izvršiti do 31. decembra 2025. godine, u skladu sa članom 278 UC
- Zakonodavstvo sadrži elemente koji su korisni za privredu, kao što je centralizovano carinjenje i ulazak u evidenciju deklaranta. Ovi koncepti zahtevaju da IT sistemi Evropske komisije i država članica rade efikasno.
- Trgovina se oslanja na ove sisteme da neometano funkcionišu i nastoji da koristi od njih u godinama koje dolaze.
- Nekoliko država članica je najavilo da neće biti spremne sa potrebnim IT razvojem kako bi ispoštovale zakonski propisani rok do 31. decembra 2025. Tražimo od Komisije da podnese realistično planiranje, osiguravajući da su IT sistemi u potpunosti raspoređeni i da su carinska pravila u svim državama članicama EU27 se ujednačeno primenjuju u digitalnom okruženju.
- Centar za carinske podatke EU i budući razvoj IT-a u vezi sa carinom Mi podržavamo koncept centralizovanog centra carinskih podataka EU, koji ima za cilj da pojednostavi i uskladi podnošenje podataka u državama članicama putem jedinstvene tačke, čime se smanjuju administrativna opterećenja i povezani troškovi sa različitim nacionalnim sistemima. Cilj bi trebalo da bude izbalansirano čvorište koje poboljšava carinsku efikasnost, uklanja dupliranje podataka i obezbeđuje dostupnost za sve aktere, istovremeno čuvajući poslovne interese, posebno one MSP.
- Bezbednost podataka, posebno poslovnih osetljivih informacija, trebalo bi da bude ključni prioritet Carinskog centra podataka EU. Trenutni trend stalnog povećanja zahteva za podacima od strane Komisije i carinskih organa treba pažljivo razmotriti kako bi se izbegli dalji izazovi. Zahtevi za podatke u carinskom centru EU moraju odgovarati logističkim procesima u kompanijama. Da bi zaista imali koristi od lekcija naučenih iz nedostataka u implementaciji Programa rada UCC-a i da bi se pozabavili tekućim izazovima koje predstavlja centralizovani zajednički interfejs za trgovce – obeležen ponovljenim kašnjenjima i nedostupnošću, što je stvorilo neizvesnost za preduzeća, poremetilo planiranje, i povećani troškovi — zahtevamo eksternu procenu Carinskog centra za podatke EU, posebno njegove izvodljivosti, delotvornosti, zaštite podataka i uticaja na preduzeća. Pored toga, IT sistem UCC treba da podržava digitalnu interoperabilnost sa drugim globalnim carinskim sistemima (npr. eTir, eATA) kako bi održao i nadgradio postojeće najbolje prakse u carinskim operacijama.
Sve dok postojeći IT sistemi UCC ostaju u funkciji, trenutna pravna osnova – izmenjena tamo gde je potrebno treba da ostane na snazi kako bi se obezbedila pravna sigurnost. Da bi održali evropsku trgovinu konkurentnom, evropski carinski sistemi moraju proaktivno usvojiti najnovije tehnologije prevazilazeći reaktivni stav retrospektivne prekomerne regulacije.
Zakonodavci treba da obezbede da svi elementi novog carinskog zakonodavstva koji se odnose na IT budu dizajnirani za brzo ažuriranje i sistemskih procesa i tehnologije. Moramo prekinuti praksu propuštanja tehnološkog razvoja samo zato što je izmena zakona previše izazovna. Na kraju, dole potpisana udruženja žele da podvuku da je, u kontekstu u kome će Data Hub služiti kao jedinstveno centralizovano IT Carinsko okruženje, dostupnost i performanse sistema od ključne važnosti jer poremećaji mogu značajno uticati na ekonomiju.
Preduzimanje adekvatnih mera u oblastima (sajber)bezbednosti i planiranja vanrednih situacija je stoga ključno kako bi se sprečilo zastoje i omogućilo da lanci snabdevanja nastave da funkcionišu u slučaju prekida. 3. Carinska uprava EU Evropska carinska uprava (EUCA) treba da ima za cilj da obezbedi harmonizovanu primenu carinskih propisa u svim državama članicama. Ovo bi stvorilo pravnu sigurnost i smanjilo rizike povezane sa različitim nacionalnim carinskim praksama, olakšavajući kompanijama da posluju u više zemalja EU. Štaviše, Agencija bi trebalo da smanji administrativna opterećenja, olakša trgovinu i postavi prioritete efikasnih procedura koje su prilagođene korisnicima.
Kompanije koje su usklađene i pouzdane (kao što su AEO), koje imaju duboko znanje o međunarodnim lancima snabdevanja i globalnoj trgovini, treba da se posmatraju kao partneri carinskim vlastima u postizanju njihovih ciljeva. Vidimo značajnu priliku za trgovinska i poslovna udruženja da doprinesu radu EUCA i njenih radnih tela u budućnosti. Treba im omogućiti interakciju sa Carinskom upravom EU podnošenjem zahteva za pojašnjenje ili izražavanjem sopstvenih stavova o jedinstvenom tumačenju i primeni carinskog zakona EU. U interesu transparentnosti, zainteresovanim stranama treba dati priliku da efikasno učestvuju u Carinskom savetodavnom odboru ili bilo kom drugom konsultativnom telu Carinske uprave EU.
Udruženja na koje utiče poverenje i čekanje na trgovaca pozdravljaju ideju o statusu „Trgovac od poverenja i provera“, koji ima za cilj da trgovcima od poverenja ponudi pojednostavljene carinske procese i smanjene provere. To je korak ka podsticanju usklađenosti, uz nagrađivanje trgovaca sa niskim rizikom efikasnijim carinskim procedurama. Ipak, do sada su predložene prednosti trgovca sa poverenjem i čekovima prilično ograničene i, osim mogućnosti samoprocene, dostupne su svakom ekonomskom operateru prema važećem carinskom zakonodavstvu. Da bi status „Trust and Check Trader“ funkcionisao, MSP bi trebalo da dobiju ciljanu podršku za izgradnju kapaciteta, kao što su obuka i resursi od Carinske uprave EU i nacionalnih carinskih organa, kako bi im se omogućilo da se kvalifikuju za status Trust & Check trgovca.
Da bi se trgovcima iz EU omogućilo da nastave da koriste globalni AEO program SCO-a, terminologiju i strukturu AEO-a treba zadržati. Umesto da se zamene AEOC, mogle bi se uvesti dodatne varijacije sa dodatnim olakšicama prilagođenim različitim akterima u lancu snabdevanja. Status AEO C je isprobana, međunarodno prihvaćena i priznata sertifikacija koja pruža značajne prednosti olakšavanja trgovine i od suštinskog je značaja za minimiziranje carinskih poremećaja za trgovce koji poštuju pravila. Povezivanjem svih budućih olakšica sa jedinstvenim statusom, reforma bi efektivno isključila većinu evropskih kompanija, posebno MSP, iz carinskih olakšica. Link Joint Statement on the EU Customs Reform_DEC2024.pdf
Izvor:Joint Statement on the EU Customs Reform_DEC2024 | IRU | World Road Transport Organisation