Prema poslednjim podacima koje je objavio Nemački federalni zavod za statistiku (Destatis), stopa usluga za celu 2022. godinu povećana je za 5,5 posto u odnosu na 2021. godinu. Međutim, najjači rast cena primetili su Nemci u sektoru transporta i skladištenja i bio je skoro dvostruko veći – iznosio je 9,6 procenata. U poređenju sa skokom na godišnjem nivou u stopama od 2021,19 odsto zabeleženim 5. godine, on je očigledno bio niži. U to vreme, međutim, iza rekordnog rasta stoji pomorska plovidba, u kojoj su cene naglo skočile (za 111 odsto) zbog poremećaja vezanih za pandemiju koronavirusa – objašnjava Destatis.
Prošle godine, od svih vrsta transporta, zabeležena su najveća povećanja u drumskom transportu robe – za 13,4 posto. Poređenja radi, u 2021. godini ovo povećanje , u y/y terminima. Iznosilo je 2,6 posto. Međutim, tek u četvrtom kvartalu 2022. godine, u poređenju sa istim periodom 2021. godine, stope u nemačkom drumskom transportu su porasle za 15,5 posto, postavljajući novi rekord od 2006. godine. , ili od početka prikupljanja podataka od strane Destatisa.
Kancelarija objašnjava ovaj trend povećanjem troškova goriva i nestašicom vozača kamiona.
Industrija za prosleđivanje je zauzvrat zabeležila povećanje od 2022,12 odsto u 1. godini u odnosu na prethodnu godinu, uglavnom zahvaljujući napredovanju puteva – dodaje kancelarija. Međutim, treba imati u vidu da je u četvrtom kvartalu 2022. godine počeo pad stope, ne samo u Nemačkoj, već i u drugim zemljama EU.
Trendovi u Francuskoj
Cijene drumskog prevoza pale su u decembru u Francuskoj za 2,4 odsto na mesečnom nivou, što je nastavljanje silaznog trenda koji je industrija zabeležila od kraja leta. Tek u novembru je došlo do povećanja kamatnih stopa zbog cena dizela, prema barometru Upply Freight Indexa.
Fluktuacije cijena dizela se uglavnom prenose na transportne cene sa jednomesečnim zakašnjenjem.
Francuski prevoz u 2023.
Skoro četvrtina kompanija za drumski transport (22 odsto) koje je anketirao bp2r, francuska transportna konsultantska firma, očekuje da će obim pada u prvoj polovini 2023. Zauzvrat, 33 odsto kompanija očekuje stagnaciju u prvih 6 meseci ove godine, a preostalih 45 odsto računa na rast (u poređenju sa 72 odsto godinu dana ranije).
Međutim, nema razloga za brigu za zdravlje francuskih kompanija, jer je samo 13 odsto prijavilo pad profitabilnosti u 2022. godini u odnosu na 2021. godinu.
Pored toga, uprkos manje povoljnoj ekonomskoj situaciji nego pre godinu dana, 78 odsto transportnih kompanija planira da regrutuje (u poređenju sa 76 odsto u 2021. godini). Nedostatak vozača je problem u Francuskoj, kao i u ostatku EU. Prema rečima 65 odsto ispitanika, manjak osoblja razlog je povećanja cena transporta. Prognoza povećanja kamatnih stopa za ovu godinu dostiže rekordan nivo u poslednjih 5 godina i očekuje se da će u proseku iznositi šest odsto (posle 6,3 odsto u 5. i 2021,1 odsto u 7. godini)
Cene prevoza u Španiji
Poslednji kvartal 2022. godine u drumskom transportu robe sumirali su i Španci. Prema poslednjem izveštaju koji je pripremilo Ministarstvo saobraćaja, mobilnosti i urbanističke agende, prosečna cena transporta u četvrtom kvartalu 2022. godine povećana je za 16,16 odsto u odnosu na isti kvartal 2021. godine.
U zavisnosti od dužine trasa, povećanje cena je bilo sledeće:
- 0-50 km za 17,6 procenata.
- 100-200 km za 21,8 procenata.
- 200-300 km za 16,29 procenata.
- iznad 300 za 15,6 procenata.
Što se sprovedene aktivnosti tiče, na osnovu stalnog istraživanja koje Ministarstvo saobraćaja sprovodi ciklično, prikupljajući podatke hiljadu prevoznika, u četvrtom kvartalu je utvrđeno smanjenje performansi transporta izraženih u tonskim kilometrima za 2,8 odsto. 2022. u odnosu na isti period 2021. godine. Međutim, blagi porast performansi transporta bio je vidljiv u međunarodnom transportu (za 1,5 odsto). Domaći međugradski transport smanjen je za 2,1 odsto, a međugradski transport za 6,0 procenata.
Izvor: https://trans.info/pl/stawki-za-transport-drogowy-niemcy-ofni-333422