Stalna predstavništvo Finske u EU organizovala je restituciju za EMS i EMS2 kamione. Izvještaj.
- Tuuli-Maria Aalto, zamjenik stalnog predstavnika Finske PR
- Aurora Garcia de Sandoval, DG MOVE, Evropska komisija
- Otto Lahti, Traficom, Finska
- Kenneth Natanaelsson, Transport Administration, Švedska
- Ove Holm, DTL, Danska
Uvodne primjedbe: važne tačke podignute na reviziji Direktive o težinama i dimenzijama; Prekogranični transport treba razjasniti.
Evropska komisija
O težini i dimenzijama direktive prvi rezultati su sljedeći:
- Nedovoljna poboljšanja energetske efikasnosti drumskog transporta
- Fragmentacija transportnog tržišta prekomjerne veličine i težine (teret) (uključujući abnormalna nedjeljiva opterećenja i prevoznike vozila).
- Neefikasna i nekonzistentna primena prekograničnih transportnih pravila za teška teretna vozila.
Elementi koje treba istražiti su:
- Obezbeđivanje jednakih uslova za igru: prilagođavanje standarda težine i veličine potrebama ZEV vozila, poboljšana aerodinamika i intermodalni transport.
- Uklanjanje prepreka unutrašnjem tržištu i poboljšanje efikasnosti: usklađivanje pravila težine i veličine za međunarodni transport
- Dalje promovisati mere ozelenjavanja: Stvoriti uslove za bolji poslovni slučaj za ZEV i intermodalni transport.
Ciljevi unakrsnog rezanja: Osigurati sigurnost na putevima, zaštititi infrastrukturu i smanjiti ukupne emisije gasova staklene bašte iz transporta.
Glavni izazovi ove Direktive: bezbednost na putevima; oštećenja infrastrukture/investicija; trenutni faktor niskog opterećenja standardnih teških vozila; modalne promjene ili saradnje.
Finska iskustva
Finska poluprikolica od 76 tona, rješenje prilagođeno cesti za teška opterećenja. U poređenju sa dve standardne poluprikolice, jedna osovina više i manja težina od 4 tone. 14% manja težina po osovini. Najvažnija cifra je opterećenje na putu u odnosu na teret.
Prilagođene kombinacije kamiona i kompletnih prikolica u skladu sa lokalnim potrebama. Ponekad je najbolje rješenje nešto između EMS-a i EMS2:
- Kamion od 12 m nije ništa posebno.
- 2×7,82 m u prikolici
- Savršeno rešenje za isporuku supermarketa u finskom selu.
EMS2 je posebno važan za slabo naseljeni istok i sjever Finske.
- 50 automatskih mernih tačaka na glavnim putevima
- Tačni podaci o saobraćaju kamiona svaki dan
- EMS2 kamioni su veoma popularni za nacionalni transport na velike udaljenosti.
EMS i EMS2 kamioni imaju značajan uticaj na saobraćaj kamiona i emisije štetnih gasova.
- Ova kalkulacija kombinuje obim saobraćaja i razlike između težinskih klasa.
- Obim saobraćaja bio bi 64% veći sa kamionima od 16,5 m i 40 t.
- 740.650.000 km je mnogo kamionskog saobraćaja.
- 10.000 vozača je potrebno
- Emisije bi bile 17% veće bez EMS i EMS2 kamiona.
- Prednosti EMS2 su veće za laki teret.
Švedska iskustva
Ciljevi transporta velikog kapaciteta:
- Poboljšanje transporta i energetske efikasnosti za teretni transport.
- Smanjenje potrošnje energije i emisije CO2 po zapremini transportovanoj / toni
- Smanjena je potreba za ulaganjem u novu infrastrukturu.
- Bezbednost se povećava upotrebom boljih tehnologija i manjom ekspozicijom (manje vozila).
Program HCT u Švedskoj: Program ima za cilj stvaranje uslova za uvođenje HCT-a u određeni dio švedske putne mreže opisujući i razvijajući scenarije problema, razvojne potrebe, moguća rješenja, kao i testiranjem i demonstriranjem istih.
Švedski izveštaj: OVDE:
- Oko 4.000 km moglo bi biti otvoreno u roku od godinu dana od donošenja odluke.
- Na predloženoj putnoj mreži bezbednost na putevima ne bi trebalo da bude negativno pogođena.
- Uticaj na klimu i životnu sredinu je pozitivan.
- Potrošnja energije smanjena je za 4-6% ukupno.
- Za svaki transport, do 30% smanjenja potrošnje energije.
- Postoji rizik od prelaska robe sa železnice na put kojom se mora upravljati.
- Veoma isplativ predlog sa socio-ekonomske tačke gledišta.
- Profit: 1 do 1,4 milijarde evra
- Troškovi = 10 miliona eura (kružni tokovi, širina puteva u urbanim područjima).
Proces otvaranja puteva za duža vozila:
- Nova uredba 31/8 – 2023
- Agencija za transport – Zahtevi za vozila
- Administracija transporta – Otvorena putna mreža
Danska iskustva
Pilot projekat EMS-u u Danskoj:
- Uveden je kao trogodišnje pilot projekat 2008. godine.
- produženo do 2030. godine.
- 4 vrste EMS-a u Danskoj
- Do 25,25 metara i do 60 tona – maksimalno 10 tona po osovini.
- Enterprise Program: oko 50 aplikacija svake godine – ali nisu svi projekti završeni.
Politički sporazum od 24. juna 2022. godine:
- 11 inicijativa će omogućiti da drumska vozila i vozovi postanu duži i teži (7 za teža vozila, 4 za duže drumske vozove).
- Pozitivni socio-ekonomski dobici
- Smanjenje 0,1 miliona tona ugljen-dioksida.
- Dio sporazuma o izmjeni naknada za javne ceste za kamione.
- Odobreno od 1. januara 2025. godine
https://www.fntr.fr/