Zakon o bezbjednosti saobraćaja prvi put predviđa opciju privremenog oduzimanja vozila do pravosnažnog okončanja sudskog postupka protiv vozača koji je u posljednje dvije godine osuđivan za teže prekršaje.
BEOGRAD – Izmjene Zakona o bezbjednosti saobraćaja na putevima, koje je Skupština Srbija usvojila prošle nedjelje, od danas stupaju na snagu, čime su se stekli uslovi da počnu da se primjenjuju odredbe na osnovu kojih će se privremeno oduzimati vozila zbog najtežih prekršaja.
Zakon o bezbjednosti saobraćaja prvi put predviđa opciju privremenog oduzimanja vozila do pravosnažnog okončanja sudskog postupka protiv vozača koji je u posljednje dvije godine osuđivan za teže prekršaje.
“Kada se radi o privremenom oduzimanju vozila, to je novina, međutim, treba napomenuti da je u dužem vremenskom periodu ova ideja provejavala. Ova izmena nalaže da se vozaču, ukoliko načini teži prekršaj, a to su članovi 229 i 230, privremeno oduzima vozilo kao predmet izvršenja. Ovu meru treba doživeti kao takvu da se vozaču oduzme opasno sredstvo jer se pokazalo da on nepropisno, nesavesno i nebezbedno upravlja tim vozilom”, objasnio je za Kurir televiziju pukovnik Zlatko Belencan, pomoćnik načelnika Uprave saobraćajne policije.
Istakao je da se neće svima oduzimati vozilo, te naveo u kom slučaju se to može izbjeći:
“Ukoliko je to iznajmljeno ili firmino vozilo, onda će se voditi računa o titularu imovine. U slučaju da vozač rukovodi firminim vozilom, neće se firmi oduzeti vozilo, već će se ona obavestiti da njen zaposleni upravlja sa, recimo, težim prekršajima i da ih je opet izvršio. Fokus je da se vodi računa o najbezobzirnijim vozačima, koji su izvršili najteže prekršaje”.
On je naveo i propisane kazne za različite vrste udesa:
“Za nanošenje lakših telesnih povreda propisana je kazna od 30.000 do 300.000 dinara ili kazna zatvora od 30 dana do tri godine. Za nanošenje teških telesnih povreda propisana je kazna od jedne do osam godina zatvora, a za nanošenje smrtnih povreda kazna je od dve do 12 godina. Treba to ponavljati i apelovati”.
Oduzimanje vozila u 18 slučajeva
Ovaj zakon prvi put predviđa opciju privremenog oduzimanja vozila do pravosnažne presude, kada može i trajno da se oduzme vozilo.Vozilo će se oduzimati u ovih 18 slučajeva:
– Vožnja pod dejstvom alkohola sa više od 1,2 promila
– Odbijanje alkotestiranja ili drogatestiranja
– Prekoračenje brzine za više od 80 km/h van naselja
– Prekoračenje brzine za više od 70 km/h u naselju
– Prekoračenje brzine za više od 60 km/h u zoni škole ili zoni „30“
– Prekoračenje brzine za više od 50 km/h u zoni usporenog saobraćaja
– Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu vozača
– Prevoz deteta mlađeg od 12 godina na mestu koje nije predviđeno za sedenje (prtljažnik, instrument tabla, zadnja polica, spoljni delovi vozila i sl.)
– Prolazak kroz najmanje dva crvena svetla na semaforu u razmaku kraćem od 10 minuta
– Preticanje kolone vozila preko neisprekidane (pune) linije
– Vožnja bez položene ijedne vozačke kategorije
– Vožnja tokom mere zabrane upravljanja vozilom
– Vožnja nakon oduzimanja vozačke dozvole zbog nakupljenih kaznenih poena
– Vožnja za vreme privremenog isključenja iz saobraćaja
– Vožnja noću na neosvetljenom putu bez ijednog uključenog svetla na vozilu
– Preticanje ili obilaženje vozila koje se zaustavlja ili se zaustavilo radi propuštanja pešaka na pešačkom prelazu
– Preticanje kolone pod pratnjom
– Nepropuštanje vozila pod pratnjom
Na električni trotinet tek posle 14. rođendana
Vozači električnih trotineta će sada biti u obavezi da koriste biciklističku stazu, pešačko-biciklističku stazu ili biciklističku traku. Kolovozom mogu voziti samo na putu na kom je brzina kretanja ograničena na 30 kilometara na sat.
Vozači koji su navršili 18 godina života mogu se voziti i na putu na kome je brzina kretanja ograničena na 50 km/h. Donja starosna granica za upravljanje trotinetom je 14 godina.
https://www.nezavisne.com/