Pojedine države članice (među kojima su i Srbija i Slovenija) objavile su svoje rezultate oktobarske akcije, a ROADPOL je u petak saopštio i kako izgleda ukupan, neslavni zbir: kod svakog 4. (četvrtog) kamiona zabeležen je jedan ili više prekršaja, dok je 1% teretnih vozila bilo u takvom stanju da im je dalje putovanje suspendovano do otklanjanja nedostataka.
U ROADPOL Truck&Bus akciji sprovedenoj od 10. do 16. oktobra, učestvovalo je 17 nacionalnih policijskih snaga. Kako je saopšteno, kontrolisano je ukupno 223.314 kamiona i 113.437 autobusa. Utvrđeno je 67.519 prekršaja (kamioni: 60.480, autobusi: 7.039).
U 2.070 slučajeva (što je skoro 1% provera), dalje putovanje kamiona je smatrano previše opasnim i vozila su oduzeta sve dok se ne dovedu u ispravno stanje.
Stopa prekršaja je iznosila 22,81% za teretni transport i 5,91% za autobuse.
– Za teretni saobraćaj, to znači da je skoro kod svakog 4. kamiona pronađen jedan ili više prekršaja. To pokazuje da teretni saobraćaj predstavlja veliki rizik za bezbednost na putevima i da je njegovo praćenje od suštinskog značaja – rekao je sekretar Operativne radne grupe ROADPOL-a Henk Jansen iz policije Holandije.
Najviše prekršaja konstatovano je u oblastima brzine (11.565), tehničkih prekršaja (3.307), vezivanja pojaseva i upotrebe druge sigurnosne opreme (4.255). U 3.307 slučajeva (3.232 kamiona, 75 autobusa) utvrđeni su ozbiljni tehnički nedostaci. Pronađeno je 1.583 kamiona (< 12 tona), 519 kamiona (> 12 tona) i 152 autobusa sa prekomernom težinom.
Kršenja vremena vožnje i odmora
U saopštenju Evropske mreže saobraćajne policije ističe se da je otkriven „ozbiljan broj kršenja vremena vožnje i odmora“, kao i prekršaja pri upotrebi tahografa.
Ukupno 8.277 vozača (kamiona 7.808, autobusa 469) prekršili su važeće propise širom Evrope, što znači da su upravljali vozilom duže nego što je zakonom dozvoljeno, bez pridržavanja obaveznih pauza. Zabeleženo je i ukupno 6.675 nepravilnih upotreba tahografa, dok su manipulacije digitalnim tahografima otkrivene su u 260 slučajeva.
Supstance
Nažalost, zatečeno je i 199 vozača koji su učestvovali u drumskom saobraćaju pod dejstvom alkohola, kao i 53 vozača pod dejstvom droge.
– Mnogi od ovih prekršaja (kao što su neprilagođena brzina, nedovoljno osiguranje tereta, umor vozača i tehnički nedostaci vozila) su često glavni uzroci ozbiljnih sudara. Moramo se boriti protiv toga kontrolama teretnog saobraćaja – poručuje ROADPOL.
Pored kažnjavanja za prekršaje, vozači se razjašnjavajućim razgovorima na licu mesta obaveštavaju o opasnostima od nedovoljnog pričvršćivanja tereta, nekorišćenja sigurnosnog pojasa, zamora usled prekoračenja vremena vožnje ili sve većeg problema odvlačenja pažnje za volanom od strane vozača, npr. zbog korišćenja mobilnih telefona ili drugih elektronskih uređaja.