Flotni operateri su dugo bili strpljivi. Sada će prvi dobiti svoje odluke o finansiranju za svoje električne i hidrogenske kamione. Ali radost je zamagljena.
15.03.2023Matthias Rathmann
Njemačka vlada dopušta da ga zaštita klime nešto košta. Prema sopstvenim podacima, kompanija će do 1. godine osloboditi 6,2024 milijardi evra za promociju klimatski prihvatljivih komercijalnih vozila, a dodatnih pet milijardi evra za razvoj infrastrukture za punjenje goriva i punjenje. Ali gde su milijarde, pitajte operatere flote koji žele da investiraju u kamione sa nultom emisijom ili stanice za punjenje.
Prve kompanije koje su učestvovale u drugom pozivu za finansiranje prošle godine sada su mogle da se raduju dobijanju pošte. Pre svega, operateri flote morali su da budu strpljivi pola godine ili više. Ali radost pozitivne odluke prati razočaranje. U slučaju nekih kompanija, stvar ima priličan ulov: novac ne teče do završetka vozila, već možda samo 2025. ili 2026. godine.
Finansiranje neće trajati do 2025. ili 2026. godine
Sopstveni računovodstveni prevoz, kao i transportne i logističke kompanije, koje pretvaraju svoje vozne parkove i ponekad troše milione evra, moraju stoga unapred finansirati novac za državu u dužem vremenskom periodu. “Iz budžetskih razloga, vaš projekat nije mogao biti odobren na zahtev za finansijsku 2024. godinu,” navodi se u odlukama o finansiranju do kojih je došao trgovinski časopis trans aktuell. Namera je “da se grant stavi na raspolaganje u gotovini za finansijsku 2025. godinu.” U drugim odlukama, kompanija, takozvana primateljica bespovratnih sredstava, kao što se može čuti, čak je odgođena do 2026. godine.
“Je li ovo novi tempo Njemačke?” pita špediter srednje veličine koji je također saznao za “svoju sreću”. Voleo bi da odmah vrati vozila, kaže on. Do sada je prihvatio svaki kamen spoticanja na putu ka električnoj mobilnosti – “a sada se ispostavlja da uopšte nema finansiranja.” On nema želju da predfinansira sve ovo. “Mi nismo banka.”
Šta se desilo? Da li su milijarde potrošene na prelazak na čiste kamione nisu uzete u obzir u budžetu? Je li to bio samo broj zraka? Kompanije reaguju veoma iritirano na pisma. Da li imaju dovoljno supstanci i rezervi da u početku realizuju svoje projekte dekarbonizacije u potpunosti sopstvenim sredstvima? Ili se treba bojati da će se mnogi distancirati od svojih planova i da će zaštita klime pasti usput? Urednici su zatražili od Federalnog ministarstva saobraćaja (BMDV) da prokomentariše činjenice.
U odluci o finansiranju, Federalna kancelarija za logistiku i mobilnost (BALM) daje kompanijama godinu dana da realizuju planirane projekte. Ovo vreme isporuke je takođe potrebno u nekim slučajevima pre nego što se mogu isporučiti električni i hidrogenski kamioni, koji se još uvek proizvode u malim količinama. S obzirom na to da se ne očekuje da će vozila biti na putevima do 2024. godine, plaćanje 2024. godine takođe je lako komunicirati sa kompanijama. Činjenica da su odloženi do 2025. ili 2026. godine nailazi na nerazumevanje i nezadovoljstvo. Vi biste, zauzvrat, trebalo što pre da počnete: “Molim vas da projekat sprovedete kako je planirano”, navodi se u odluci.
Primjer za kupovinu električnog kamiona
Ali pre toga, kompanije će verovatno imati na umu cifre sa kojima se suočavaju: pod pretpostavkom 220.000 evra dodatnih troškova za teški električni kamion, biće im nadoknađeno 80 odsto u okviru programa KsNi, što bi iznosilo 176.000 evra. Sada moraju da finansiraju ovaj iznos do tri godine. Čak i sa šest prijavljenih e-kamiona, prag od milion evra bio bi prekoračen. Da ne zaboravimo dodatne troškove, čuvenu deltu, koju ne snosi promocija. Sa izabranim primerom izračunavanja, to iznosi 44.000 evra po kamionu.
https://www.eurotransport.de/