Evropsko udruženje proizvođača automobila izdalo je saopštenje u kojem se poziva na predlog Evropske komisije za novi standard emisije Euro 7. U njoj je organizacija izrazila zabrinutost zbog ciljeva smanjenja emisija za sva vozila. Prema ACEA-i, novi propisi u potpunosti “ignorišu” pitanje planiranog prelaska na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova.
Da bi se uskladili sa Euro 7 standardom, proizvođači kamiona će morati da prebace značajne finansijske i inženjerske resurse sa električnih vozila na baterije i gorivne ćelije na motore sa unutrašnjim sagorevanjem. Ovo će imati ozbiljan uticaj na naš prelazak na vozila sa nultom emisijom štetnih gasova. To nije dobro za klimu, ljudsko zdravlje i industriju,” rekao je Martin Lundstedt, izvršni direktor Volvo Grupe i predsednik ACEA Upravnog odbora za komercijalna vozila.
“Kreatori politiketreba da se fokusiraju na mere koje će ubrzati zamenu voznog parka, dajući prioritet investicijama u vozila sa nultom emisijom štetnih gasova koja će imati mnogo veći uticaj i na kvalitet vazduha i na smanjenje emisije CO2,” dodao je Lundstedt.
Euro 7 – vrlo kompliciran i skup
Organizacija je takođe zabrinuta da jemalo verovatno da će zakonodavni paket Euro 7 biti spreman pre sredine 2024. godine. Posebno imajući u vidu dugu listu dodatnih testova koje Brisel predlaže i koji tek treba da budu precizno definisani. Stogasu predloženi datumi implementacije (jul 2025. za automobile i kombije i jul 2027. za teška teretna vozila) nerealni po mišljenju sindikata. Prepreka je da se veliki broj modela i varijanti vozila mora razvijati, dizajnirati, testirati i odobriti prije ovih datuma. U ovom izdanju Euro 7 može biti vrlo kompliciran i skup – ističe ACEA u službenoj izjavi.
Udruženje proizvođača također kritizira uključivanje u standarde čestica iz izvora koji nisu izduvni gasovi – to jest, od kočnica i od abrazije.
Ograničene beneficije
Prema mišljenju ACEA, trenutni EU Euro 6/VI standardi su najsveobuhvatniji i najstroži standardi za emisiju zagađujućih materija (kao što su NOx i PM čestice) u svijetu.
Automobilska industrija veoma ozbiljno shvata svoju ulogu u smanjenju emisije CO2 i zagađivača. U stvari, prošle godine smo napravili veoma konstruktivan predlog za novi Euro 7 standard, koji bi doneo značajno smanjenje ciljnih zagađivača, čime bi se poboljšao kvalitet vazduha,” objasnio je Oliver Zipse, predsednik ACEA i izvršni direktor BMW-a.
“Nažalost, ekološke koristi od predloga Evropske komisije su veoma ograničene, dok to značajno povećava troškove vozila. Fokusira se na ekstremne uslove vožnje koji gotovo da nemaju smisla u stvarnom životu,” dodao je Zipse.