Ovo je pogrešno vreme za uvođenje doplate za emisije CO2,” navodi se u saopštenju transportne i logističke organizacije DSLV. Prema mišljenju sindikata, uprkos već planiranom udvostručavanju putarine od 1. decembra 2023. godine, putarina kamiona ostaće uglavnom neefikasna kao instrument za kontrolu emisije CO2 u narednim godinama.
DSLV naglašava da će izmena zakona prvenstveno koristiti federalnom budžetu, a ne životnoj sredini smanjenjem ugljeničnog otiska u drumskom transportu robe.
Doplata CO2 na daljinu je u principu odgovarajući kontrolni instrument za promovisanje dekarbonizacije sektora drumskog transporta tereta. Međutim, zbog nedostatka tržišno zasnovanih alternativa u tako ranoj fazi, direktne posledice cena CO2 u početku će biti samo rast državnih prihoda, rast logističkih troškova i veće potrošačke cene,” navodi se u saopštenju.
Prema Frenku Husteru, izvršnom direktoru DSLV-a, sa trenutnim predlogom zakona, savezna vlada preduzima drugi korak pre prvog.
Sve veća očekivanja savezne vlade u pogledu prihoda od troškova ruta zasnovanih na CO2 za kamionski saobraćaj pokazuju da čak ni vlada ne očekuje brzu konverziju voznih parkova kamiona u alternativne pogone,” dodaje Huster, pozivajući se na nacrt amandmana na nemački Zakon o putarini.
Prema dokumentu, očekivani dodatni prihodi od troškova emisije CO2 od preko 6,5 milijardi evra godišnje do 2027. godine ostaće stabilni.
Subvencije za emisije gasova moraju biti odložene
Udruženje apeluje na vladu da odloži uvođenje stopa vezanih za emisije CO2.
Ne govorimo o odlaganju važnog koraka ka održivosti. Međutim, efekti zakonodavstva nisu sinhronizirani ni sa trenutnom ekonomskom situacijom ni sa organizacionim i tehničkim mogućnostima” – kritizira Huster.
Prema Frenku Husteru, postoji dovoljno razloga da nemački ministar saobraćaja iskoristi odobrenje u nacrtu zakona za uvođenje delimičnih stopa putarine na osnovu emisije CO2 kasnije.
“1. januar 2025. godine bio bi objektivno opravdan, jer verovatno vrlo kasno usvajanje amandmana na Zakon o putarini stavlja logističku industriju i njene kupce pod dodatni pritisak,” napominje direktor DSLV-a.
Huster očekuje da će se parlamentarna procedura povući na jesen zbog međustranačkih okršaja. Stoga period između objavljivanja Zakona i njegovog stupanja na snagu 1. decembra 2023. godine može trajati nekoliko nedelja. “Kao rezultat toga, praktično nema vremena za prilagođavanje procesa u kompanijama i pregovaranje o cenama sa logističkim kupcima,” dodaje on.
Rupe u zakonu
Prema DSLV-u, sadržaj Zakona o trećoj putarini ima neke nedostatke. Koalicioni sporazum ne sadrži izuzeće od naknada za drumski saobraćaj u okviru kombinovanog transporta. Zakon takođe nema sistem popusta za alternativna goriva. “Na kraju krajeva, upotreba HVO100, bio-LNG i bio-CNG u sektoru drumskog saobraćaja mogla bi da doprinese smanjenju emisije CO2 sada, sve dok se u potpunosti ne uspostavi tržište električnih i hidrogenskih kamiona,” navodi se u saopštenju.
Subvencije za CO2 podstiču inflaciju
Još jedna nemačka organizacija prevoznika, BGL, takođe je oštro kritikovala nacrt amandmana na Zakon o putarini.
“Cene CO2 su pokretač inflacije pod maskom zaštite klime,” grmi sindikat.
Udruženje, kao i DSLV, snažno odbacuje praktično udvostručenje putarine zbog nedostatka uticaja na životnu sredinu uz drastično povećanje cena za krajnjeg kupca. Na kraju, potrošačima će se naplaćivati 7,62 milijarde evra godišnje u vreme kada je inflacija veoma visoka. “U zamjenu za ništa”, gorko kaže BGL.
BGL oštro odbacuje ovaj projekat. Bilo bi bolje postepeno uvoditi naknadu za emisije CO2 od 2025. godine, kao što je već predložio BGL. Vjerodostojnost vlade, a time i cjelokupne politike, određena je mjerama koje je teško provesti”, komentira prof. Dirk Engelhardt, glasnogovornik Uprave BGL-a.
Izvor: https://trans.info/pl/niemieccy-przewoznicy-o-podwyzce-myta-zly-moment-ofni-345538