Razgovarali smo sa Daliborom Pelevićem direktorom MSC MONTENEGRO D.O.O., subagent Mediteranske brodske kompanije D.O.O. Beograd, kancelarije brodara MSC koja pokriva tržišta Srbije, Sjeverne Makedonije i Crne Gore.
Gospodine Peleviću, koje usluge nudite klijentima i koji su najznačajniji aspekti vašeg poslovanja u Crnoj Gori?
D.P.: Naša kompanija nudi kompletnu uslugu pomorskog prevoza, kako na uvozu tako i na izvozu, kao i uslugu prevoza od vrata do vrata, osiguranja tereta, skladištenja i carinskog zastupanja. Najznačajniji aspekt našeg poslovanja u Crnoj Gori je naša posvećenost klijentima, jer smo u potpunosti svijesni da uspijeh i napredak naših klijenata istovremeno znači uspijeh i napredak za nas. Stoga smo uvijek na usluzi klijentima i pomažemo im da razvijaju svoj biznis na globalnom nivou, kroz našu međunarodnu mrežu servisa, luka, i infrastrukture.
MSC je u Crnoj Gori ove godine proslavio značajan jubilej. Kako je izgledao petnaestogodišnji put MSC-a na našem tržištu?
D.P.: Iako je MSC stigao u Crnu Goru posle ostalih većih brodara, 2007.godine, veoma brzo je postao lider na tržištu. Nakon samo dvije godine, naše tržišno učešće je došlo do 50%, a u nekim periodima je bilo i do čitavih 80%. Naš lokalni tim se sastoji od posvećenih i obučenih profesionalaca koji su u svakom trenutku na raspolaganju klijentima, i usmijereni smo na građenje dugogodišnjih poslovnih saradnji sa kompanijama koje su korisnici naših usluga.
Koje su glavne robe koje prevozite, a koje klijente tek očekujete da pridobijete?
D.P.: Crna Gora prati globalni trend rasta kontejnerskog prevoza robe. U našim kontejnerima se prevoze najrazličitije vrste robe – roba široke potrošnje, sirovine, rude, ali i roba u temperaturnom režimu, kao što su voće i povrće, za koje s ponosom možemo reći da smo u mogućnosti da ponudimo kompletnu podršku u smislu pakovanja i transporta. Pored klijenata iz Crne Gore, fokusirani smo i na tržište Srbije koje prirodno gravitira luci Bar.
MSC je nedavno pokrenuo blok voz na relaciji Beograd- Bar. Recite nam više detalja o tome koji su glavni benefiti ovog servisa (u poređenju sa kamionskim prevozom na primer). Kakvi su vaši planovi za budućnost u pogledu intermodalnog prevoza?
D.P.: Imajući u vidu važnost srpskog tereta za luku Bar, pokrenuli smo svoj blok voz početkom ove godine, servis od ogromne važnosti za obije države, iz razloga što pruža fleksibilnost usluge našim klijentima i pomaže im da prevaziđu trenutne probleme sa željeznčkim kapacitetima preko luke Rijeka. Ova opcija donosi fleksibilnost lancima snabdevanja klijenata, istovremeno smanjujući njihov karbonski otisak.
Šta MSC radi na polju digitalizacije?
D.P.: Izbijanje pandemije COVID-19 je ubrzalo razvoj i usvajanje svih digitalnih rešenja u transportnoj industriji. Mi u MSC vjerujemo da digitalizacija ima moć da transport učini efikasnijim, sigurnijim i održivijim i neprestano ulažemo u razvoj novih digitalnih alata i tehnologija kako bismo klijentima obezbedili rešenja koja su laka za upotrebu, fleksibilna i pouzdana. Naša e-business platforma MyMSC, omogućava klijentima da dobiju ponudu, samostalno bukiraju transport, pošalju instrukcije i potvrde teretnicu online i u vreme kada im odgovara. Osim toga, uporedo smo razvili i elektronsku verziju brodske teretnice, eBL – brzu, sigurnu i troškovno povoljniju opciju za prenos dokumentacije preko blockchain kanala. Cilj naših digitalnih rešenja je da obezbijede potpuno transparentno i kontrolabilno transportno iskustvo, koje omogućava sigurne digitalne transakcije ali u isto vreme ne gubi MSC-ov personalizovani pristup klijentima.
Kako je 2022.godina izgledala iz ugla brodara i šta očekujete da će 2023. doneti MSC-u u Crnoj Gori?
D.P.: Pandemija je imala kako trenutne tako i dugotrajne efekte na transportnu industriju. MSC je od samog početka blisko sarađivao sa klijentima kako bi se što lakše prilagodili promjenama koje je kako ona tako i globalna dešavanja koja su uslijedila. Osim što smo dodatno investirali u flotu, u kojoj je trenutno više od 700 brodova, i razvijali dodatne servise širom planete kako bismo ublažili pritisak na globalne lance snabdijevanja, istovremeno smo ulagali i u infrastrukturu, kao u slučaju pomenutog željeznčkog servisa iz Bara do Beograda. Najnovija usluga iz našeg spektra, avio-prevoz tereta, najavljena je u Septembru 2022 i očekuje se da bude lansirana u toku 2023. Sve navedene investicije su imale jedan cilj, a to je da se klijentima stave na raspolaganje optimalna transportna rešenja od vrata do vrata, kako bi, uz podršku naših stručnjaka, odabrali najbolju uslugu i odgovarajuće rešenje za njihove transportne potrebe. Imajući u vidu sve navedeno, možemo reći smo mi u MSC Montenegro, kao i MSC globalno, dobro pripremljeni za sve što 2023.godina donosi, i sa zadovoljstvom ćemo i u narednoj godini biti na usluzi svim svojim klijentima.