Ako se išta izdvajalo prvog dana IAA Transportation izložbe juče, to je bio fokus na novim modelima električnih kamiona. Dajmler, DAF, Scania, Nikola, MAN, Quantron i Ford su otkrili električne kamione. Tu je bilo i pitanje dodele titule Kamion godine 2023, koja je pripala DAF XD.
Dajmler
Jedan od prvih proizvođača koji je predstavio svoj novi model bio je Dajmler Trucks.
Nemačka kompanija eActros Long Haul sports akumulator od 600 kWh koji napaja zadnje točkove kamiona preko dva motora na zadnjoj osovini. Baterija isporučuje 600 kW vrhunsku snagu i 400 kW neprekidnog napajanja. Kako se navodi, baterije koje se koriste u vozilu imaju životni vek od 1,2 miliona kilometara.
Vrhunac snage koji se pominje u poslednjem pasusu, prema Dajmlerovim rečima, odgovara 815 hp, što je oko 200 hp više od najmoćnijeg dizelaša Actrosa.
Još jedna ključna karakteristika kamiona je njegovo brzo punjenje. Za samo 45 minuta baterija se može napuniti od 20 do 80 odsto i tako omogućiti punjenje tokom obaveznih 45-minutnih pauza.
Komentarišući puštanje kamiona prošle nedelje, Mihael Šib, šef za upravljanje proizvodima, Mercedes-Benz Trucks, rekao je:
“Kao i kod svih naših e-kamiona, oslanjaćemo se na rane praktične testove sa kupcima za naš eActros LongHaul. Time će naši inženjeri moći da uključe dragocena znanja stečena u operacijama u stvarnom svetu – posebno u pogledu punjenja visokih performansi – direktno u razvoj vozila za proizvodnju serije.”
Scania
Drugi proizvođač koji je otkrio električni kamion bila je Scania.
Scania R45 je namenjena za regionalnu transportnu upotrebu i može da transportuje do 64 tone. Domet kamiona je oko 350 km, a očekuje se da će model biti dostupan na jesen 2023.
Više detalja o kamionu biće dostupno kasnije danas. Za sada znamo da će imati novi motor koji može da transportuje prikolicu od 40 tona za 4,5 sata po 80 km/h. Štaviše, biće potrebno samo 45 minuta da se baterija u potpunosti napuni.
“Na našem putovanju elektrifikaciji ostavljamo gradske granice iza sebe i krećemo se ka međugradskom autoputu. Nedavno smo isporučili naelektrisani kamion sa drvetom mušteriji na severu Švedske. I to je vrlo stvaran znak činjenice da sada možemo da elektrifikujemo sve aplikacije za težak transport”, kaže Kristijan Levin, generalni direktor Scania Group, u saopštenju povodom eksponata kompanije IAA Transportation.
Do kraja manifestacije, Scania kaže da će ukupno pokazati 14 vozila, od kojih je većina električna.
DAF
Holandski proizvođač kamiona DAF takođe je predstavio električne verzije svojih XD i XF modela.
Kamioni nude između 220 kW i 300 kW snage (300-450 HP), dok je maksimalni domet 500 km. To, u kombinaciji sa mogućnošću punjenja baterije do 80 odsto u roku od 45 minuta, znači da električni kamioni mogu da odrade 1.000 kilometara za dan, kaže DAF.
DAF XD Electric i DAF XF Electric postaće dostupni kao traktor i kruti modeli i sada se mogu naručiti. Očekuje se da će proizvodnja električnih modela početi u prvoj polovini 2023.
“Da bi se Novi DAF XD i XF Electric optimalno prilagodili potrebama kupca, efikasni i pouzdani PACCAR e-motori isporučuju izlaze od 170 do 350 kW (230 do 480 hp). U kombinaciji sa pakovanjima baterija do 5 struna, potpuno električni dometi čak mogu da premaše i 500 kilometara, u zavisnosti od okolnosti i primene”, kaže holandski proizvođač.
Ford Trucks
Ford Trucks je takođe učestvovao na izložbi, otkrivajući prototip električnog kamiona koji bi trebalo da krene u proizvodnju 2024.
Prototip trenutno testira jedna lokalna vlast u Turskoj, gde bi vozilo trebalo da bude proizvedeno.
Prototip predstavljen u Hanoveru ima motor sa maksimalnom izlaznošću od 390 kW. Domet je oko 300 kilometara, a vreme punjenja je oko 75 minuta od 20 do 80 odsto.
“Jačanje naše pozicije u Evropi je naš glavni prioritet. Nastavkom da gradimo na našem uspehu na našim trenutnim tržištima, planiramo da do 2024. godine u Evropi dostignemo 50 zemalja. U skladu sa Zelenim dogovorom EU i Fordovim globalnim ciljevima održivosti, preduzimamo veliki korak ka našem cilju nulte emisije za 2040. Kratkoročno gledano, naš cilj je da ispunimo 50 odsto evropske prodaje kao vozila sa nultom emisijom do 2030.
MAN
Novi MAN eTruck u emisiji UAA u Hanoveru moći će da postigne dnevne domete do 800 km do 2025. godine, kaže nemački proizvođač.
Vozilo je dostupno u različitim kombinacijama, a maksimalna raspoloživa snaga je između 300 kW i 350 kW.
Kvantron
Kvantron, još jedan nemački proizvođač, predstavio je izvestan broj svojih kamiona i u IAA Transportu.
Među njima je bio i QLI FCEV, kamion vodonika sa dometom do 500 kilometara. Njegov veći brat, FCEV Heavy Truck, ima domet tri puta više. Druga vozila na vodonik, QHM FCEV 44-1000, sportska su dometa 700 kilometara.
Otkriven je i QHM BEV kamion. Opisan je kao konceptno vozilo skoro proizvodnje zasnovano na svee električnoj platformi sa operativnim opsegom do 350 km. Kamion je već dostupan za pred-narudžbinu.
Nikola
Na kraju, ali ne i najmanje važna, imamo Nikolu, koji je zajedno sa Iveco Grupom otkrio modernizovanu verziju evropskog Električnog vozila Nikola Tre Fuel Cell (FCEV).
Redizajnirani model kamiona odlikuje poboljšano upravljanje i novi vozački taksi sa izmenjenom aerodinamikom.
Nikola Tre FCEV takođe dolazi u varijanti vodonika sa dometom do 800 kilometara. Ona će krajem 2023. ući u produkciju serije za severnoameričko tržište. Za Evropu bi tre FCEV trebalo da bude proizveden u Ulmu u prvoj polovini 2024.
“Kamioni sa nultom emisijom Nikola Tre, i akumulatorski i gorivo-električni modeli, pravi su menjači igara u komercijalnom kamionu”, kaže Majkl Lohšeler, predsednik Korporacije Nikola.
Nagrade
DAF je pokupio Truck of the Year 2023 za svoj XD model. Kamion DAF-a izabrao je žiri od 24 urednika komercijalnih vozila i visokih novinara, koji predstavljaju 24 glavna kamionska magazina širom Evrope.
Kako je istakao sam DAF, godišnja nagrada ide kamionu uvedenom na tržište u prethodnih 12 meseci, što daje najznačajniji doprinos efikasnosti drumskog transporta. Ova presuda se oslanja na nekoliko kritičnih kriterijuma, uključujući tehnološke inovacije, udobnost, bezbednost, pogon, ekonomiju goriva, ekološki ‘otisak stopala’ i ukupne troškove vlasništva (TCO).
Sumirajući glasanje porote, predsednik Međunarodnog kamiona godine Đaneriko Grifini je prokomentarisao:
“Sa uvođenjem nove XD serije, DAF je isporučio najmodnični distributivni kamion koji postavlja novu odrednicu u svojoj klasi. Domet kamiona značajno poboljšava direktan i indirektan vid samim tim i bezbednost, što je ključni faktor za distributivna vozila. Takođe, efikasnost vozila i udobnost vozača uvode novi standard u ovom segmentu.”
U međuvremenu, Dajmler je bio korisnik nagrade za inovacije kamiona za 2023.
Žiri je, kako je rečeno, pokoleban “inovativnim ukupnim tehnološkim konceptom nemačkog proizvođača sa LFP tehnologijom baterija, novom e-osovilom, kao i velikom brzinom razvoja Mercedes-Benz Trucksa”.
Većina novih kamiona biće električna do 2035, kaže Mekinsi
Izveštaj pod nazivom ‘Priprema sveta za kamione sa nultom emisijom’, sadrži projekcije u kojima će BEV (Battery Electric Vehicle) i FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) biti integrisani u vozne parkove od sada do 2040.
“U početku, tranzicija će i dalje zahtevati regulatorne krojače kroz subvencije i druge podsticaje, ali uskoro će očekivani superiorni učinak TCO-a podstaći veći deo uspona beV i FCEV powertrains”, navodi se u delu zaključka izveštaja.
Što se tiče toga da li će gorivne ćelije na baterije ili gorivo na vodonik pobediti, u izveštaju se veruje da će obe sorte ovih vozila sa nultom emisijom ponuditi TCO pogodnosti u poređenju sa njihovim dizel ekvivalentima. Međutim, u zaključku se ne navodi koja alternativa će biti popularnija. Umesto toga, rečeno je da će slučajevi korišćenja voznih parkova odrediti da li se kupuju BEV-ovi ili FCEV-ovi.
Autori istraživanja smatraju da će različiti profili BEV-ova i FCEV-ova, zajedno sa troškovima tehnologije, operativnim ograničenjima i dostupnošću infrastrukture, dovesti do tržišta na kojem će kamioni i njihove električne energije biti mnogo prilagođeniji specifičnim slučajevima korišćenja flote i okruženju:
“Sa kontinuiranom strmom krivom učenja, obe powertraine će biti jeftinije za rad od dizelaša. Međutim, oni će imati različite profile duž troškova tehnologije, operativnih ograničenja i dostupnosti infrastrukture, što će doći do tržišta na kojem će kamioni i njihove električne energije biti mnogo prilagođeniji specifičnim slučajevima korišćenja flote i životne sredine. BEV i FCEV igraće komplementarne uloge u ovom složenijem novom svetu, ali tačna ravnoteža između njih još uvek nije jasna i verovatno će se razlikovati i po regionima”, navodi se u izveštaju.
Kada je reč o proizvođačima kamiona koji proizvode modele nulte emisije, Mekinsijevi istraživači zaključuju da će takve kompanije “upoznati nove partnere, ali i novu konkurenciju od start-up OEM proizvođača do komunalnih preduzeća, koja svi polažu pravo na udeo na tržištu kamiona sa nultom emisijom”.
Ključno za sve ovo što se, međutim, dešava je naravno ulaganje u infrastrukturu.
“Samo za razvoj nove infrastrukture za punjenje i dopunu goriva biće potrebno više od 450 bn investicija. Te investicije treba da se ulože pre nego što kamioni sa nultom emisijom budu raspoređeni u razmeri, ali će se isplatiti tek kada veličine voznog parka budu velike”, zaključuju autori izveštaja.
Daimler Truck subsidiary unveils Next Generation eCanter
Prema izveštaju predstavljenom u McKinsey & Company na ovonedeljnom IAA Transportation događaju u Hanoveru, svi novoprimljeni kamioni u Evropi, SAD i Kini biće električni za nešto više od 12 godina.
Istraživanje kompanije McKinsey & Company zaključuje da će dugoročno, niži ukupni troškovi vlasništva (TCO) povezani sa električnim vozilima na kraju ubrzati uspon električnih kamiona.
Izveštaj pod nazivom ‘Priprema sveta za kamione sa nultom emisijom’, sadrži projekcije u kojima će BEV (Battery Electric Vehicle) i FCEV (Fuel Cell Electric Vehicles) biti integrisani u vozne parkove od sada do 2040.
“U početku, tranzicija će i dalje zahtevati regulatorne krojače kroz subvencije i druge podsticaje, ali uskoro će očekivani superiorni učinak TCO-a podstaći veći deo uspona beV i FCEV powertrains”, navodi se u delu zaključka izveštaja.
Što se tiče toga da li će gorivne ćelije na baterije ili gorivo na vodonik pobediti, u izveštaju se veruje da će obe sorte ovih vozila sa nultom emisijom ponuditi TCO pogodnosti u poređenju sa njihovim dizel ekvivalentima. Međutim, u zaključku se ne navodi koja alternativa će biti popularnija. Umesto toga, rečeno je da će slučajevi korišćenja voznih parkova odrediti da li se kupuju BEV-ovi ili FCEV-ovi.
Autori istraživanja smatraju da će različiti profili BEV-ova i FCEV-ova, zajedno sa troškovima tehnologije, operativnim ograničenjima i dostupnošću infrastrukture, dovesti do tržišta na kojem će kamioni i njihove električne energije biti mnogo prilagođeniji specifičnim slučajevima korišćenja flote i okruženju:
“Sa kontinuiranom strmom krivom učenja, obe powertraine će biti jeftinije za rad od dizelaša. Međutim, oni će imati različite profile duž troškova tehnologije, operativnih ograničenja i dostupnosti infrastrukture, što će doći do tržišta na kojem će kamioni i njihove električne energije biti mnogo prilagođeniji specifičnim slučajevima korišćenja flote i životne sredine. BEV i FCEV igraće komplementarne uloge u ovom složenijem novom svetu, ali tačna ravnoteža između njih još uvek nije jasna i verovatno će se razlikovati i po regionima”, navodi se u izveštaju.
Kada je reč o proizvođačima kamiona koji proizvode modele nulte emisije, Mekinsijevi istraživači zaključuju da će takve kompanije “upoznati nove partnere, ali i novu konkurenciju od start-up OEM proizvođača do komunalnih preduzeća, koja svi polažu pravo na udeo na tržištu kamiona sa nultom emisijom”.
Ključno za sve ovo što se, međutim, dešava je naravno ulaganje u infrastrukturu.
“Samo za razvoj nove infrastrukture za punjenje i dopunu goriva biće potrebno više od 450 bn investicija. Te investicije treba da se ulože pre nego što kamioni sa nultom emisijom budu raspoređeni u razmeri, ali će se isplatiti tek kada veličine voznog parka budu velike”, zaključuju autori izveštaja.
Pored ovoga, Mekinsi se takođe poziva na potrebu da se razvije desetak giga-fabrika vrednih baterija.
Izveštaj možete pročitati u celosti ovde.
Podružnica Dajmler kamiona predstavila eCanter sledeće generacije
The Next Generation eCanter će sadržati eAxle, integrisati motor sa zadnjom osovinom i na taj način omogućiti kompaktniji pogonski strukturu. Sa ovim strukturnim promenama, značajno proširenje postave proizvoda je bilo moguće.
FUSO-ova eCanter postava sledeće generacije globalno će obuhvatiti više od 100 varijanti, uključujući 28 varijanti za japansko domaće tržište kako bi se rešio širi spektar logističkih potreba. Pored aktuelnog modela od 7,5 tona (GVW) novo vozilo dolazi u težinske klase u rasponu od 4,25 tona do 8,55 tona.
Varijacija taksija je takođe proširena; sada nudi novi široki taksi (1.995 mm) pored standardne širine taksija (1.695 mm) koji omogućava veću fleksibilnost na rutama koje pokrivaju uske puteve.
Proširen je i asortiman točkova, sa 2.500 mm na 4.750 mm.
Prošireni opseg sa novim modularnom konceptom baterije
Sa eCanter-om sledeće generacije, FUSO uvodi novi modularni koncept baterije. Vozilo je dostupno sa tri opcije pakovanja baterija, na osnovu baze točkova.
Vozila opremljena jednom baterijom, sa ocenjenim kapacitetom od 41,3 kWh, imaju domet do 70 km sa jednim punjenjem.
Vozila sa dve baterije pokrivaju domet do 140 km, a ona sa tri baterije do 200 km.
Novi model je takođe opremljen PTO jedinicom za poletanje struje koja omogućava specijalna rešenja za kupce koji žele da upravljaju svojim eCanter-om sa bakšišom, zadnjim kranom ili kombijem pod kontrolom klime, između ostalih različitih opcija. Ovo omogućava još veći spektar aplikacija za kupce.
Kompletna postava vozila, specifikacije i funkcije mogu se razlikovati od tržišta do tržišta. Detalji prekomorskih modela biće saopšteni u trenutku njihovog lansiranja.
Nakon svetske premijere u Japanu, evropska premijera eCanter-a sledeće generacije biće održana u IAA Transportation 2022 od 20. septembra. – 25. u Hanoveru/Nemačkoj.
Početak prodaje eCantera sledeće generacije na japanskom tržištu zakazan je za proleće 2023. godine sa lansiranjem novog vozila na dalja prekomorska tržišta u narednim godinama.
www.trans.info