IRU: naknade u vezi sa predloženim izmenama Direktive o evrovinjeti su „neprihvatljive“
Evropska komisija je u četvrtak dala predlog da se prikolice i poluprikolice dodaju Direktivi o evrovinjeti. Odgovarajući na vesti, IRU je rekao da se ovaj potez može posmatrati kao podsticaj za industriju samo ako su države članice obavezne da ga primenjuju od istog datuma kao i varijacije stope CO₂ u motornim vozilima.
Kao što IRU napominje u svom saopštenju za štampu, države članice sa naknadama za korisnike puteva moraju preneti nova pravila o Evrovinjeti, koja su objavljena 2022. godine, do 25. marta 2024. godine. Trenutna šema omogućava državama članicama da svoje stope naplate infrastrukture zasnivaju na evro klasi motornih vozila. Posle marta 2024. varijacija stope zasnovana na performansama CO₂ postaće obavezna.IRU kaže da se Evropska komisija nada da će podstaći tržišno preuzimanje energetski efikasnijih prikolica i poluprikolica tako što će ih dodati varijaciji stope CO₂, ali države članice će to morati da primenjuju tek od 1. jula 2030.
Komentarišući predloge, direktor IRU za zastupanje EU Raluca Marian je rekao:
„Industrija drumskog saobraćaja je imala veća očekivanja od ovog predloga. IRU može pozdraviti takvo proširenje Direktive o evrovinjeti samo ako su države članice obavezne da je primenjuju od istog datuma kao i šema za motorna vozila. Kombinacije vozila bi mogle završiti u povoljnijoj kategoriji punjenja, zahvaljujući energetskoj efikasnosti prikolice, što će potencijalno biti spas za vozila koja bi mogla biti smanjena uvođenjem varijacije stope CO₂. Obaveza njegove primene ne može da čeka do 1. jula 2030.
Marijan je dodao:
„Pozivamo zakonodavce da osiguraju da ovaj predlog postane pravi pozitivan podsticaj za prevoznike. To mora biti alat koji će omogućiti kombinacijama vozila da padaju u povoljniju klasu punjenja od istog datuma kada je primena varijacije stope CO₂ za motorna vozila.”
Po mišljenju IRU-a, trenutni okvir Evrovinjete već rizikuje da ozbiljno poveća korisničke i eksterne troškove za teška teretna vozila. IRU dodaje da se to vidi u nacrtima planova implementacije nemačke vlade, gde će se naknade skoro udvostručiti, a trenutno predložena šema nije uzeta u obzir.
Ovo je, naglašava IRU, „neprihvatljivo“. U njemu se kaže da modifikacija Evrovinjete iz 2022. „jasno kaže“ da uvođenje naknada u vezi sa CO₂ ne treba da se naplaćuje profiterima.
„Štaviše, šema varijacije CO₂ je već veoma složena za implementaciju, dodavanje prikolica i poluprikolica bi to moglo da učini još komplikovanijim“, istakao je Raluka Marijan.
IRU takođe veruje da bi predložene promene mogle da budu administrativno opterećujuće za vozače i operatere. Organizacija tvrdi da će zakonodavci morati da pronađu rešenja kako bi minimizirali administrativni teret povezan sa ponovljenom registracijom kombinacija vozila kod provajdera putarine.
Na kraju, IRU navodi da bi kombinacija izmena Direktive o evrovinjeti iz 2022. u kombinaciji sa novim predlogom mogla da znači da će mnoga vozila Euro VI, koja se trenutno smatraju najčistijom tehnologijom u Evrovinjeti, završiti u mnogo nepovoljnijim kategorijama 2024. godine.
Stoga, IRU piše da zakonodavci ne bi trebalo da dozvole da se to desi. Predlog Komisije je trenutno u Savetu i Evropskom parlamentu. Ukoliko ne usvoje tekst u prvom ili drugom čitanju, sazvaće se mirenje radi izrade novog.
Pročitajte više na: https://trans.info/en/eurovignette-directive-iru-339527