Inflacija, slabljenje potražnje, socijalna nestabilnost i rat u Ukrajini vode ka burnim kretanjima cijena drumskog prevoza, otkriva ti -Upply -IRU Road Freight Rate Benchmark za Q2 2022. Po prvi put, ovo izdanje nudi odvojenu analizu evolucije spot i stope ugovora.
Dok inflacija raste u svim evropskim zemljama, indeks cene drumskog prevoza po ugovoru dostiže svevremeni nivo od 121 poena u Q2 2022, što je za 6,1 poen više u kvartalu i 13,1 poen na godišnjem nivou, rezimira studija. Istovremeno, evropski indeks stopa prevoza putem puta takođe je dostigao rekordnih 134 poena, što je za 11,8 poena više u odnosu na Q1 2022. i 20,1 poen u odnosu na Q2 2021.
Prema ključnim nalazima analize, posle invazije na Ukrajinu, u martu je cijena pre poreza na dizel skočila za 69 odsto sa svog januarskog nivoa.
U prvoj polovini godine, više pokazatelja ukazuju na slabljenje potražnje za evropskim drumskim prevozom, sa opadajućom aktivnošću u svim velikim ekonomijama i stopom inflacije koja teži poverenju potrošača i preduzeća.
“Zatišje u evropskoj potražnji trebalo bi da uspori uzlazni pritisak na cijene drumskog prevoza. Sa druge strane, prevoznici se i dalje suočavaju sa značajnim povećanjem troškova (gorivo, radna snaga itd.), tako da će stope vjerovatno ostati na visokim nivoima u narednim mesecima”, rekao je Tomas Larije, izvršni direktor kompanije Upply.
Dio razloga za smanjenje potražnje je skok inflacije, navodi se u studiji. Inflacija raste u svim evropskim zemljama i u junu je dostigla rekordnih 8,6 odsto u evrozoni. Prema posljednjim podacima, Španija doživljava najveći porast sa rastom cijena od +10,2 odsto, što je više od ostalih velikih evropskih ekonomija Nemačke (7,9 odsto), Francuske (5,8 odsto), Italije (8 odsto) i Velike Britanije (9,1 odsto).
Istovremeno, manjak vozača i dalje utiče na cijeli evropski kontinent. Nemačka je u posebno kritičnoj situaciji sa procenjenom nestašicom od 50.000 do 80.000 vozača kamiona. Radnici migranti čine 24 odsto radne snage nemačkih vozača, a gubitak ukrajinskih državljana koji se vraćaju da brane svoju zemlju dodatno je ograničio snabdevanje vozača u Nemačkoj.
“Manjak vozača jedan je od najvećih izazova za prevoznike u ovom trenutku, a njegovi efekti će se vjerovatno povećati u bliskoj budućnosti i nastaviti da utiču na cijene prevoza. Starosna raspodjela vozača već daje ukus onome što slijedi, sa 34 odsto vozača starijih od 55 godina u Evropi i mladih vozača mlađih od 25 godina koji predstavljaju samo 7 odsto”, dodao je Vinsent Erard, direktor IRU za korporativne usluge. “Taj trend će se pogoršati ako stariji vozači nastave da se penzionišu, neki od njih ranije nego što se očekivalo, kao tokom pandemije COVID-19, što dodatno smanjuje bazen raspoloživih vozača. Sve akcije i inicijative usmjerene na unapređenje atraktivnosti vozačke profesije i uklanjanje barijera za ulazak u profesiju (troškovi obuke, minimalna starost) biće dugoročno odlučujući.”
Francusko-španski koridor zabeležila je veoma značajno povećanje stope spotova, naglašava se u analizi. Povećanje je posebno dostiglo 21,2 odsto kvartalno u pravcu Pariz-Madrid. To je skoro dvostruko više od prosječnog povećanja evropskih spot stopa i takođe je drugo najveće povećanje svih evropskih spot stopa.
Što se tiče nemačko-poljskih ruta, sve stope, sa izuzetkom spot stope od Duisburga do Varšave, dostigle su nove istorijske visine nakon što su pratile uzlazni trend od početka pandemije. Nasuprot odnosu primećenom na većini evropskih ruta, spot stope na ovoj ruti su se povećavale sporije od stope ugovora. Na potražnju je posebno uticalo slabljenje industrije u Nemačkoj i Poljskoj. Nestabilnost stvorena sukobom u Ukrajini posebno je primetna u ovom delu Evrope i takođe utiče na razvoj industrijskih perspektiva.
Oni koji prevoze u Veliku Britaniju suočavaju se sa drugačijim predelima. Posle Brexita, transportne operacije između Francuske i Velike Britanije postale su skuplje i duže. Istraživači Londonske škole ekonomije (LSE) otkrili su da je, mada se izvoz u velikoj meri oporavio, britanski uvoz iz EU opao za 25 odsto u poređenju sa drugim destinacijama. Pored toga, raznovrsnost robe koja se trguje pala je za 30 odsto. Na robu male vrednosti najviše je uticalo povećanje administrativnih troškova.
“Efekat porasta troškova u 2022. godini sada je veoma očigledan sa stopama drumskog prevoza širom evropskog kontinenta koje dostižu nove visine svih vremena. Početno povećanje cijena goriva posle invazije na Ukrajinu održalo je i proizvelo mnogo skuplju klimu za evropske drumske prevoznike dok industrijska akcija i pogoršanje nestašice vozača drže kapacitete čvrsto”, komentariše Natanijel Donaldson, ekonomski analitičar u Tiju. “Niz indikatora ukazuje na drastično usporavanje potrošnje i proizvodnje, što će ublažiti dalje povećanje, dok visoke cijene drže povišene.
(izvor: www.trans.info)