Uprava za indirektno oporezivanje upozorava sve carinske zastupnike – špeditere, da hitno podnesu zatjev kod UIO za dobivanje digitalnog kvalificiranog potpisa, kojim će od 1. avgusta 2022. godine ovjeravati svoje provozne carinske prijave. U ovom trenutku postoji veliki broj carinskih zastupnika koji još uvijek nisu završili poroceduru oko izdavanja digitalnog kvalificiranog potpisa kod UIO. Kod onih carinskih zastupnika koji ne budu na vrijeme osigurali digitalni kvalificirani potpis Uprave, može doći do zastoja u radu prilikom obrade elektronskih tranzitnih prijava.
Podsjećamo, od 1. avgusta 2022. godine u Bosni i Hercegovini počinje primjena NCTS -a (Novog provoznog kompjuteriziranog sistema), na nacionalnom nivou. To konkretno znači da se za sve postupke provoza roba carinske deklaracije podnose isključivo elektronski u sistem Uprave za indirektno oporezivanje, a svaka provozna prijava mora biti ovjerena novim digitalnim kvalificiranim potpisom.
Zahtjev za dobijanje digitalnog kvalificiranog potpisa kod UIO podnosi se u nadležnom regionalnom centru Uprave gdje poreski obveznik ima sjedište, a procedura za dobijanje i korištenje digitalnog kvalificiranog potpisa UIO je vrlo jednostavna.
Bosna i Hercegovina elektronski provozni postupak mora koristiti godinu dana na nacionalnom nivou, nakon čega može aplicirati da postane punopravnaa članica NCTS konvencije. Tada će i privrednici iz BiH imati olakšane procedure sa puno manjim čekanjima na svim granicama zemalja gdje se roba provozi. To konkretno znači uštedu vremena i novca za poslovnu zajednicu.
Zakon o elektronskom potpisu je usvojila Parlamentarna skupština BiH i Dom naroda 2006. godine. Ovaj Zakon uređuju osnove formiranja i upotrebe elektronskog potpisa i pružanja usluga u vezi s elektronskim potpisom i ovjeravanjem poslovnih subjekata. “Također, ovaj Zakon podrazumjeva da se u pravnom i poslovnom prometu mogu koristiti elektronski potpisi formirani postupcima različitih nivoa sigurnosti i zasnovani na potvrdama različitih klasa.
Prema Zakonmu o elektronskom potpisu, da bi potvrda bila kvalificirana mora sadržavati sljedeće podatke:
– oznaku ili dokaz koji potvrđuje da se radi kvalificiranoj potvrdi,
ime ili firmu, kao i sjedište,
– ime – pseudonim potpisnika
– dodatne podatke o potpisniku
– podatke za provjeru potpisa, a koji pri tome odgovaraju podacima kako bi se formirao potpis koji je I pod kontrolom potpisnika,
– podatke o početku i prestanku važenja potvrde,
– jedinstvenu oznaku potvrde,
Sistem digitalnog potpisivanja možemo podijeliti na 3 algoritma:
- Algoritam za generisanje javnog i privatnog ključa – rezultati su privatni i odgovarajući javni ključ;
- Algoritam za izradu potpisa – generiše se digitalni potpis na osnovu sažetka (digesta) poruke i privatnog ključa;
- Algoritam za provjeru potpisa – koristeći poruku i javni ključ, potvrđuje ili opovrgava autentičnost poruke.
Digitalni potpis je ključ sigurnosti i povjerenja u savremenom internet poslovanju. Digitalni potpis omogućava brže i jednostavnije potpisivanje, uštedu kada je riječ o poštanskim troškovima, jednostavnije sklapanje ugovora, elektronsko slanje dokumenata, zahtjeva i slično. Uprkos tehnološkom napretku, mnogi preduzetnici i danas preferiraju ličnu komunikaciju, ne edukuju se ili se malo edukuju, nisu povjerljivi prema tehnologiji digitalnog potpisa, a također, prisutni su povećani troškovi implementacije (baza podataka, certifikati, programska podrška).