Od 1. januara 2025. godine, Danska će uvesti naknadu za kilometre za kamione težine 12 tona i teže, na osnovu pređene udaljenosti i emisije CO2. Putarina će zameniti trenutnu evrovinjetu. Holandija će pratiti Dansku sa nametom za HGV koji će biti uveden od 2026. godine.
Nova naknada zamenjuje postojeći sistem evrovinjeta, u kojem učesnici u saobraćaju plaćaju korišćenje puteva u određenom vremenskom periodu. Prelaskom na naknadu po kilometru, Danska ima za cilj da obezbedi pravedniju raspodelu troškova koji proizilaze iz korišćenja puteva, kao što su habanje infrastrukture, saobraćajne nesreće, buka, zagađenje vazduha i zagušenja saobraćaja.
Pored uvođenja naknade po kilometru, Danska je takođe prilagodila nacionalna pravila za težinu i dimenzije kamiona. Ove promene imaju za cilj da smanje emisiju CO2 za oko 0,3 miliona tona u 2025. i za oko 0,4 miliona tona u 2030. godini.
U početku, naknada za kilometar će se odnositi samo na kamione od 12 tona i teže. Od 1. januara 2027. godine, namet će biti proširen na kamione od 3,5 tona i teže. Pored toga, u 2028. godini naknada će biti proširena na celu dansku putnu mrežu, koja iznosi oko 75.000 kilometara.
Očekivani prihod od ovog nameta iz 2025. godine iznosi oko 2,5 milijardi danskih kruna (oko 335 miliona evra), što će porasti na više od 3,5 milijardi kruna u 2028. godini. Ovaj prihod će se delimično koristiti za ublažavanje ekonomskog uticaja novog nameta, uključujući i omogućavanje dužih kamiona.
Sa objavljivanjem predloženog koalicijskog sporazuma koji sadrži namjeru da se zaustave subvencije za električna vozila, došlo je do nekih nemira oko AanZET šeme za kamione bez emisija. To je neopravdano, jer se čini da je dobro usidreno u kamionskoj pristojbi, piše ministar Harbers u pismu o napretku kamiona.
Ovo šestomjesečno pismo o napretku služi za informiranje Predstavničkog doma o napretku postignutom u vezi s porezom na kamione. “Realizacija sistema nameta napreduje prema planu. To znači da se očekuje da će pristojba za teška teretna vozila početi 2026. godine. RDW, Centralna agencija za naplatu sudova, Rijkswaterstaat i Inspektorat za ljudsko okruženje i transport realiziraju sistem nameta za kamione u ime Ministarstva infrastrukture i upravljanja vodama. RDW očekuje da će biti spreman na jesen da bude u mogućnosti da primi pružaoce usluga EETS-a, također poznate kao akreditacija. Drugi tender koji je RDW pokrenuo odnosi se na kupovinu opreme za posmatranje sa pripadajućim back officeom. Ova usluga omogućava posmatranje kamiona sa cestovnom opremom”, piše Harbers.
Kao što je poznato, porez na kamione učinit će teretni transport održivijim. Ove godine je za tu svrhu izdvojeno 70 miliona eura, a za 2025. godinu 100 miliona eura. Sredstva će se koristiti za subvenciju za kupovinu kamiona s nultom emisijom (AanZET), subvenciju za privatnu infrastrukturu za punjenje za kompanije i za istraživanje omogućavanja električnih cestovnih sistema (ERS), takozvanih nadzemnih vodova.
Za 2024. godinu, iznos od 45 miliona eura je dostupan za subvenciju za kupovinu kamiona sa nultom emisijom (AanZET), a za 2025. iznos od 55 miliona eura. Ove godine, budžet od 45 miliona eura bio je znatno preplaćen trećeg dana, sa ukupno više od 750 zahtjeva za grantove. Više od polovine ovih zahtjeva podnijeli su preduzetnici malih i srednjih preduzeća. “Sa ovim, izbor da se prijavi za subvenciju za maksimalno jedan kamion bez emisija dnevno izgleda da ima željeni efekat, naime da svi preduzetnici koji žele mogu da se prijave za subvenciju. Očekuje se da će budžet biti dovoljan da se na cesti stavi oko 600 kamiona bez emisija”, piše Harbers.
Sprovedena je internetska konsultacija za shemu subvencija za privatnu infrastrukturu za punjenje za kompanije. “Cilj je da se shema otvori na jesen”, rekao je ministar.
Očigledno, vlada još uvijek vidi mogućnosti za punjenje kamiona preko nadzemnih vodova. Ovi električni cestovni sistemi (ERS) omogućavaju punjenje električnih kamiona tokom vožnje. To se radi sa nadzemnom linijom i pantografom, slično vozu ili trolejbusu. Vlada istražuje mogućnosti ERS-a. “Gledamo na tehničku i finansijsku izvodljivost. U početku, fokus će biti na dvije specifične ERS rute, naime između luke Rotterdam i luke Antwerpen i od luke Rotterdam do njemačkog zaleđa. ERS je dodatak vladinim naporima za naplatu u kompanijama i duž glavne putne mreže”, piše ministar.
Početkom ovog mjeseca objavljeni su propisi o pristojbi za kamione. Između ostalog, raspravlja se o tome kako je naplata cestarine postavljena na putevima i kako se oprema na brodu može zamijeniti ako je ukradena ili neispravna.