Danska će povećati porez na puteve na dizel teška teretna vozila kako bi smanjila emisiju gasova staklene bašte. Danska vlada primenjuje porez na puteve zasnovan na kilometraži na teretna vozila na osnovu njihovih emisija CO2 koji se primenjuje na nekoliko puteva 2025. godine. Kasnije će se proširiti na pokrivaju sve javne puteve do 2030. Taksa će biti veća za benzinske ili dizel kamione, a kamioni sa nultom emisijom će plaćati najniži porez. Ovaj potez je deo cilja zemlje da smanji emisiju gasova staklene bašte za 70 odsto do 2030. godine.
Prema novom odobrenom političkom sporazumu između danske vlade i levičarskih partija, danski prevoznici će se suočiti sa povećanim troškovima za vožnju teretnih vozila na benzin ili dizel na određenim danskim putevima počevši od 2025. Do 2030. ovi troškovi će se proširiti na sve javne puteve unutar danska putna mreža, prenosi lokalna štampa.
Cilj sporazuma je smanjenje emisije gasova staklene bašte za 70% do 2030. godine.Od 1. januara 2025. godine, teretna vozila će plaćati putnu taksu zasnovanu na kilometraži na osnovu emisije CO2, pri čemu će zelena vozila plaćati najniži porez.
Porez za konvencionalne kamione, kao što su oni koji rade na benzin ili dizel, iznosiće oko 1,3 DKK po kilometru 2030. Nasuprot tome, kamioni sa nultom emisijom, kao što su električni teretni kamioni, plaćaće oko 0,2 DKK dodatnih po kilometru. Porez će se primenjivati na teretna vozila težine 12 tona ili više od 2025. godine, proširivši se na manje kamione od 2027. godine, a od 2028. pokrivaće celu mrežu javnih puteva.
Govoreći za lokalni informativni kanal Dr.dk, Karsten Lauritzen, direktor udruženja DI Transport kritikuje novi porez na puteve, navodeći da to nije inicijativa za spas klime, već vežba za generisanje prihoda za državu. On dodaje da će to na kraju uticati na konkurentnost i radna mesta Danske, jer će kompanije imati samo opciju da proslede račun potrošačima. Prema njegovim rečima, samo jedan odsto teških teretnih vozila u Danskoj radi na zelena goriva, a infrastruktura za električne stanice za punjenje još nije uspostavljena. On takođe ističe da efekat smanjenja 0,4 miliona tona CO2 do 2030. nije značajan, ali će industrija biti teško pogođena.
Pročitajte više na: https://trans.info/en/denmark-to-increase-hgv-road-tak-334511