21. jun je najduži dan u godini – ali za profesionalne vozače najduži dan je svaki dan!”
Federacija, u želji da podigne svest javnosti o ovom pitanju, planirala je nekoliko akcija širom Evrope između 19. i 25. juna 2023. godine.
S obzirom na kontinuirani nedostatak profesionalnih vozača u Evropi, problem umora vozača postao je još oštriji. Studija ETF-a iz 2021. godine pokazuje da je hronični umor norma među profesionalnim vozačima širom Evrope, pri čemu je 60 odsto vozača kamiona i 66 odsto vozača autobusa i autobusa, od skoro 2900.000, prijavilo da su redovno primorani da voze dok su umorni.
Studija, koju je ETF sproveo zajedno sa nemačkim istraživačkim institutom WMP Consult, fokusirala se ne samo na efekte umora vozača, kao u prethodnim analizama ovog problema, već i na uzroke. Ovo su pre svega:
- dugo radno vrijeme,
- nepravilni i dugi rasporedi,
- loši uslovi odmora,
- nedovoljna količina odmora i odmora.
Simptomi umora
ETF navodi simptome umora u izvještaju – i fiziološke i psihološke. To može uključivati značajan pad pulsa, smanjeno zasićenje krvi, smanjenu snagu mišića, promjene u aktivnosti mozga, nedostatak pokreta očiju i zatvorenih očiju, kao i često klimanje glavom i smanjen tonus mišića vrata.
Efekti ovih kognitivnih i motoričkih poremećaja povezani su sa sužavanjem polja percepcije, smanjenim nivoom pažnje, povećanim nivoom stresa i anksioznosti, kao i pospanošću i poteškoćama u koordinaciji različitih delova tela.
U slučaju osobe koja upravlja vozilom, ovi efekti mogu dovesti do:
- manje kontrole nad vožnjom, npr. napuštanje trake,
- produženo vrijeme reakcije, npr. kočenje prekasno,
- Ne sećajući se poslednjih kilometara koje su pređeni,
- slaba kontrola brzine i nesvjesne promjene brzine,
- smanjena pažnja, npr. nekontrolisana slika u ogledalima.
Umor vozača je sastavni deo profesije
Problem (zamor vozača – napomena urednika) je vrlo čest, ali nije uvijek pravilno naznačen… Mnogi vozači kriju umor iz straha od gubitka posla”, rekao je austrijski vozač autobusa i trenera citiran u izvještaju ETF-a.
“Uvek se osećam umorno,” navodi se u saopštenju poljskog vozača kamiona.
Mnogi vozači umor vide kao obeležje ove profesije, prema analizi ETF-a.
U izveštaju organizacija je procenila stepen umora vozača na osnovu niza pitanja koja se odnose na:
- Umoran tokom vožnje,
- Spavanje tokom spavanja (mikrosna),
- neplanirano zaustavljanje vozila zbog umora,
- želja da se vozilo zaustavi zbog umora i nemogućnosti da se ponaša u skladu s tim.
Efekti umora
Nažalost, još uvijek nije moguće utvrditi koliko je točno nesreća posljedica umora. Studije koje analiziraju umor kao uzrok nesreće zasnivaju se na samoprijavljivanju, podacima iz policijskih izveštaja i detaljnoj istrazi u slučaju nesreće.
Pored uticaja na bezbednost na putevima, odnosno povećanog rizika od nesreća izazvanih zamorom vozača, ETF identifikuje i druge posledice.
To uključuje hronična stanja povezana sa umorom, kao što su:
- problemi digestivnog sistema,
- bolesti srčanog mišića,
- Stres
- štetne upotrebe droga i alkohola,
- mentalnih bolesti.
Nalazi saveza takođe pokazuju da umor ima ozbiljan negativan uticaj na dobrobit vozača i njegov privatni život. Kamiondžije objašnjavaju da se zbog umora osećaju previše iscrpljeno da bi učestvovali u društvenom životu, kao i da im umor izaziva probleme sa koncentracijom.
Promena radnih uslova
ETF naglašava da je jedini lijek za umor vozača – uzrokovan prvenstveno lošim uslovima rada – osigurati da rade u dobrim uslovima, za fer plate i pod poštenim uslovima.
Pored toga, poboljšanje uslova rada kamiondžija je od suštinskog značaja za zadržavanje i privlačenje novih ljudi u profesiju, donoseći direktne koristi za dobrobit profesionalnih vozača i ukupnu bezbednost na putevima.
Przeczytaj całość na: https://trans.info/pl/zmeczenie-kierowcow-dzis-dzien-swiadomosci-349211