Tokom prošle godine zabilježen je nagli porast broja kontejnera. Dok je prije izbijanja pandemije COVID-19, indeks kontejnera Drewry iznosio oko 1600 dolara po kontejneru od 40 stopa, od sredine 2020. godine došlo je do stvarne eksplozije ovih stopa. Blokade u Kini i Evropi izazvale su kašnjenje u isporuci robe, a kada su se otvorila zapadna tržišta i došlo do stvarnog potrošačkog buma u industrijskim proizvodima, upravo je ova prava kiša tereta dovela do zagušenja u lukama. Zagušenje koje je tek nedavno relativno riješeno.
Ako tome dodamo redovno ponavljanje pandemije u Kini i neočekivane događaje kao što je sedmična blokada Sueckog kanala u martu 2021. – onda imamo spreman recept za stalnu nestašicu kapaciteta koja je podigla stope. U jednom trenutku – u septembru 2021. – Drewryjev Svjetski indeks kontejnera (WCI) premašio je 10.300 dolara. Na putu od Šangaja do Roterdama, indeks je već dostigao nivo od 15.000 dolara.
Trenutno smo svjedoci potpuno suprotnog trenda već nekoliko meseci. Kao i 2021. godine, svake nedelje stope su skočile za nekoliko odsto više, tako da od ovog proleća padaju po sličnoj stopi. Poslednje čitanje WCI Drewry indeksa od prošlog četvrtka bilo je 2591 dolar. To je 7% manje nego nedelju dana ranije. Dovoljno je reći da je 3. novembra indeks i dalje bio nešto više od 3.000 dolara.
Cijene kontejnera su se srušile.
Slično spuštanje zabilježeno je i drugim popularnim indeksima. Globalni indeks Freightos Baltic prošle nedelje iznosio je 3038 dolara, u poređenju sa 3185 dolara nedelju dana ranije. Šangajski SCFI indeks, koji se takođe računa u bodovima, zabeležio je nedeljni pad sa 1443 poena na 1306 poena.
Drewry indeks takođe ukazuje na to da je u pravcu od Kine do Evrope, pad indeksa stopa još izraženiji od globalnog trenda. Prošle nedelje indeks na relaciji Šangaj-Roterdam iznosio je 2687 dolara, što je 14 odsto manje u odnosu na prethodnu nedelju. I to jehiljadu dolara manje nego na početku meseca.
Dovoljno je reći da je početkom septembra WCI indeks iznosio 5661 dolar. Na relaciji Šangaj-Roterdam bio je na nivou od 7583 dolara. Dakle, govorimo o padu od skoro 65%u ovom drugom pravcu za samo dva meseca!
Refleksija bola ekonomije
Cene sa početka godine je teško spomenuti. Drewryjev glavni globalni indeks oscilirao je tada oko 9.600 dolara. Za Roterdam iz Kine, to je iznosilo preko 14.000 dolara.
Čemu onda ovaj dramatični pad? Postoji nekoliko razloga – prvo, značajanpad potražnje sa zapadnih tržišta (evropskih i američkih). Tokom pandemije, potražnja potrošača se fokusirala na robu, a zatim se krajem pandemije prebacila na usluge. www.trns.info