IRU je pozdravio mnoge aspekte predloženih pravila Evropske komisije o standardima CO₂ za teška vozila, međutim, ostaje otvorena zabrinutost oko ograničenja tehnologije vozila. IRU poziva zakonodavce na više pragmatizma u predstojećem zakonodavnom procesu.
Evropska komisija je danas predložila amandmane na standarde CO₂ za teška vozila, koji predlažu cilj od 100% za prodaju autobusa sa nultim emisijama od 2030. i cilj od 90% za druga teška vozila (kamione i autobuse) u fazni pristup 2040.
Predlog donosi dobrodošlu promenu u poređenju sa trenutnim pravilima i nedavnim glavnim razmišljanjima Komisije u vezi sa dekarbonizacijom komercijalnog transporta.
Direktor za zastupanje IRU-a za EU Raluca Marian je rekao: „Komercijalni transport teških tereta je druga priča od automobila. Dok je naš sektor u potpunosti posvećen dekarbonizaciji, u ovom novom poglavlju sve opcije za postizanje neutralnosti ugljenika treba da ostanu otvorene. EU ne može sebi da dozvoli eksperimente ovde.
„Prihvatajući kontinuitet motora sa unutrašnjim sagorevanjem za teška vozila, Evropska komisija je napravila pozitivan zaokret u prepoznavanju fundamentalnih razlika u tehnologiji između ovih vozila i automobila.
„Vitalna uloga koju teška vozila igraju u kretanju ekonomije EU i njenih građana trebalo bi da ostane na čelu dnevnog reda svakog zakonodavca u predstojećim diskusijama“, dodala je ona.
90% ciljeva su previsoki da bi se ozbiljno shvatila održiva ugljen-neutralna goriva
Predlog Komisije za cilj od 90% je bolja polazna tačka za rasprave zakonodavaca u poređenju sa ciljem od 100%. Međutim, zakonodavci moraju osigurati da će konačni pristup dati ugljen-neutralnim gorivima stvarnu šansu da ostanu na tržištu.
Bez obzira na njihovo poreklo, ugljen-neutralna goriva imaju jedan suštinski zajednički element: kada se sagore, u velikoj meri oslobađaju istu količinu CO₂ od one koja je apsorbovana iz atmosfere tokom njihove proizvodnje, čime se nadoknađuju emisije CO₂.
„Uprkos tome što podjednako doprinosi postizanju neutralnosti ugljenika, predlog Komisije ostavlja mogućnost da se ova goriva koriste samo za 10 odsto novih vozila prodatih nakon 2040. godine“, rekao je Raluka Marijan.
„Danas se na putevima EU nalazi 7 miliona teških vozila. Ako mi, kao sektor, možemo da računamo samo na veoma mali procenat prodaje novih vozila na bazi sagorevanja, postoje sumnje da će to biti realna i praktična opcija za nas.
Održivo kretanje građana EU
Predlog proširuje delokrug postojećeg zakonodavstva na autobuse. Autobusi podržavaju dekarbonizaciju nudeći kolektivnu alternativu korišćenju privatnih automobila. Pored toga, ozelenjavanje flote donosi još više ekoloških koristi.
„Dovođenje autobusa u okvire CO₂ standarda je generalno pozitivan potez jer daje jasnoću za buduća ulaganja“, rekao je Raluca Marian.
„Iako autobusi potpadaju pod opšti režim za teška vozila, imamo neke specifične zabrinutosti u vezi sa autobusima. Gradski javni prevoz izgleda posebno dobar slučaj za električna vozila sa nultom emisijom, ali autobusi se takođe koriste u međugradskom prevozu, što uključuje veće udaljenosti.
„Iako se u predlogu pominju izuzeci za specijalne namene od cilja od 100 odsto za prodaju autobusa sa nultom emisijom od 2030. godine, nejasno je kako se ovi izuzeci mogu primeniti pošto proizvođači moraju da dostignu cilj“, dodala je ona.
Nepotrebni sajber-rizici koje predstavlja nadzor u vozilu i prenos podataka u vozilu
Predlog Komisije uključuje centralni registar za podatke o teškim vozilima. Ovo uključuje nadzor i prenos podataka u vozilu.
Ovo može stvoriti težak teret za operatere zbog nepredvidivih posledica u pogledu tehničkih, bezbednosnih, bezbednosnih i zahteva privatnosti. Takođe postoji rizik od kršenja podataka i sajber napada.
„Sektor će dalje analizirati posledice takvog nadzora u vozilu na operacije i vozače, ali to može uključivati nesrazmerne rizike i posledice u odnosu na ciljeve“, rekao je Raluka Marijan.
U zaključku, Raluca Marian je rekao: „Predlog Komisije se ceni u podršci dekarbonizaciji drumskog saobraćaja, ali to je samo neophodan prvi korak i zakonodavci moraju bolje da razmotre nekoliko elemenata kako bi postigli optimalne rezultate.
Ranije ovog meseca, u zajedničkom pismu upućenom svim evropskim komesarima IRU, Evropski savet špeditera i FuelsEurope pozvali su na potpuno i ravnopravno priznanje ugljen-neutralnih goriva za motore sa unutrašnjim sagorevanjem, zajedno sa električnim i vodoničnim gorivnim ćelijama, u predloženim teškim- propisi o CO₂ dežurnog vozila.