IRU evropski indeks drumskih vozarina za Evropu pokazuje da su spot stope pale za 2,4 indeksna poena u K4 2022 u odnosu na K3. Ovo predstavlja prvi pad u spot indeksu od K1(prvi kvartal) 2020, ali spot stope su i dalje porasle za 18,1 poena u odnosu na K4 (četvrti kvartal) 2021. U međuvremenu, indeks ugovornih stopa je porastao za 0,4 poena na kvartalnom nivou u K4, a ugovorne stope su sada porasle za 19,0 poena godišnje -na godinu.
Pad evropskih spot stopa rezultat je niske tražnje u vrhuncu sezone zbog inflacije, gurajući poverenje potrošača na rekordno niske nivoe, dok nivoi evropskih zaliha ostaju visoki. Inflacija u evrozoni je dostigla vrhunac od 10,6% u oktobru, a poverenje potrošača u evrozoni dostiglo je istorijski najniži nivo od 95,1 poena u septembru uz zanemarljivo poboljšanje tokom četvrtog kvartala 2022.
Spot stope često prednjače u razvoju ugovornih stopa, tako da pad indeksa, zajedno sa jasnim pokazateljima niže potražnje za uslugama drumskog transporta u kratkom roku, sugeriše da će i ugovorne cene na kraju početi da padaju.
Međutim, svaki pad vozarina u narednih nekoliko meseci će verovatno biti ublažen pritiskom na strani snabdevanja, što će dovesti do toga da operativni troškovi drumskog prevoza ostanu visoki, čak i kada pritisak na strani snabdevanja počne da se smanjuje.
Referentni indeks evropskih spotskih stopa tereta u K4 2022. iznosio je 142,1, 2,4 poena niže nego u K3 2022, ali 18,1 poena više nego u K4 2021.
K4 2022. je prvi pad indeksa spot stopa od K1 2020. godine.
Referentni indeks evropskih ugovora o drumskom prevozu u K4 2022. iznosio je 129,8, što je 0,4 poena više nego u K3 2022. i 19,0 poena više nego u K4 2021.
Novi podaci IRU-a pokazuju da je nedostatak vozača širom Evrope zapravo neznatno smanjen u decembru 2022. godine, iako je broj nepopunjenih pozicija ostao visok između 380.000-425.000, što je oko 10% svih pozicija vozača.
Očekuje se da će vozarine nastaviti da omekšavaju 2023. godine, ali će ostati povišene u poređenju sa istorijskim normama jer pritisak na strani ponude drži troškove visokim.
Kao i uvek, troškovi su važan faktor u određivanju vozarina. U proseku, cene dizela u četvrtom kvartalu 2022. bile su 21,5% skuplje u odnosu na nivoe iz januara 2022., što je zadržalo troškove i zauzvrat stope visoke u K4 2022. Prvi podaci iz januara 2023. pokazuju da je ovo palo na oko 14,5%, što sugeriše ranu uštedu za otpremnike na početak prvog kvartala 2023.
Thomas Larrieu, glavni izvršni direktor kompanije Uppli, komentariše: „Jasno vidimo da stope prevoza na licu mesta padaju, a ugovorne stope će imati tendenciju da slede početkom 2023. Ali u kojoj meri? Troškovi operatera drumskog transporta su i dalje najveći i nedostatak vozača neće biti rešen za godinu dana. Moje viđenje za 2023: ugovorne stope će se smanjiti za 3-5% dok će spot stope postati sve nestabilnije zbog neizvesnosti potražnje potrošača.”
Pritisak na povećanje plata vozača, u kontekstu nestašice, takođe doprinosi porastu vozarina. Novi podaci IRU-a pokazuju da je potražnja za vozačima kamiona rasla tokom 2022. do novembra, sa brojem otvorenih radnih mesta vozača kamiona za ključne evropske transportne zemlje u decembru za 39% veći u odnosu na januar 2022. Međutim, potražnja za vozačima je neznatno smanjena u poslednjem kvartalu , sa smanjenjem otvorenih pozicija za 4% u odnosu na K3, što verovatno odražava pad tražnje u drumskom saobraćaju uočen tokom kvartala.
Viši direktor za strategiju i razvoj IRU Vincent Erard dodaje: „Malo ublažavanje vozarina u K4, zbog niže potražnje potrošača zbog inflacije, ublažilo je pritisak na vozače i logističke operatere. Međutim, pad u stopi manjka vozača je samo privremen, a srednjoročni izgledi su sumorni, jer jedna trećina vozača kamiona u Evropi treba da ode u penziju do 2026. Bez hitne regulatorne mere, na primer sa trenutnom revizijom pravila o vozačkim dozvolama od strane EU, teretni stope će se u narednim kvartalima ponovo popeti na potencijalno neodržive nivoe, što će zauzvrat podstaći inflaciju.
Izgledi za 2023. su da će tarife drumskog prevoza omekšati, vođeni padom obima drumskog prevoza koji ublažava pritisak na povećanje tarifa. Međutim, očekuje se da će potražnja oslabiti, a ne pasti u 2023. godini, pa iako bi stope trebalo da omekšaju, ne očekuje se da će pasti. Na strani ponude, pritisak troškova će ostati visok i održavati cene na povišenim u odnosu na nivoe pre pandemije, iako pritisak na troškove takođe blago popušta u poređenju sa ekstremnim uslovima u 2022.
Majkl Klover, Ti-ov šef komercijalnog razvoja, kaže: „Evropsko tržište drumskog tereta prelazi u novu fazu kako potražnja omekšava i cene počinju da padaju. Posebno očekujemo nastavak pada vozarina u K1, sa slabom potražnjom potrošača, već visokim evropskim zalihama i malim obimom uvoza od K4. Međutim, obim će se verovatno stabilizovati u drugoj polovini godine kako se nivoi zaliha budu obrađivali i što se najgori efekti inflacije povlače. Rani znaci dugoročnih prediktivnih indikatora, kao što je rekordni nivo ordri za opremu za proizvodnju poluprovodnika, sugerišu da će se proizvodnja oporaviti kako bi se zadovoljila veća očekivana potražnja kasnije u 2023. Ovaj oporavak potražnje, u kombinaciji sa visokim troškovima na strani ponude, verovatno će održati visok donji prag za vozarine u 2023.”
https://www.iru.org/