Prošle sedmice britansko Ministarstvo unutrašnjih poslova objavilo je dokument kojim se predlaže reforma kaznenog sistema za prevoz ilegalnih imigranata – takozvane Tajne učesnice Civil Penalty Scheme.
“Vlada je zabrinuta da je sistem neefikasan jer vozači ne preduzimaju sve neophodne korake da obezbede vozila, a ilegalni imigranti i dalje koriste ove rute da bi došli do Britanije,” navodi se u dokumentu.
Statistika koju je donijelo Ministarstvo unutrašnjih poslova pokazuje da je u finansijskoj 2020/21. godini u kamionima pronađeno 3.145 slučajeva ilegalnih imigranata, a svi sa manje saobraćaja zbog pandemije. Naredne godine broj incidenata koji uključuju krijumčarenje imigranata povećao se na 3.838.
Povećanje novčanih kazni
Britansko ministarstvo obećalo je veće kazne za prevoz imigranata.
“Povećavamo kazne za besplatne vozače sa 2.000 funti na 10.000 funti po imigrantu. Sankcije se nisu mijenjale 20 godina. Vraćamo element odvraćanja u sistem,” napisao je na Twitteru Robert Jenrick, ministar unutrašnjih poslova.
10.000 funti po imigrantu biće maksimalna kazna. Prvi slučaj krijumčarenja u poslednjih pet godina rezultirao bi novčanom kaznom od 6.000 funti (po imigrantu). Svaki naredni incident iznosiće 10.000 funti za svaku prokrijumčarenu osobu. Maksimalni ukupan iznos po imigrantu (tj. maksimalna novčana kazna za odgovorne i neosiguranje vozila) povećava se za 4.000 funti na 12.000 funti za prvi prekršaj i 20.000 funti za svaki naredni prekršaj.
Dodate su i kazne za neadekvatno osiguranje vozila. To će u skladu s tim biti 1.500 funti za prvi slučaj u posljednjih 5 godina, 3.000 funti za drugi, a 6.000 funti za treći i sve ostalo. Kada je u pitanju kombinovana kazna, to će biti 3.000 funti, 6.000 funti i 12.000 funti.
Izuzetak od kazne
Iako će veličina kazne zavisiti od mnogih faktora, u većini slučajeva ih neće biti moguće izbeći. A ono što je posebno važno za prijevoznike – ne izbjegavaju ih oni koji su propisno osigurali svoja vozila i ne znaju ni da imaju slobodnog vozača.
“Jedina oslobađajuća okolnost (od kazne – ed.) je prisila da se osigura vozilo, odnosno ako je neko bio prisiljen obavljati djelatnost koja je dovela do izricanja novčane kazne”, navodi se u dokumentu.
Srećom, postoji popust.
Istina, iako se u većini slučajeva novčana kazna ne može izbjeći, ako se dokaže da je kamion bio osiguran i poduzeti svi potrebni koraci (uključujući i obavijest o neovlaštenom pokušaju otvaranja prikolice), onda se kazna može smanjiti.
Naknade od novčane kazne dostupne su, između ostalog, ako je odgovorno lice član Sistema akreditacije građanske kazne. Ovo će vam dati 50% popusta na kaznu. Još jedno smanjenje od 50% biće moguće ako je odgovorno lice vozač ili drugo lice prisutno prilikom ulaska na Ostrva, a dodatnih 50% od početnog iznosa koji je nametnut licima koja nisu bila prisutna prilikom preuzimanja trase, ako su, naravno, ispunjeni svi uslovi osiguranja.
Slični popusti planirani su i za kazne za neadekvatno osiguranje.
Stoga je moguće da vozači koji zajedno ispunjavaju dva uslova mogu da se izvuku sa pojedinačnim novčanim kaznama za krijumčarenje imigranata. Što ne znači da prevoznik neće morati da plati neadekvatno osigurano vozilo. Takođe se može desiti da se prevoznik izvuče sa novčanom kaznom, koja zauzvrat pada na vozača. Do trenutka kada nacrt ministarstva bude odobren, sigurno će biti predstavljene preciznije smjernice o tom pitanju.
Drugi faktor u izračunavanju kazni biće prihod odgovornih u poslednja tri meseca pre slučaja krijumčarenja. Veličina kazne ne smije prelaziti prosječni prihod u periodu od tri mjeseca. Prilikom izricanja novčane kazne, državni sekretar uzima u obzir finansijsko stanje i troškove određene osobe.
Planirani popusti od novčanih kazni za preduzetnike
Poslovna veličina | Godišnji promet ili ukupni godišnji bilans stanja | Broj zaposlenih | Planirani popust od novčane kazne (nakon popusta) |
Micro | Manje ili jednako 2 miliona evra ili 2 miliona evra | manje od 10 osoba | 75% |
Mali | Manje ili jednako 10 miliona evra ili 10 miliona evra | manje od 50 osoba | 50% |
Srednje | Manje ili jednako 50 miliona evra ili 43 miliona evra | manje od 250 stanovnika | 25% |
Izvor: Sistem građanskog kažnjavanja ilegalnih imigranata/Home Office
Ministarstvo unutrašnjih poslova čini vozača i vlasnika ili zakupca vozila suodgovornim, čak i ako nisu znali za krijumčarenje ilegalnih imigranata. Čak i ako vlasnik ili zakupac ne dobije pojedinačnu novčanu kaznu, on će biti odgovoran za plaćanje kazne koja je izrečena vozaču.
Autori nacrta očekuju da će britanski parlament usvojiti dokument za manje od mesec dana, a on će stupiti na snagu 13. februara.
Sektor je uznemiren
Predstavnici britanskog logističkog sektora nisu oduševljeni najnovijom idejom moći. Chris Yarsley, viši politički menadžer u Logistics UK, kaže da bi povećane kazne za prevoz ilegalnih imigranata “mogle odvratiti poduzetnike iz EU od putovanja u Britaniju”.
Organizacija računa na saradnju vlade sa predstavnicima sektora, jer britanski lanci snabdevanja mogu biti u velikoj meri zavisni od trgovine sa Unijom, a svaki poremećaj u ovoj oblasti snažno će ostaviti trag na protok robe na ostrva.
Yarsley vidi tako značajno povećanje novčanih kazni da se ne bori protiv problema ilegalne imigracije, jer su sami vozači i prevoznici žrtve krijumčara. Pored toga, on tvrdi da nametanje novčanih kazni prevoznicima koji su preduzeli sve moguće korake kako bi se smanjio rizik od ulaska ilegalnih imigranata u vozilo “nije mudro.” U njemu se naglašava da prevoznici i vozači treba da se bave zaštitom lanaca snabdevanja, a ne spasavanjem imigracionih službenika i ne bi trebalo da snose posledice njegovih grešaka.
izvor: https://trans.info/hu/emelik-a-britek-a-birsagokat-akar-10-ezer-fontba-is-kerulhet-ha-a-kamionon-menekultet-talalnak-322338