U 2023. godini cjelokupna špediterska i logistička industrija trebalo bi da ima jedan prioritet: dovođenje brodovlasnika pod antimonopolska pravila. Sve je manje vremena za akciju, jer uredba Evropske komisije o izuzeću brodovlasnika od propisa EU kojima se kompanijama zabranjuje pridruživanje konzorcijumu – Uredba o izuzeću od blokova konzorcijuma – ističe 25. aprila 2024. godine. Postoji opravdana bojazan da će, ako se izuzeće produži za još 5 godina, uslove na transportnom tržištu diktirati šačica ogromnih briga.
Smanjenje konkurencije na tržištu pokazuju i podaci o broju prevoznika koji opslužuju pojedine zemlje. Od 2006. do 2022. godine, prosečan broj brodovlasnika koji posluju na tržištu smanjio se za 27%. (podaci iz UNCTAD-a – “Pregled pomorskog transporta 2022”). Postoje tržišta na kojima je ovaj pad bio još drastičniji – u Njemačkoj se 2022. godine 37 prijevoznika bavilo pomorskim transportom, u 2006. godini ih je bilo 97.
Efekte neregulisane dominacije brodske strane u pomorskom saobraćaju oseća svaki učesnik na tržištu. Prvo, dolazi do ogromne destabilizacije transporta, koja se sastoji od fluktuacija troškova transportnih cijena, smanjenja pouzdanosti i tačnosti putovanja i brodskih poziva, zagušenja u lukama, kašnjenja u dobavljačima, otkazivanja putovanja.
Na primer, pre pandemije, svaki sedmi brod nije stigao po rasporedu, sada je samo svaka trećina stigla na vreme. Pogoršanje efikasnosti pomorskog saobraćaja uglavnom plaćaju uvoznici i izvoznici, za koje kašnjenja ili prisilno, produženo vreme skladištenja znači dodatne troškove. Popuštanje pravila korisničke službe ne dovodi do veće slobode prilikom izmirenja plaćanja brodovlasnicima, bilo kakve greške u implementaciji transfera znače kašnjenje u isporukama.
Ostvarujući ogromnu zaradu od svog dominantnog položaja, brodovlasnici aktivno preuzimaju druge subjekte iz sektora logistike – skladišta, špediterske kompanije, logističke operatere. Takva vertikalna integracija omogućava nam da ponudimo sveobuhvatne usluge, uključujući direktnu isporuku robe krajnjem primaocu. Naprimjer, A.P. Moller-Maersk već upravlja svim logističkim operacijama za Unilever (prema UNCTAD – “Pregled pomorskog transporta 2022”).
Najveći brodovlasnici napustili su brodove i započeli intenzivnu ekspanziju u drugim vidovima transporta, u kojima su do sada dominirali drugi subjekti iz TSL industrije. Četiri najveća prijevoznika nalaze se u prvih deset operatora aerodromskih terminala, posežući za nebom – početak ove godine označava debi nove MSC Air Cargo usluge i ulazak u šine – na primjer, A.P. Moller-Maersk povezuje Kinu sa Rumunijom željezničkim i pomorskim saobraćajem.
Brodovlasnici eliminišu špeditere
U Poljskoj TSL industriju čini preko 200.000 kompanija, koje zajedno čine oko 6 odsto poljskog BDP-a. Jedan od ključnih igrača u ovoj industriji i neophodna karika u celom lancu snabdevanja je prosleđivanje. Zadaci špediterske kompanije uključuju obezbeđivanje pravovremenosti, kontinuiteta procesa, komunikaciju i bezbednost svake strane u transportu. Špediter je taj koji pregovara u ime svog klijenta sa brodovlasnikom, utvrđujući, m.in, troškove tereta.
Ono što zabrinjava, sve češće se dešava da brodovlasnici ne žele da razgovaraju sa špediterima koji opslužuju veoma velike kupce. Umjesto pregovora, oni samo predlažu tarifne stope – odnosno one koje su dostupne direktno na online platformama za svakoga ko želi da prevozi robu. Na taj način brodovlasnici eliminišu špeditere sa tržišta, ograničavajući njihovu ulogu u organizovanju prevoza za kupca.
Nije teško predvideti konačan efekat ovih aktivnosti. Ukoliko aktivnost kontejnerskih brodovlasnika ne bude pravilno nadzirana, transportom će dominirati u naredne 3-4 godine. To će značiti drastično ograničen izbor, manje povoljne uslove za kupce usluga, kao i povećanje cena proizvoda za krajnje korisnike.
Sada je vreme da se obnovi neravnoteža na tržištu pomorskog saobraćaja pre nego što bude prekasno.
Izvor: https://trans.info/pl/ograniczenie-konkurencji-ostatni-dzwonek-dla-spedycji-321805