Evropska komisija planira da uvede novu direktivu o vozačkim dozvolama 2023. godine. Važni ciljevi su digitalizacija vozačke dozvole, omogućavanje 18-godišnjaka na kamionu širom EU i povećanje maksimalne težine vozila sa B vozačkom dozvolom na 4,25 tona. O tome izveštava ADAC, koji navodi neke od najvažnijih vesti.
Evropska komisija teži jedinstvu u Evropi i stoga želi da revidira aktuelnu treću direktivu o vozačkim dozvolama. Četvrta direktiva o vozačkim dozvolama biće izdata ove godine, ali i dalje treba da bude preneta u nacionalno pravo.
Maksimalna težina koju vaše vozilo može težiti sa vozačkom dozvolom B povećana je sa 3,5 tone na 4,25 tona. U Holandiji to više ne važi samo kao izuzetak za električne kombije. Povećanje maksimalne težine trebalo bi posebno da pomogne vozačima kampera, njihovo vozilo je opterećeno često teže od 3,5 tone.
Sa četvrtom direktivom o vozačkoj dozvoli, digitalna vozačka dozvola takođe dobija drugu šansu: namera je da je prateća aplikacija na pametnom telefonu dovoljna za policijsku proveru ili iznajmljivanje automobila. Tu je i QR kod planiran za vozačke dozvole umjesto trenutnog čipa kako bi kartica bila otpornija na dodire.
U Njemačkoj je moguće nadograditi B vozačku dozvolu na vozačku dozvolu B196. Sa ovom vozačkom dozvolom možete voziti lake motocikle do 125 ccm – ali za sada samo u Njemačkoj. Ovo bi se moglo promeniti četvrtom direktivom o vozačkim dozvolama: pravila koja bi se do sada primenjivala samo na nacionalnom nivou u budućnosti takođe bi bila priznata širom EU.
Minimalna starosna granica za dobijanje vozačkih dozvola za kamione i autobuse može se smanjiti na 18 godina. U nekim evropskim zemljama, klasa C za kamione trenutno se može dobiti samo u dobi od 21 godine, klasa D za autobuse ponekad čak i u dobi od 24 godine. Pozadina planirane promjene je veliki nedostatak vozača kamiona.
Sa četvrtom direktivom o vozačkoj dozvoli, digitalna vozačka dozvola takođe dobija drugu šansu: namera je da je prateća aplikacija na pametnom telefonu dovoljna za policijsku proveru ili iznajmljivanje automobila. Planiran je i QR kod za kontrolnu karticu vozačke dozvole umjesto trenutnog čipa kako bi kartica bila otpornija na dodire.
Do sada nije bilo moguće polagati teorijske i praktične vozačke testove u različitim državama članicama Evropske unije. Da bi se uzela u obzir sve veća mobilnost stanovništva, to bi trebalo omogućiti u budućnosti. U tu svrhu treba pojednostaviti trenutne aranžmane boravka. Takođe se raspravlja da praktična obuka treba da počne tek nakon uspešnog teorijskog testa. Pored toga, vozački ispit bi se mogao polagati barem delimično u simulatorima u budućnosti.
Obavezno osvježavanje nakon godinu dana posjedovanja vozačke dozvole trebalo bi pomoći u smanjenju broja nesreća. Stručnjaci za bezbednost saobraćaja preporučili su ovu meru.
Trajanje suspenzije vozačke dozvole (npr. za vožnju pod uticajem alkohola) treba standardizovati i međusobno priznati. Zabrana vožnje uvedena u Italiji primenjivaće se i u Holandiji.
U tom kontekstu, takođe ima za cilj jedinstvene granične vrednosti za upotrebu alkohola i droga, usklađuje sisteme tačaka u različitim zemljama i čuva podatke o vozačkim dozvolama svih građana EU u evropskoj bazi podataka. Ovo bi trebalo olakšati policijske provjere.
Izvor: ADAC