Izvršna grupa Bündnis90/Die Grünen predstavlja starter paket za zaštitu klime u transportnom sektoru. To je ono što vladajuća stranka planira u teretnom transportu i specijalnim vozilima.
Da bi bila klimatski neutralna najkasnije do 2045. godine, izvršna grupa Bündnis90/Die Grünen sada želi da odredi kurs. Do 2030. godine oko 25 odsto robe biće transportovano železnicom. Takozvani starter paket, koji je danas predstavila vladajuća stranka, govori i o budućnosti teretnog cestovnog prometa – uključujući posebne propise za posebne kamione.
Udio e-kamiona u Njemačkoj je marginalan
Između 1995. i 2022. godine, apsolutne emisije CO2 iz drumskog teretnog transporta porasle su sa 39,3 miliona na 45,9 miliona tona, navodi se u dokumentu Zelene stranke. Dok u Holandiji 60 odsto novoregistrovanih kamiona već ima električni pogon, u Nemačkoj je to manje od deset odsto, navodi se u saopštenju. Međutim, budući da će značajan dio tereta u budućnosti ostati na kamionu, ova transportna ruta mora postati i klimatski neutralna. Prema nemačkim proizvođačima vozila, prvih 100.000 baterijskih električnih kamiona na velike udaljenosti koji silaze sa proizvodne trake od 2024. godine mogli bi da uštede deset miliona tona CO2 godišnje. Sve što je potrebno je izuzetno jaka i moćna mreža za punjenje.
Visokonaponska mreža mora biti proširena
Takozvana visokonaponska mreža već postoji u Nemačkoj i ponekad čak ide duž autoputeva. “Moramo ga proširiti što je brže moguće i učiniti funkcionalnim za kamione. Logistika prelazi sa dizela na e-kamion samo kada je jasno da se može naplaćivati na putu bez odlaganja”, navodi se u odluci izvršne vlasti poslaničke grupe. Sada je razvoj mreže okrenut ka budućnosti redoslijed dana.
Diferencijacija CO2 u kamionu
Uvođenje “efikasne diferencijacije CO2 u putarini kamiona” učiniće prelazak na železnicu ili e-kamione još atraktivnijim za logistiku. Dobijena finansijska sredstva biće dostupna za unapređenje železničke mreže. I prema volji Bündnis90/Die Grünen sve bi se to trebalo dogoditi 2023. godine.
Ekološki bonus planiran za specijalne kamione
S druge strane, teže je preći na CO2-neutralno prikupljanje smeća, zimsku službu ili vatrogasnu brigadu. “To su proizvodi napravljeni po meri koji ne silaze sa proizvodne trake kao masovni proizvod,” navodi se u saopštenju. Za klimu, međutim, svaka tona CO2 uštede se računa. Zato Izvršni odbor parlamentarne grupe predlaže privremeni ekološki bonus za specijalne kamione.
Federalni plan saobraćajne infrastrukture
Nadalje, potrebno je revidirati Federalni plan saobraćajne infrastrukture na takav način da postane kompatibilan sa klimatskim ciljevima Federalne vlade. Ovdje se političari Bündnis90/Die Grünen fokusiraju prije svega na mostove kojima je potrebna obnova. Inače, međutim, ima više smisla ulagati novac u željeznički saobraćaj: “Zapravo, nijedno drugo prevozno sredstvo ne može efikasnije prevoziti veće količine robe i ljudi, brže postići punu upotrebu obnovljive energije, osigurati pristupačnu mobilnost za sve i u svim dijelovima zemlje.”