Koliko bi to iznosilo u novcu, zavisi od vozila, jer na visinu polise utiču faktori poput starosti i snage motora.
Na primjer, za putnički automobil proizveden 2011. godine sa zapreminom motora od 1.600 kubika i snagom motora od 82 kilovata ove godine polisa je koštala 268 maraka.
U narednoj godini, ako bi se udovoljilo osiguravačima, registracija ovog vozila će biti skuplja između 20 i 27 maraka.
“U prvih šest mjeseci ove godine dobit društava je pala 23,5 odsto zbog enormnog rasta šteta. Za prvih devet mjeseci bilo je 28 odsto likvidiranih šteta, a sa ovim što je u obradi to sigurno iznosi oko 30 odsto. Jednostavno na ovaj način automatski se smanjuje profitabilnost i likvidnost društava. Puno su veći troškovi poslovanja od premije koju trenutno uzimamo”, rekao je predsjednik Skupštine udruženja Bojan Popović.
Prema njegovim riječima podizanjem cijene ona bi se uskladila sa onom koja važi u Federaciji BiH, gdje je osiguranje od autoodgovornosti skuplje nego u RS.
Podsjećamo, premija osiguranja autoodgovornosti propisana je Odlukom o zajedničkoj tarifi premija i cjenovniku za osiguranje odgovornosti za motorna vozila u RS i bile je u primjeni od 2004. sve dok 2018. godine nisu stupile na snagu izmjene i dopune ove odluke kada je smanjena jedinstvena premijska osnova za deset odsto, čime su linearno smanjene premije za gotovo sve vrste vozila.
Koliko je premija od autoodgovornosti važna društvima za osiguranje najbolje govori podatak da od ukupne premije ona ima učešće od čak 65 odsto.
Po ocjeni stručnjaka to je jedna od glavnih odlika nerazvijenog tržišta.
U Agenciji za osiguranje Republike Srpske koja po zakonu donosi cjenovnik i tarifu, ne otkrivaju da li će udovoljiti zahtjevu.
Kažu da sve eventualne odluke o izmjenama premija moraju biti zasnovane na akutarskim analizama i raspoloživim podacima kojima se mjeri adekvatnost premije osiguranja.
Pri tome, pored postojećih podataka analiziraju se makroekonomske i druge pretpostavke koje mogu imati značajniji uticaj na buduće kretanje trendova odštetnih zajtjeva i troškova poslovanja u ovoj vrsti osiguranja.
“Shodno dobijenim rezultatima i projekcijama pristupa se određenim aktivnostima na izmjeni podzakonskog akta kojim je regulisana zajednička tarifa i cjenovnik osiguranja autoodgovornosti”, poručili su iz Agencije. CAPITAL : D. Tovilović