IRU je sinoć pozdravio glasanje Odbora za transport Evropskog parlamenta (TRAN) o njihovom izvještaju, kojim se izmjenjuje prijedlog Evropske komisije za Propis o infrastrukturi alternativnih goriva (AFIR). IRU poziva Parlament da za dvije sedmice glasa za isti nivo ambicija.
Izgradnja infrastrukture alternativnih goriva za punjenje i gorivo vozila je preduslov za suštinsku dekarbonizaciju drumskog transporta. Članovi TRAN-a podržali su realnu viziju izvještaja kako bi omogućili zelenu transformaciju.
Odlukom se šalje snažan signal državama članicama EU: opći pristup Vijeća usvojen ranije ove godine bio je razočaravajući u smislu posvećenosti država članica podršci sektoru cestovnog transporta. Glasanje u TRAN-u odražava pozive IRU-a posljednjih mjeseci na potrebu za hrabrim pristupom izgradnji infrastrukture za punjenje i alternativno punjenje gorivom za komercijalni cestovni prijevoz.
Raluca Marian, direktor zagovaranja EU od IRU-a, izjavio je: “Glasanje u Odboru ZA TRAN parlamenta je dobra polažna tačka. Sada čekamo punu podršku na plenarnom zasjedanju da damo svoje prednosti kako bi pregovori s Vijećem mogli početi što je prije moguće.”
“Industrija drumskog transporta spremna je da uradi svoj dio posla kako bi doprinijela ciljevima Evropskog zelenog dogovora, ali mnogo toga će zavisiti od toga kakav će okvir politike postaviti poslanici. Slab i neambiciozan okvir neće poslužiti nikakvoj svrsi,” dodala je ona.
Usvojeni IZVJEŠTAJ TRAN-a uključuje više ciljeve za izlaz energije za laka i teška vozila, stanice za punjenje na sigurnim parking područjima i garancije za performanse električne mreže. Iznijeti su i rokovi i za električnu i, što je važno, vodik, iako obavezni sistem rezervacija punjenja za komercijalna vozila nije ušao u kompromisni prijedlog. IRU se raduje sljedećim koracima zakonodavnog procesa EU, prije svega glasanju na punom plenaru Parlamenta na 17 sedmici.
Zahtjevi za izlaz napajanja
U odnosu na prvobitni prijedlog Evropske komisije, u izvještaju TRAN-a povećavaju se zahtjevi za izlazne snage za infrastrukturu za punjenje električne energije i za laka i teška vozila na jezgri i sveobuhvatnim mrežama za TEN-T, uključujući i u urbanim nodovima. Industriji drumski transport je potrebna ovakva sigurnost pri ulaganju u alternativno napajana vozila.
Pored toga, na osnovnoj mreži za 2025. i 2030. povećan je i broj električnih stanica za punjenje teških vozila, a uveden je i prelazni cilj za 2027. godinu za bezbedna i bezbedna parking mesta za kamione (SSTPAs). Uloga SSTPA postaće još važnija u budućnosti, jer pružaju idealnu lokaciju vozačima da dopune ili dopune svoja vozila dok se odmaraju.
Potrebe električne mreže
Kada je u pitanju električna mreža, u izveštaju TRAN-a sa pravom se potvrđuje da je neophodno obezbediti odgovarajuću povezanost i kapacitet. IRU je pozvala na garancije da će biti dovoljna proizvodnja električne energije iz električne mreže za punktove za punjenje električne infrastrukture kako bi se osigurao kontinuitet svakodnevnog poslovanja.
U izveštaju se stoga pozivaju zemlje članice da pre 2025. godine izvrše analizu kako bi procenile i isplanirale neophodna pojačanja mreže. Teška vozila kao što su kamioni natovareni esencijalnom robom i treneri koji prevoze putnike ne mogu sebi da priušte da budu nasukana na putnu mrežu EU zbog nedovoljnog goriva i što je najvažnije, nedostatka infrastrukture.
Ciljevi vodonika
Ciljevi za infrastrukturu za punjenje vodonika za drumski saobraćaj dobili su povoljniji tretman od onog koji je dao Savet. Rok da se infrastruktura za dopunu vodonika održi, doveden je do 2027. umesto 2030. godine na jezgru i sveobuhvatnim mrežama TEN-T mreže.
Pored toga, takođe je održan uslov da se infrastruktura za punjenje vodonika u urbanim čvorovima održi. IRU je pozvala na tehnološku neutralnost jer će različite vrste alternativnih goriva imati ulogu u različitim segmentima drumskog transporta.
Dostupnost podataka
O dostupnosti podataka, izveštaj poziva na uspostavljanje zajedničke evropske pristupne tačke za podatke o alternativnim gorivima do 2026. Evropska pristupna tačka za podatke o alternativnim gorivima mora da sadrži informacije o dostupnosti i pristupačnosti, uključujući vreme čekanja i preostale alternativne kapacitete goriva za punjenje i dopunu goriva i bodova.
IRU pozdravlja ovo jer je to bio konkretan predlog koji je iznela. Odredba o olakšavanju pristupačnosti korisnicima do evropske pristupne tačke za alternativna goriva je posebno važna, takođe u okviru revizije Direktive o inteligentnim transportnim sistemima (ITS). Interfejse kao što je onaj za alternativna goriva, ali i Nacionalne pristupne tačke uopšte, korisnici bi trebalo lako da razumeju.
Sistem obavezne rezervacije
Iako je IRU generalno zadovoljna sadržajem izveštaja TRAN komiteta, ona ne razume isključenje obaveznog sistema rezervacije za infrastrukturu za električno punjenje profesionalnih vozača.
Potrebe komercijalnog sektora drumskog transporta su veoma različite u poređenju sa privatnim putničkim automobilima. Operateri transporta planiraju svoje poslovanje pedantno i dobro unapred kako bi osigurali da roba, na primer, stigne do svog kupca na vreme. IRU bi volela da se odredba rezervacionog sistema ponovo uvede i stavi na glasanje u Plenari.
Pročitajte IRU poziciju na AFIR-u.