Vozači iz trećih zemalja koje nisu članice EU smatraju se upućenim mobilnim radnicima kada obavljaju međunarodni prevoz unutar EU zbog nekoliko ključnih razloga:
- Harmonizacija pravila: EU želi osigurati da svi vozači koji obavljaju međunarodni prevoz unutar EU poštuju iste standarde i propise, bez obzira na to iz koje zemlje dolaze. Ovo uključuje pravila o radnom vremenu, odmoru i uslovima rada.
- Bezbednost na putevima: Primena istih pravila za sve vozače doprinosi povećanju bezbednosti na putevima. Vozači iz trećih zemalja moraju poštovati pravila EU kako bi se smanjio rizik od nesreća i osigurao siguran prevoz.
- Pravedna konkurencija: Osiguravanje da svi vozači, bez obzira na zemlju porekla, rade pod istim uslovima pomaže u sprečavanju nelojalne konkurencije. Ovo znači da prevoznici iz trećih zemalja ne mogu imati prednost zbog nižih standarda rada ili plaća.
- Pravila o upućivanju radnika: Prema pravilima EU o upućivanju radnika, vozači koji obavljaju prekogranični prevoz između dve države članice EU ili između države članice EU i treće zemlje moraju poštovati pravila zemlje domaćina. Ovo uključuje pravila o minimalnoj plati, radnom vremenu i uslovima rada.
RMPD (Registar Mobilnih Prevoznika i Dispečera) je sistem koji se koristi za evidenciju i praćenje aktivnosti mobilnih prevoznika i dispečera. Ovaj sistem omogućava bolju organizaciju i transparentnost u radu prevoznika, kao i efikasnije upravljanje resursima.
Prema novim pravilima poljskog SENT sistema, prevoznici iz trećih zemalja moraju najaviti i prazne vožnje unutar Poljske. Ova obaveza je stupila na snagu od 1. novembra 2024. godine za prevoznike izvan EU, EEA i EFTA zemalja. Prilikom registracije u SENT sistemu, potrebno je popuniti odgovarajući obrazac (RMPD100 za novu prijavu prevoza) i ostaviti polje prazno za prazne vožnje.
Ovi razlozi osiguravaju da vozači iz trećih zemalja koji obavljaju međunarodni prevoz unutar EU poštuju iste standarde kao i vozači iz EU, čime se postiže veća usklađenost i efikasnost u međunarodnom drumskom prevozu.
Razlog zašto se vozači iz Bosne i Hercegovine smatraju upućenim vozačima kada obavljaju prevoz između zemalja EU leži u pravilima koja se primenjuju na prekogranični prevoz. Prema pravilima EU, upućivanje vozača odnosi se na situacije kada vozač obavlja prekogranični prevoz između dve države članice EU ili između države članice EU i zemlje koja nije članica EU.
Prevoznici robe iz trećih zemalja koji obavljaju prevoz unutar EU moraju se pridržavati određenih pravila i procedura. Evo nekoliko ključnih koraka:
1. Prijava prevoza
- Izjava o upućivanju: Prevoznici moraju podneti izjavu o upućivanju nadležnim organima države članice u koju će vozilo biti upućeno. Ova izjava treba da sadrži informacije o vozaču, vozilu i prevozu.
2. Dokumentacija
- Dokumentacija o prevozu: Vozači moraju imati sledeće dokumente:
- Primerak izjave o upućivanju (u elektronskom obliku ili na papiru).
- Dokaz o prevozu ili prevozima u državi članici domaćinu, kao što je teretni list.
- Zapise tahografa.
3. Carinske formalnosti
- Carinjenje robe: Prevoznici moraju osigurati da su sve carinske formalnosti završene pre ulaska u EU. Ovo uključuje ispunjavanje svih potrebnih carinskih deklaracija i plaćanje carinskih dažbina.
4. Poštovanje pravila EU
- Pravila o radnom vremenu i odmoru: Vozači moraju poštovati pravila EU o vremenu vožnje i odmora, koja uključuju maksimalno vreme vožnje i minimalne periode odmora.
- Uslovi rada i plate: Poslodavci moraju prilagoditi plate i uslove rada svojih vozača tako da budu u skladu sa nacionalnim pravilima zemlje u koju su upućeni.
5. Kontrola i inspekcija
- Inspekcije na putu: Vozači mogu biti podvrgnuti inspekcijama na putu kako bi se osiguralo da poštuju sve relevantne propise i pravila.
Više informacija o pravilima za prevoz robe unutar EU možete pronaći i .
Prema pravilima EU, vozači iz trećih zemalja koji obavljaju međunarodni prevoz unutar EU moraju se pridržavati pravila o upućivanju radnika. Evo nekoliko zemalja koje zahtevaju najavu vozača iz trećih zemalja:
- Nemačka: Vozači moraju biti prijavljeni putem sistema za upućivanje radnika.
- Francuska: Potrebno je podneti izjavu o upućivanju pre početka prevoza.
- Austrija: Vozači moraju biti prijavljeni nadležnim organima pre početka prevoza.
- Italija: Potrebno je podneti izjavu o upućivanju i imati odgovarajuću dokumentaciju.
- Belgija: Vozači moraju biti prijavljeni putem sistema za upućivanje radnika.
- Rumunija takođe zahteva najavu vozača iz trećih zemalja koji obavljaju prevoz unutar njene teritorije. Prema pravilima EU, vozači iz trećih zemalja moraju biti prijavljeni nadležnim organima Rumunije pre početka prevoza. Ovo uključuje podnošenje izjave o upućivanju i obezbeđivanje odgovarajuće dokumentacije tokom prevoza
- Poljska, prevoznici iz trećih zemalja koji obavljaju prevoz unutar Poljske moraju najaviti svoje vožnje, uključujući prazne vožnje. Ova obaveza je deo poljskog SENT sistema, koji zahteva registraciju svih prevoza kako bi se osigurala transparentnost i praćenje aktivnosti prevoznika.Više informacija o pravilima za prevoz robe unutar Poljske možete pronaći i .
Ova pravila su deo šireg paketa propisa koji osiguravaju da svi vozači, bez obzira na zemlju porekla, rade pod istim uslovima i poštuju iste standarde
Questions and Answers on posting of drivers under Directive (EU) 2020/1057 – European Commission