Pametni tahograf druge generacije postao je obavezan za vozila iz trećih zemalja koja obavljaju međunarodni prevoz u Evropskoj uniji. Ovo se primenjuje prema pravilima iz Paketa mobilnosti EU, koja imaju cilj da unaprede praćenje radnih sati vozača i smanje manipulaciju podacima.
Evo ključnih informacija o obavezi pametnog tahografa druge generacije za vozila iz trećih zemalja:
- Obaveza za međunarodni prevoz u EU: Sva vozila koja ulaze u EU radi obavljanja međunarodnog transporta ili kabotaže moraju biti opremljena pametnim tahografom druge generacije kako bi se ispunili evropski standardi u vezi sa praćenjem radnog vremena i vremena odmora vozača.
- Praćenje u realnom vremenu: Pametni tahograf druge generacije uključuje GNSS tehnologiju koja omogućava praćenje pozicije vozila u realnom vremenu na ključnim tačkama (kao što su početak vožnje, prekogranični prelazi i kraj vožnje), što pomaže u preciznom praćenju radnog vremena i kabotažnih operacija.
- Obaveza za poslodavce i prevoznike: Poslodavci iz trećih zemalja, čija vozila redovno prelaze granice EU, moraju obezbediti da njihova vozila budu opremljena odgovarajućim pametnim tahografima. U protivnom, suočavaju se sa rizikom kazni i mogućim ograničenjima za poslovanje unutar EU.
- Postupna implementacija: Iako su pametni tahografi druge generacije postali obavezni za nova vozila od avgusta 2023. godine, postoje vremenski rokovi za ugradnju u starija vozila koja se već koriste za međunarodni transport u EU. Očekuje se da sva vozila koja obavljaju međunarodni prevoz u EU budu opremljena ovim uređajem do 2025. godine.
- Poboljšana kontrola i inspekcije: Pametni tahografi omogućavaju efikasniju kontrolu u realnom vremenu, jer inspekcijske službe mogu proveriti podatke na daljinu. Ova tehnologija pomaže u smanjenju manipulacija podacima i doprinosi većoj bezbednosti na putevima EU.
Ukratko, vozila iz trećih zemalja koja obavljaju međunarodni prevoz ili kabotažu u EU moraju biti opremljena pametnim tahografom druge generacije kako bi zadovoljila standarde EU i izbegla kazne.
Obaveza za vozila iznad 3,5 tona iz Bosne i Hercegovine (kao i iz drugih trećih zemalja) da imaju pametni tahograf druge generacije kada obavljaju međunarodni prevoz u Evropskoj uniji zasniva se na pravilima iz Paket mobilnosti EU i Uredbi (EU) 165/2014 o tahografima u drumskom saobraćaju, kao i dopunama iz Uredbe (EU) 2020/1054.
Evo ključnih elemenata koji regulišu ovu obavezu:
1. Paket mobilnosti EU
- Paket mobilnosti je skup reformi usvojenih od strane EU s ciljem unapređenja bezbednosti u drumskom saobraćaju, poštene konkurencije i poboljšanja radnih uslova vozača. On uključuje zahteve za ugradnju pametnih tahografa, kako bi se olakšalo praćenje radnog vremena vozača i kretanja vozila.
- U okviru ovih reformi, EU je odlučila da postepeno uvede obavezu korišćenja pametnog tahografa druge generacije za sva vozila koja obavljaju međunarodni prevoz, uključujući vozila iz trećih zemalja, kao što je Bosna i Hercegovina.
2. Uredba (EU) 165/2014 i dopune iz Uredbe (EU) 2020/1054
- Uredba (EU) 165/2014 propisuje uvođenje digitalnih tahografa za sve kamione i autobuse u EU, sa ciljem praćenja radnog vremena, odmora i kretanja vozila.
- Izmenama i dopunama Uredbe uvedene Uredbom (EU) 2020/1054 predviđaju obaveznu ugradnju pametnih tahografa druge generacije u sva nova vozila koja obavljaju međunarodni transport u EU od 21. avgusta 2023. godine.
- Starija vozila koja već obavljaju međunarodni prevoz u EU moraju biti opremljena pametnim tahografima do avgusta 2025. godine.
3. Primjena na vozila iz trećih zemalja
- Pravila EU zahtevaju da svi prevoznici koji ulaze u EU i obavljaju međunarodni prevoz, uključujući i prevoznike iz trećih zemalja kao što je Bosna i Hercegovina, moraju imati ugrađen pametni tahograf druge generacije.
- Ovaj uređaj omogućava praćenje prelazaka granica i praćenje vremena vožnje i odmora, što pomaže u primeni pravila EU na međunarodnom tržištu i suzbijanju manipulacija podacima.
Dakle, obaveza za vozila iz Bosne i Hercegovine da budu opremljena pametnim tahografima druge generacije kada obavljaju međunarodni prevoz u EU proističe iz gore navedenih uredbi EU i Paket mobilnosti, kojima se garantuje usklađenost sa standardima EU za bezbednost, radna prava i konkurenciju u sektoru drumskog transporta.
Vozila iz Bosne i Hercegovine koja obavljaju međunarodni transport u EU biće podložna kontroli obavezne primene pametnih tahografa druge generacije od strane EU inspekcija od 1. januara 2025. godine, bez obzira na to što BiH u svom zakonodavstvu još nema takvu obavezu. Ovo proizilazi iz EU propisa, prema kojima sva vozila iz trećih zemalja, uključujući i BiH, koja ulaze u EU radi obavljanja međunarodnog prevoza, moraju biti opremljena pametnim tahografima druge generacije.
Zašto će vozila iz BiH biti kontrolisana?
EU je jasno propisala u svojim uredbama o tahografima i Paketu mobilnosti da sva vozila koja obavljaju međunarodni transport u EU, bez obzira na zemlju porekla, moraju ispuniti uslove vezane za tahografe kako bi se obezbedili bezbednost i poštovanje radnih uslova vozača.
Osnov za kontrolu:
Uredba (EU) 165/2014 i njene izmene, kao i Uredba (EU) 2020/1054:
- Od avgusta 2023. obavezna je instalacija pametnih tahografa druge generacije u nova vozila koja ulaze u međunarodn
i saobraćaj u EU.
- Za vozila koja su već u upotrebi, uključujući ona iz trećih zemalja, rok za ugradnju pametnih tahografa druge generacije produžen je do 21. avgusta 2025 za specifične situacije, ali mnoge inspekcije započinju kontrolu od januara 2025. kako bi se proverila postepena usklađenos
- t sa ovim pravilima.
Inspekcije i kontrole
Ako vozilo iz BiH nije opremljeno pametnim tahografom druge generacije prilikom kontrole u EU, prevozniku mogu biti izrečene kazne, a vozilo može biti vraćeno sa granice ili zaustavljeno u EU. Inspekcijski organi EU imaju ovlašćenje da kontrolišu sve strane prevoznike koji obavljaju transport na teritoriji EU kako bi se obezbedila primena evropskih standarda i pravila.
Zaključak:
Vozila iz Bosne i Hercegovine koja obavljaju transport u EU moraju biti opremljena pametnim tahografom druge generacije kako bi se izbegli problemi sa inspekcijama i eventualne kazne od januara 2025. godine. Bez obzira na lokalne zakone u Bosni i Hercegvoini ova obaveza će važiti za sve prevoznike koji ulaze u EU radi obavljanja međunarodnog prevoza.