Kako damo transportnim operaterima više mogućnosti za dekarbonizaciju?
Pitali smo stručnjaka za alternativna goriva i člana IRU Hekagon Agiliti. Koje su opcije alternativnog goriva trenutno dostupne?
Kako da negujemo raznovrsniji portfolio rešenja?
Kako proizvođači vozila mogu pomoći?
„Dvojni pristup“ IRU Green Compact-a dekarbonizaciji drumskog transporta koristi i mere efikasnosti i alternativna goriva. Mere efikasnosti obuhvataju logistiku (promena vremena, optimizacija ruta i ekološki kamioni), vozila (gume, lagano i napredno podmazivanje) i vozače (eko-vožnja, praćenje veština i šeme sertifikacije). Drugi nivo akcije se fokusira na izgradnju robusnog, praktičnog i ekonomskog prelaska na alternativna goriva. To sada znači ulaganje u alternativna goriva bez fosila, uključujući električnu energiju, vodonik i biogoriva, kao i javnu i privatnu infrastrukturu, vozila i operativne prakse potrebne za njihovo korišćenje. Pitali smo Hekagon Agiliti, vodećeg proizvođača rešenja za gorivo za komercijalna vozila i transport gasa, o dostupnim opcijama i kako da ih nadograđujemo.
Koji su najveći izazovi dekarbonizacije sa kojima se Evropa suočava?
Sektor drumskog saobraćaja obavezao se da će do 2050. godine postati potpuno neutralan po pitanju ugljenika, u skladu sa nacionalnim i međunarodnim ciljevima. Ali operacije evropske flote uveliko variraju – po zemlji, primeni, tehnologiji i infrastrukturi. Ključni izazov danas je trenutni regulatorni okvir EU koji isključivo promoviše vozila sa nultom emisijom izduvnih gasova.
Ovaj okvir ograničava izbore operatera na jednu tehnologiju koja možda nije skalabilna, dostupna ili upotrebljiva za datu aplikaciju. Ovo dovodi do nesigurnosti među prevoznicima i proizvođačima vozila kada procenjuju prelazak na alternativna goriva, što na kraju dovodi do kašnjenja u efikasnim merama dekarbonizacije. Verujemo da bi regulativa koja promoviše konkurenciju na tehnološkom tržištu, dozvoljavajući mešavinu rešenja za gorivo umesto jednog izvora, ubrzala napore za dekarbonizaciju.
Šta da radimo?
Optimalan scenario bi omogućio transportnim kompanijama da izaberu izvor energije koji najbolje odgovara njihovom poslovanju. Da bi operateri održavali održivo poslovanje, operativne promene za ekološki otisak moraju biti minimalne. Jedna opcija je biometan. Bio-CNG i Bio-LNG kamioni su poznati mnogim flotama zbog njihove tehnološke sličnosti sa dizel kamionima. Infrastruktura za dovod goriva je dostupna i bogata. Zakonodavstvo treba da dozvoli iste izuzeće u težini i dimenzijama za Bio-CNG i Bio-LNG kamione kao i za električne. Bio-CNG i Bio-LNG kamioni podržani sistemom Hekagon Agiliti ProCab mogu isporučiti domet od preko 1.000 km – danas!
Šta je ProCab sistem?
Naš ProCab CNG sistem za gorivo je instaliran iza kabine i dostupan je u različitim veličinama. Trenutno se testira u Velikoj Britaniji sa kamionom kojim upravlja Campeis iz Selbija, a sistem za gorivo je montiran na šasiju kamiona. Ovaj probni kamion prevozi staklo, što omogućava da se iza kabine ugrade još dva cilindra. Uz dodatak ProCab sistema sa dva rezervoara, kamion sada ima domet od preko 1.000 km sa jednim punjenjem. Za sada, ProCab rešenje je ograničeno na posebne primene kao što su nosači stakla, cisterne za barut, neke cisterne za tečnost i kiperi. Međutim, verujemo da bi to trebalo da bude deo buduće ponude Bio-CNG kamiona. Ovo može da omogući pravi koncept kamiona na CNG na duge relacije, koji je trenutno nedovoljno promovisan u Evropi. Za proizvođače originalne opreme, implementacija ove tehnologije bila bi relativno brza i ekonomična. Zasnovan je na proverenom rešenju. U procesu smo pokretanja nekoliko pilot projekata sa evropskim proizvođačima kako bismo testirali koncept na evropskom kamionu van Evrope.
Šta najviše brine operatere u smislu planiranja?
Jednom rečju, neizvesnost. Operateri su zabrinuti da će biti ograničeni na jednu tehnologiju. Ovo utiče i na njihove kapitalne izdatke i na krajnji rezultat. Diverzifikacija je ključna. Operateri moraju zadovoljiti potražnju kupaca i ostati u poslu. Ove promene – iako su vođene obaveznim ciljevima koje nameću regulatori – trebalo bi da budu praktično ostvarljive, omogućavajući operaterima da biraju iz širokog spektra CO₂-neutralnih opcija. Nedavni razvoj zakonodavstva EU nije od velike pomoći u smislu planiranja dekarbonizacije. Regulatorima bi bolje služila inkluzivna strategija ka ciljevima smanjenja CO₂, ona koja prepoznaje doprinos ugljen-neutralnih goriva.
Na primer, Bio-CNG je trenutno spreman. Današnji kamioni pružaju neophodnu snagu i domet da zadovolje operativne potrebe uz istovremeno smanjenje emisija. Da li su mala i velika preduzeća različito pogođena? Mala i srednja preduzeća imaju ograničene resurse, budžetska ograničenja i manje tereta kamiona da nadoknade ulaganja. Ovi izazovi otežavaju planiranje obnove flote u poređenju sa većim kompanijama. Međutim, male i velike flote suočavaju se sa istim sveobuhvatnim tužba: što je manje opcija izbora tehnologije, to su veće operativne promene povezane sa procesom dekarbonizacije.
Kako proizvođači vozila mogu maksimalno iskoristiti dostupne tehnologije?
S obzirom na trenutni nivo neizvesnosti koji okružuje regulatorni pejzaž, proizvođači originalne opreme treba da prihvate dostupne tehnologije. Ovo podstiče raznovrsnost tehnološkog portfelja koji zadovoljava sve operativne potrebe. Proizvođači vozila ulažu u istraživanje i razvoj tehnologije nulte emisije. Potencijalne investicione opcije bi trebalo da uključuju proširenje dometa vožnje kamiona sa pogonom na Bio-CNG. Ovo bi zahtevalo umerena ulaganja i ograničeno vreme. Tehnologija je dostupna u mnogim regionima. Preko 100.000 vozila širom sveta koristi ovu tehnologiju.
Koje su glavne regionalne razlike za Bio-CNG?
Severna Amerika predvodi put ka Bio-CNG. Ključna zakonodavna razlika između Severne Amerike i Evrope je oko težine i dimenzija. U Severnoj Americi, kamion sa prirodnim gasom sa dometom poput dizela nije neuobičajen. Posude za gas pod pritiskom mogu se montirati na bočne strane šasije i iza kabine kamiona. Verujemo da evropski potencijal za bio-CNG kamione još uvek nije zaista otključan. Ovo se mora uzeti u obzir prilikom oblikovanja budućnosti evropske transportne industrije.
Gde vidite tržište i svoju ponudu za pet do deset godina?
Hekagon Agiliti će se prilagoditi tržišnim trendovima i zahtevima operatera, pružajući širok spektar Bio-CNG i Bio-LNG rešenja. Usklađivanjem sa operaterima i razumevanjem njihovih potreba, zakonodavci i proizvođači bi mogli da igraju ključnu ulogu u obezbeđivanju efektivne dekarbonizacije drumskog transporta. Zamišljamo raznoliku evropsku flotu kamiona visokih performansi sa gorivom iz različitih izvora.
Kako regulatori mogu pomoći?
U Evropi, dve ključne teme su standardi za emisiju CO₂ i regulacija težine i dimenzija. Nedavno glasanje u Evropskom parlamentu potvrđuje uzorne ambicije EU u pogledu emisije CO₂.
Međutim, to još uvek ne omogućava širi spektar tehnologija za postizanje ovih ciljeva. To stvara dodatnu nesigurnost za zainteresovane strane. Čvrsto verujemo da obnovljiva goriva kao što je Bio-CNG treba da budu pravilno uključena u zakonodavstvo. Nastavićemo da podižemo svest o tome šta je moguće sa ovom tehnologijom. Izuzeci dužine kamiona su od suštinskog značaja za otključavanje punog potencijala Bio-CNG. Ovo zahteva uključivanje kamiona sa neutralnim pogonom na ugljenik u novu reviziju direktive EU o težinama i dimenzijama. Danas, domet vožnje prosečnog evropskog CNG kamiona ne može da pređe 600 km sa jednim punjenjem.
Sa sistemom ProCab, domet može premašiti 1.000 km sa istom vrstom šasije. Sa rezervoarima iza kabine i sa strane, moguće je postići domet od 1.700 km. O Hekagon Agiliti Hekagon Agiliti, podružnica kompanije Hekagon Composites, je vodeći proizvođač rešenja za gorivo za komercijalna vozila i transport gasa. Njegov portfolio uključuje Bio-CNG i Bio-LNG sisteme goriva, od koncepta do završetka. Hekagon Agiliti je najveći proizvođač kompozitnih cilindara tipa 4, koji isporučuje lagane, izdržljive i pouzdane proizvode.
Portfolio kompanije Hekagon Composites za agnostiku goriva se kreće od prirodnog gasa do biometana, vodonika i električnih baterija, odražavajući njegov holistički pristup rešenjima u tehnologiji goriva. Za više informacija kontaktirajte Alanu Tetdoevu. Sličan sadržaj Global | Nju Jork IRU i UN pregovaraju o planu implementacije
Dekade održivog transporta 12 jul 2024 Global |
Ženeva IRU pozdravlja novu rezoluciju Generalne skupštine UN o bezbednosti na putevima 25. juna 2024 Global |
Ženeva Tranzit 2024.: IRU i VCO traže isprobana i testirana rešenja 14. juna 2024 Global |
Ženeva IRU objavljuje godišnji izveštaj za 2023 7 juna 2024 Global |
Leipzig IRU stavlja otporan i ekološki drumski transport u srce ITF samita 28. maj 2024 Global |
Leipzig Ekološki transport zahteva pragmatičan pristup, kaže IRU ministrima 23. maj 2024
www.iru.org