Međutim, da biste iskoristili taj potencijal, morate da povedete radnu snagu sa s stobom, savetuje Pobednik-Atina. “Moramo da ubedimo ljude da je AI pomoćno sredstvo koje im ne šteti, ali ih podržava.” Jer čak i među mladima, koji su možda više upoznati sa mnogim digitalnim temama, ona oseća određeni odbrambeni stav – verovatno zato što još uvek premalo znaju o pozadini i potencijalu AI.
“Postoje tačke kada čovek već može da postane zabrinut”, potvrdio je prof. dr Kristijan Gauron sa Odeljenja za kompjuterske nauke i prirodne nauke Univerziteta primenjenih nauka u Izerlohnu. Jer AI će imati posledice po brojna profesionalna polja – bilo da se radi o umetnicima, doktorima, advokatima ili čak profesorima poput njega. “Međutim, ne verujem da ćemo postati nezaposleni, jer imamo manjak kvalifikovanih radnika.” Prilika leži u koncentrisanju na druge stvari, dodavanje vrednosti i kreativne zadatke, gde postoje granice za AI. A Gawron je ubeđen da će neka profesionalna polja ostati prilično analogna. “AI može da nam pomogne da sastavimo molbu ili ugovor, ali neće da nam ugradi toplotnu pumpu.”
Pojednostavite odluke
Koristeći dva primera potencijalnih kupaca logističkih kompanija – iz polja plastičnog kalupa za ubrizgavanje i proizvodnju lampi – naučnik je pokazao kako AI može da pomogne da se izbegnu greške u proizvodnji ili utvrdi pravi model cena. Ako se koristi senzibilno, Gawron je ubeđen da AI može pomoći da kompanije budu konkurentnije. Standardni zadaci su automatizovani i odluke se pojednostavljuje jer AI daje šefovima više podataka za donošenje odluka. Zahvaljujući raznim tekstualnim alatima, kompanije mogu da individualizuju pristup klijentima i pojednostave radne procese uz pomoć virtuelnih asistenata. Kao i logistički preduzetnik Pobednik-Atina, naučnik Gawron takođe hitno savetuje da se radna snaga ponese sa sobom. “Obučite svoje zaposlene”, preporučio je govornik. “Svako ko se plaši AI neće ga koristiti razumno.”
Martin Fridrih, viši naučnik i AI trener na Fraunhofer Institutu za protok materijala i logistiku (IML) u Dortmundu, uzvratio je mitom da je AI samo nešto za korporacije. Veliki igrači su ti koji prave sebi ime sa mega investicijama. Ali kroz Softver kao Servis, ili modele zasnovane na oblaku, AI je dostupan kompanijama svih veličina, naglasio je Fridrih. “Ovde se otvaraju potpuno nove tržišne mogućnosti.”
Pomoć kroz optičko prepoznavanje teksta
Optičko prepoznavanje teksta (OCR) je konkretna pomoć za špedite. Može da digitalizuje stvari i tačno ih dodeli uz pomoć AI. To znači da više ne postoji potreba da osoba proverava različite dokumente kao što su obrazac porudžbine, napomena o isporuci ili faktura i pravilno ih unese u IT sistem – digitalni zaposleni to može da uradi. Međutim, ljudi moraju da nastave da prate celu stvar. AI trener Fridrih vidi dalja polja primene u logistici u chatbotovima za komunikaciju sa klijentima ili čak u razmeni nosača opterećenja uz pomoć aplikacija.
Prema rečima stručnjaka Fraunhofera, logistička industrija je praktično predodređena za AI aplikacije jer ima dosta podataka na raspolaganju – bilo da se radi o turama ili informacijama iz magacina. I bezbroj novih podataka se stvara svakog dana. Fridrihovo predviđanje: Do 2025. proizvodićemo 463 egzabajta podataka svakog dana – što je ogroman potencijal za AI aplikacije. “Podignite svoje blago sa podacima”, rekao je stručnjak Fraunhofer okupljenim učesnicima simpozijuma. Njegova preporuka: “Počnite sa malim projektima i dobijte podršku!”
Pomažem SMM-ovima da pokrenu
Selo KI u Virtu, koje se takođe nalazi u Severnoj Rajni-Vestfaliji, takođe nudi podršku. Ona sebe vidi kao inovacioni kampus za AI koji promoviše i mreže zainteresovanih zainteresovanih zainteresovanih strana. “Zauzeli smo uzrok uvođenja AI u ekonomiju i podrške malim i srednjim preduzećima u njihovim prvim koracima ka tome”, objasnio je menadžer projekta Lukas Lanz. Nekoliko poznatih partnera stoji iza Sela KI – uključujući grad Hjurt ili platformu AI nadležnosti državne vlade u NRW- u. Fraunhofer, Nemačko udruženje AI i Rheinische Hochschule Köln takođe su uključeni.
AI Village prati kompanije u njihovoj transformaciji i strukturnim promenama – i sam je primer uspešnih strukturnih promena. U njenim prostorijama prethodno je bila dom TV stanice RTL i tamo su se producirale tok-šou emisije. Sada više nema zabavljača, već AI stručnjaka koji su manje zainteresovani za kvotu, a više za prenos znanja. “Želimo da uzmemo ljude za ruku i smanjimo strahove”, objasnio je Lanc – bilo da se radi o građanima, univerzitetima ili kompanijama srednje veličine koje žele da znaju kako mogu uspešno da naprave iskorak u digitalnu budućnost.
AI podrška u floti
ZF Grupa je odavno napravila iskorak ka tom cilju sa svojom novom platformom za orkestraciju flote Scalar. Platforma, koja je predstavljena u IAA Transportu pre dve godine, koristi podatke u realnom vremenu da pomogne operaterima flote da planiraju, usmeravaju i upravljaju svojim voznim parkovima, između ostalog. Ona crpi podatke iz ugrađenih kutija, senzora i interfejsa, obezbeđujući tako dispečerima ili menadžerima voznog parka dragocene informacije i pomagala za donošenje odluka – bilo na temu pritiska u gumama, kao što je obavezno od 7. jula, ili na optimizovanu upotrebu električnih kamiona u doglednoj budućnosti. Na Winner Spedition, na primer, težak Volvo FH Electric je već u upotrebi. Skalar pomaže u pronalaženju idealne rute i odgovarajuće stanice za punjenje i pomaže da se rezervišu u isto vreme, na primer, kod primaoca, kako je objasnio Florijan Modrih, lider zemlje za region DACH u ZF, na trans aktuelskom simpozijumu.
A čak i ako dizel još uvek ne teče, ZF usluge mogu da pruže dobru uslugu. Prema Modrihovim rečima, TX Fuelcompass pruža kompletan pregled svih troškova goriva i dopune goriva u floti. Upravnici flote mogu, na primer, da prepoznaju obrasce goriva unutar flote, uporede vozila jedni sa drugima u smislu žeđi za dizelom i donose odluke na osnovu toga. Modrih je održao predavanje tokom vožnje autobusom do kampa Pobednik u Hemeru, gde su posetioci simpozijuma pogledali iza kulisa. Naravno, prenos autobusa dolazi iz ZF- a, rekao je Modrih migom. Ali već 30 godina kompanija isporučuje više od hardvera sa telematike. ZF takođe kombinuje svoja IT rešenja – kao što je nova Scalar platforma – sa alatima zasnovanim na AI. Zato što se ni kompanija iz Fridrihshafena ne plaši AI, ali vidi velike prilike iza toga.
Kompanija
- Pobednik Špedicije iz Izerlohna u regionu Sauerland zapošljava oko 550 ljudi na 22 lokacije u Nemačkoj, Italiji, Austriji, Češkoj Republici i Poljskoj. Posebnost preduzeća je transport i logistika duge robe svih vrsta – bilo da je reč o čeliku, bakru ili plastici. Osnovana 1964.
- Četiri divizije Pobedničkog špedicije su evropski generalni teretni transport, njegova nemačka mreža, železnički kombinovani transport i evropski puni tovari. Kompanija ima na raspolaganju oko 78.000 kvadratnih metara logističkog prostora u nekoliko sopstvenih logističkih nekretnina.
- Jedna od logističkih lokacija je skladište duge oko 13.000 kvadratnih metara u Hemeru, nekoliko kilometara od sedišta u Izerlohnu. Tamo su učesnici trans aktuelskog simpozijuma uspeli da pogledaju iza kulisa. Čelična konstrukcija podeljena je na sedam zaliva, od kojih se u svakom nalazi dizalica kapaciteta pet tona. Uprava je u rukama Svena Groosa, člana upravnog odbora u “Winner Spedition”.