Od jula ove godine, prevoznici koji koriste komercijalna teretna vozila teža od 7,5 tona takođe će morati da plaćaju nemačku putarinu. Uticaj se neće osetiti samo u Nemačkoj, već iu susednim zemljama poput Poljske, gde desetine hiljada vozila putuju u i iz Nemačke.
Efekat povećanja putarina iz decembra prošle godine takođe ukazuje da su pred korisnicima manjih komercijalnih teretnih vozila teška vremena. Ovog leta očekuje se revolucija na nemačkim putevima. Od 1. jula komercijalna teretna vozila od 3,5 do 7,5 tona će morati da plaćaju putarinu. Ranije su ova manja teretna vozila mogla da putuju nemačkim putevima bez dodatnih troškova. Koja su nova pravila? Novi iznos putarine će varirati u zavisnosti od evro standarda i klase emisije CO2 svakog vozila. Na primer, vozilo koje je u skladu sa standardom Euro 6 iz kategorije emisija 1 biće naplaćeno 15,1 evro centa/km.
Vozila sa standardom Euro 6 i superiornim kategorijama emisije mogla bi da imaju smanjenje putarine do 11 evrocenti po kilometru, dok će se za vozila sa standardom Euro 1 naplaćivati 24,8 evrocenti po kilometru. Ekološka komponenta je dominantan deo putarine – infrastrukturna naknada je fiksna na 5,2 evro centa po kilometru. Ostatak uključuje naknade za zagađenje vazduha, zagađenje bukom i emisiju CO2. Vozila sa nultom emisijom, kao što su električna vozila ili vozila na vodonik, kao i kamioni sa vodoničnim gorivnim ćelijama, ostaće izuzeti od putarine do kraja 2025. godine.
Uključena su takozvana zanatska vozila (koja se ne bave komercijalnim transportom i pripadaju pružaocima usluga kao što su električari, vodoinstalateri, građevinski radnici itd.) u opsegu GVM od 3,5-7,5 tona. U Poljskoj je flota kamiona od 3,5-7,5 tona, koji će se suočiti sa novim, višim taksama ako pređu granicu sa Nemačkom, brojala 265.200 2022. godine, prema podacima Evrostata. Ovi mali kamioni čine približno 35% poljskog voznog parka komercijalnih vozila, koji je iznosio 738.600 vozila u 2022. Prema rečima Lešeka Lude, predsednika uprave Poljske transportne unije (PUT), putarine u Nemačkoj mogle bi da utiču na nekoliko hiljada kompanija i poslovnih aktivnosti u Poljskoj, kao i na desetine hiljada vozila koja putuju u Nemačku. Potreba za podizanjem stopa
Šta za ove kompanije znači obaveza plaćanja nekoliko centi za svaki pređeni kilometar u Nemačkoj? Lešek Luda ne sumnja da dolaze teška vremena za prevoznike koji su do sada putovali besplatno. Pogotovo što im trenutna situacija nije obećavajuća. „Kompanije moraju podići stope, inače neće moći da pokriju troškove putarine. Profitabilnost je veoma niska, pa prevoznici ne mogu da priušte ove troškove“, rekao je Lešek Luda. Niske marže su jedna briga. Drugi je da se već godinu i po dana prevoznici bore sa niskom potražnjom za njihovim uslugama zbog ekonomskog usporavanja. Ovaj problem pogađa i pošiljaoce. U teškim vremenima, svi se bore da prežive, i naravno, kupci i otpremnici ne žele da apsorbuju veće troškove koji proizilaze iz uvođenja putarine. „Prevoznici koji ove troškove ne budu preneli na cenu prevoza biće pred bankrotom“, zaključuje predsednik PUT-a. Međutim, nijedna zemlja neće tako ozbiljno uticati na kompanije koje upravljaju malim kamionima kao Nemačka, gde je u poslednjim kvartalima došlo do ekonomske stagnacije.
Šestocifreni porast troškova Martin Reder, izvršni direktor nemačke špedicije trans-o-flek Ekpress, predviđa značajno povećanje troškova. „U trans-o-flek-u, oko 200 vozila koja ranije nisu bila podložna putarini sada će biti zbog novih propisa. Prema našim proračunima, to će rezultirati povećanjem troškova u visokom šestocifrenom opsegu“, kaže Martin Reder. Reder ističe da trans-o-flek nadoknađuje svojim podizvođačima i prevoznicima veće troškove tako što ih prenosi na kupce. Pitanje troškova koji se prenose na korisnike ili apsorbuju od strane prevoznika bilo je glavna tema nakon prethodnog uvođenja cena putarine. Podsetimo, od decembra 2023. godine u Nemačkoj se na putarine za kamione preko 7,5 tona dodaje ekološka naknada.
Za najobičniju kombinaciju preko 16 tona, povećanje putarine iznosilo je čak 83%. Štaviše, tranzit kroz samu Nemačku poskupeo je za oko 100 evra. Posmatranje uticaja decembarskog povećanja na transportno tržište u poslednjih nekoliko meseci daje nam predstavu o tome šta čeka one prevoznike koji će tek sada početi da plaćaju korišćenje nemačke infrastrukture. Ovo je još jedan faktor koji dovodi do povećanja troškova poslovanja, posebno u klimi niske potražnje. Poslednji ekser u kovčeg? Maciej Vronski, predsednik Transport i Logistika Polska (TLP), opisao je povećane stope putarine u decembru kao „još jedan, skoro fatalan udarac za poljske transportne kompanije”. „Čak i bez povećanja putarina u Nemačkoj, situacija sa poljskim transportom bila bi teška“, dodao je Maciej Vronski. Šef TLP-a naglašava da novi nemački sistem naplate putarine znači dodatne troškove za poštene prevoznike koji već posluju sa minimalnim maržama. Štaviše, ovi prevoznici traže posao na tržištu sa konkurentima koji nude usluge ispod tržišnih cena. „Kompanije pokušavaju da održe finansijsku likvidnost na račun gubitaka na svakoj izvršenoj usluzi“, objašnjava Maciej Vronski.
O teškoj situaciji u transportu svedoči činjenica da je sektor transporta i logistike jedan od najteže pogođenih ekonomskim usporavanjem u Poljskoj. Prema podacima Centralnog ekonomskog informacionog centra (COIG), po broju preduzeća koja ulaze u administraciju, transport i skladištenje zauzeli su drugo mesto sa 176 (preko 15% svih postupaka).
U periodu januar-mart u stečaj je otišlo i sedam transportnih preduzeća. Bolje parkirati? Dok neki prevoznici moraju da voze da bi održali likvidnost, drugi koji to mogu sebi priuštiti jednostavno povlače vozila iz poslovanja.
„Analiza je pokazala da će odlaganje nekih vozila značiti niže troškove u poređenju sa održavanjem cele flote u funkciji uz neefikasno korišćenje“, rekla je Elina Lolis. Elina naglašava da je pregovaranje o višim cenama prevoza, što bi trebalo da bude prirodna posledica povećanja putarine, veoma teško zbog preterane ponude kapaciteta na tržištu zbog manje potražnje potrošača.
Kratkovida politika
Kako naglašava Mateusz Najdzinski, direktor logistike u TVM Transport & Logistics, ovaj prirodni tržišni mehanizam, koji podrazumeva prenošenje većih operativnih troškova na potrošače u obliku putarine, neće pomoći ekonomskom oporavku Nemačke. „Trenutno imamo tržište klijenata koje može da diktira uslove cena jer postoji mnogo prevoznika kojima su očajnički potrebne porudžbine“, kaže Mateuš Najdžinski. Prema njegovom mišljenju, mnogi prevoznici ne primenjuju dobro osmišljenu politiku cena u borbi za održavanje kontinuiteta transportnih operacija. „Ovo je veoma kratkovida politika [ne povećava stope do održivih nivoa]. Kratkoročno, takva akcija može zaista izgledati korisno jer će obezbediti funkcionisanje flote, ali dugoročno može dovesti do barem ozbiljnih finansijskih turbulencija za subjekte koji trenutno snižavaju cene prevoza“, objašnjava Mateuš Najdžinski.
U slučaju duže stagnacije, moguće je da će se kompanije pridružiti onima iz ranije citiranih podataka COIG-a o stečaju i administraciji. Ranjivosti u sistemu Međutim, za kreativne prevoznike postoji rupa koja bi im mogla omogućiti da prevoze teret bez novih putarina na nemačkim putevima.
Na sajtu naplate putarine Toll Collect GmbH navodi se da će garniture vozila ukupne mase veće od 3,5 tone biti oslobođene putarine – ako se sam tegljač uklapa u granicu od 3,5 tone. U praksi to znači da kombi sa prikolicom ili poluprikolicom neće podleći obavezi plaćanja putarine. I na svakih 100 km, uštedeće se najmanje 15 evra u poređenju sa kamionom od 7,5 tona koji prevozi sličnu količinu robe.
Pročitajte više na: https://trans.info/en/road-tolls-germani-384955