Bezbednost pomoraca na prvi pogled
Brodska kompanija Hapag-Lloyd sa sjedištem u Hamburgu od decembra ne upravlja brodovima na ruti kroz Suecki kanal. “Bezbednost naših pomoraca je naš glavni prioritet,” rekao je portparol kompanije Trans Aktuell. Zaobilazni put preko Rta dobre nade posljednji put je bio potreban 2021. godine, nakon što je teretni brod Ever Given sedmicama bio zaglavljen u Sueckom kanalu. “U zavisnosti od toga odakle brod dolazi i kuda ide, ovo skretanje sa puta znači duže vreme putovanja od jedne i po do tri nedelje za Hapag-Lojd. Dodatni troškovi za nas su u dvocifrenom rasponu od milion evra svakog meseca.”
“Kao rezultat toga, naravno, stope tereta su porasle na nekim ekonomskim linijama – što je posljedica pitanja ponude i potražnje. Za sada možemo samo nagađati kako će se stope dalje razvijati”, kaže glasnogovornik. Hapag-Lloyd tim za upravljanje krizama kontinuirano analizira situaciju i daje preporuke na osnovu toga. U svakom slučaju, kratkoročno rješenje problema se ne može očekivati, a čak i da jeste, Hapag-Lloyd je sada prilagodio svoju servisnu mrežu u skladu s tim, povratak u normalu ne može se tako brzo implementirati. “Situacija je i dalje zabrinjavajuća”, rekao je glasnogovornik.
Da li kontejneri postaju oskudni?
“Tržište predviđa da će posebno u Evropi, koja je na prijemnom kraju uvoznih kontejnera sa Bliskog istoka, Indije, jugoistočne Azije i Kine, nestašica kontejnera dovesti do povećanja cena kontejnera i tržišta,” navodi se u analizi Kristijana Roelofsa, suosnivača i izvršnog direktora kontejnerske platforme Container xChange. Konzistentan trend cena može se uočiti i u povećanju tarifa tereta, posebno na glavnim koridorima istok-zapad. Pogođeno je oko 1,4 do 1,77 miliona TEU kapaciteta, što odgovara pet do šest odsto ukupnog kapaciteta tržišta. Pitanje koje se nameće, prema Roeloffsu, je koliko će ta okolnost trajati i kada će pomorske snage, posebno iz Egipta, Britanije, Francuske i SAD-a, preuzeti kontrolu nad sigurnošću u Crvenom moru.
HHLA se sprema za daljnja kašnjenja
Kao i većina uključenih strana, luka Hamburg vidi dugoročni problem. “HHLA nastavlja da se priprema za kašnjenja u dolasku usluga sa Dalekog istoka i sa Bliskog istoka u luku Hamburg u narednim nedeljama. HHLA terminali će prilagoditi prvobitno planirano rukovanje brodovima u skladu sa tim,” rekao je portparol kompanije za Trans Aktuell. “U bliskom smo kontaktu sa našim klijentima kako bi eventualna kašnjenja bila što manja. Pošto još uvek nije moguće predvideti koliko će situacija trajati, kontinuirano preispitujemo status kvo i prilagođavamo svoje mere u skladu sa tim.”
Međunarodni pružaoci logističkih usluga takođe su postali aktivni, kao što su Kuehne + Nagel: “Očekujemo da će se ovo nastaviti još neko vreme. Jer čak i da je moreuz Bab al-Mandeb, tjesnac u Crvenom moru, od danas bio siguran za tranzit, pretpostavljamo da bi bilo potrebno najmanje dva mjeseca prije nego što bi se brodovi mogli vratiti normalnim obrascima rotacije”, kaže Michael Aldwell, izvršni potpredsjednik za pomorsku logistiku u Kuehne+Nagelu.
Neravnoteža ponude i potražnje
Prema rečima portparolke švajcarskog pružaoca logističkih usluga, oko 90 odsto kontejnerskih teretnih brodova koji bi inače prešli Crveno more trenutno se preusmerava oko rta dobre nade. “Ova duža ruta zahteva više plovila, što dovodi do toga da brodske kompanije preraspodele kapacitete sa drugih ruta, što utiče na isporuku između Azije i Evrope.” Prema rečima portparola, rezultirajuća neravnoteža ponude i potražnje na pogođenim trgovačkim putevima dovešće do povećanja cena tereta morem, čak i na rutama za koje se na prvi pogled čini da nisu direktno pogođene ovim diverzijama. Međutim, Kuehne+Nagel može brzo reagovati putem komunikacije u realnom vremenu sa transportnim partnerima i brodskim kompanijama i prilagoditi lance snabdevanja svojih kupaca u slučaju diverzija: “Naša posvećenost je da minimiziramo poremećaje u lancima snabdevanja naših kupaca i da pružimo sveobuhvatnu podršku tokom ovog procesa.”
Problemi dovode do smanjenja kontejnerskog saobraćaja
Problemi takođe utiču na transport kontejnera drumom. Prema rečima Heninga Eggersa, šefa prodaje i marketinga u hamburškoj transportnoj kompaniji IGS Schreiner, nivo obima u sektoru kontejnerskog transporta ionako stagnira na niskom nivou. “Kratkoročna promjena u brodskim rutama, koje sada prelaze dobru zaobilaznicu od 6.000 kilometara, što traje oko deset dana duže, u početku dovodi do nedostatka obima uvoza”, rekao je Eggers za trans aktuell. Ukoliko je moguće, to bi zahtevalo novo planiranje izvoznih pošiljki. Suština je, međutim, da postojeći kapaciteti za sada ostaju neiskorišteni – što je uvijek nezadovoljavajuće sa poslovne tačke gledišta.
Promjene u procesima klijenata
Prema Eggers-u, kašnjenje uzdrma procese nekih kupaca i u nekim slučajevima čak dovodi do zastoja u proizvodnji ili odlaganja. Zbog toga bi neki kupci pokušali da što pre dobiju željenu robu i kontejnere. Ili barem provjeriti da li je moguće istovariti kontejnere u drugoj luci – odnosno “prvom pozivu” na putovanju u Evropu – kako bi se nadoknadilo nekoliko dana u transportnom lancu. “Proveravamo ovo sa i za naše kupce i, po želji, onda koordiniramo odgovarajuće transporte,” kaže stručnjak za transport.
Konflikt
- Sukob Huta počeo je 2004. godine pobunom pobunjenika Huta protiv jemenske vlade. Oružani sukob se od tada nastavlja. Od sredine novembra, pobunjenici su izveli više od 20 napada na trgovačke brodove u Crvenom moru, navodno u znak odmazde za napade na Gazu i Palestince.
- Kao odgovor na kontinuirane napade Huta na trgovačke brodove, oružane snage Sjedinjenih Država i Velike Britanije, uz podršku Holandije, Kanade, Bahreina i Australije, sredinom januara izvele su odmazde na brojne ciljeve u oblastima pod kontrolom Huta u Jemenu.
https://www.eurotransport.de/artikel/s