MIŠLJENJEOd 1. decembra broj kamiona u Nemačkoj porastao je za 83 odsto. Mala i srednja transportna preduzeća posebno strahuju za svoje postojanje i organizuju demonstracije. Političari ih ignorišu.
Scena je impresivna. Prema navodima policije, oko 250 kamiona stiglo je u nekoliko konvoja iz svih pravaca, prvo se okupilo na sajmu Mainz u Hechtsheimu 25. novembra, a zatim se odvezlo do centra Wiesbadena autoputevima A 60 i A 671. Prema pozivu organizatora, udruženje BLV Pro e.V.: “Ovdje smo, glasni smo”. Tako kamioni voze na Wiesbaden’s Wilhelmstrasse, trube glasno i koristeći sve fanfare i svjetla. To je takođe veoma zabavno i za same vozače. U redovima od dva i tri, vozila stižu. Skoro svi nose transparente sa protestnim porukama na svojim vozilima. U prvoj liniji kaže: “Nekompetentnost donosi odluke”, “Zelena je nekada bila boja nade – danas zelena označava ekonomsku smrt” i “Oni jedu samo dok mi isporučujemo”. Ovde je izražen celokupan osećaj vozača kamiona i njihovih preduzetnika. Mi smo snabdevači nacije. Ništa ne funkcioniše bez nas.
Nijedan političar nije došao.
Učesnici i gledaoci demoa okupljaju se ispred pozornice, improvizovani na poprečnoj prikolici. Uprkos tome što je pozvan, nijedan političar nije došao da sluša govore sa zahtevima za povlačenje putarine, pretnjom gubitka radnih mesta i zakonima čija se usklađenost ne prati, kao što su kontrole kabotaže, kako bi se bolje zaštitila mala i srednja preduzeća. BLV Pro je kasnije objasnio da želi da preda svoj katalog zahteva kancelariji države Hessian, ali je stajao ispred zatvorenih vrata bez poštanskog sandučeta. “Kritika hesijskog premijera vlade semafora poklapa se sa mišljenjem BLV pro e.V.”, kaže se, “i tako se pojavila nada da će se ljudi u Berlinu čuti i pomoći u kontaktu, kako bi se konačno videle brige i potrebe malih i srednjih špeditera”.
Nije jasno da li su gledaoci koji slušaju miting, pored vozača kamiona i njihovih šefova, predstavnici stanovništva, koji se sada suočavaju sa porastom cene robe, o mogućoj količini od koje cirkuliše širok spektar brojki. No, upravo ta populacija kojoj se obraćaju organizatori zapravo ne sluša, sve dok je roba na polici točno ujutro i predmeti naručeni putem interneta isporučuju se na vrijeme sljedećeg dana. Božićni biznis je takođe u toku. Sa rastom cena za skoro sve, na kraju će biti gotovo nemoguće da politički nezainteresovani čisti potrošač razlikuje na šta troši više.
Povećanje broja kamiona je dato
Činjenice su dobro poznate. Dana 20. decembra, nakon završnog, vrlo zasnovanog saslušanja u Odboru za saobraćaj, njemački Bundestag klimne glavom nacrtu zakona savezne vlade bez ijednog amandmana, koji je gotovo udvostručio broj kamiona od 1. decembra 2023. uvođenjem dodatne komponente CO2. Na kraju informativna kampanja “Mauteverest” Federalnog udruženja drumskog transporta, logistike i upravljanja otpadom (BGL) nije imala uticaja na političku odluku. Na ovaj način, koalicija semafora opterećuje građane i privredu sa 7,6 milijardi evra godišnje usred ekonomske krize.
Nema para za subvencije
Presuda Saveznog ustavnog suda, koja donosi malo iznenađenje insajderima, da se neiskorišteni krediti iz perioda korona virusa ne mogu jednostavno prenijeti u Fond za klimu i transformaciju (KTF) koji je osmislio semafor pod finansijskim strategom Olafom Scholzom, čak vraća Ansorge Logistik u konzistentnu konverziju u klimatski neutralne transporte pod zapravo idealnim uslovima. Kao rezultat toga, mnoga pitanja ostaju neodgovorena u ovom trenutku. Da li će ove subvencije i dalje biti dostupne u narednih nekoliko godina iz znatno smanjenog budžeta? Šta će biti sa većinom malih prevoznika koji se modernim e-kamionom ne mogu izuzeti od veće putarine, a koji se jednostavno plaše da neće moći da nametnu veću putarinu kupcu? Da li će mnogim kompanijama pretiti skori zatvaranje od januara, kada se, pored prvog zaduživanja putarine na opadajućem tržištu, u mnogim industrijama isplaćuju i osiguranje i božićni bonusi? Sve ovo izražavaju sagovornici.
TV emisije kao uspjeh
Nakon što su lokalni online mediji u početku izvještavali o nedostatku poremećaja u saobraćaju, Hessenschau također preuzima demo u pogledu sadržaja. U stvari, izjave intervjuisanih učesnika jednostavno se odnose na strah da će povećanje putarine za kamione od 83 odsto, koje je stupilo na snagu 1. decembra zbog dodatne komponente CO2, ugroziti egzistenciju mnogih prevoznika. Činjenične argumente, koje su ranije na završnom ročištu u Odboru za saobraćaj njemačkog Bundestaga ranije iznijeli predstavnici različitih udruženja iz logističkog sektora, semafor je ignorisao.
Da trenutno nema dovoljno vozila sa alternativnim pogonskim sistemima, da će teško moći da se finansiraju bez subvencija iz sopstvenih resursa kompanije o oskudnom povratu prodaje. Da nedostaje infrastruktura za punjenje, da se e-kamioni ne mogu koristiti svuda, kao što je transport drveta, ili da ako su gume na čisto zadnjoj osovini na e-pogon izložene kontinuiranom opterećenju, brže se troše. I da se teretni saobraćaj koji nastavlja da raste zbog kontinuiranog globalnog društva potrošnje ne može preko noći preusmeriti na oronulu železničku infrastrukturu, već se taj novac već odbija od povećanja putarine, dok same železnice već smanjuju broj zaposlenih i, analogno logistici, žale se na veliki nedostatak mašinovođa. Zašto novac ne teče u neophodnu infrastrukturu jednako istrošenih autoputeva sa nedostatkom parking mesta za kamione i trošnih mostova? No, političari u Berlinu, prema dobro obaviještenim krugovima, neće biti odvraćeni od puta kojim su se odlučili demonstracijama.
Za sada nema planiranih daljih akcija
Konstantin Popov, prvi predsjednik BLV-Pro, koji je stajao pred zatvorenim vratima u Wiesbadenu zajedno sa Ralf Kalabis-Schickom, predstavnikom profesionalnih vozača u udruženju, odgovara mi da nakon demonstracija u Heilbronnu, Wiesbadenu i Bündeu nisu planirane akcije za ovu 2023. godinu. “Ukoliko događaji u Berlinu to učine neophodnim, moći ćemo to da uradimo u kratkom roku sa našom stalno rastućom mrežom,” kaže Popov. “Dalje mere u novoj godini ne mogu se isključiti i trenutno ih odmerava i o njima glasa Izvršni odbor. Ozbiljnost mjera u okviru zakonskih mogućnosti također.” To je, na kraju krajeva, izraz čiste hrabrosti očaja.
Razočarenje u Kölnu
Sasvim su različite protestne akcije koje vozač kamiona i osnivač BKF Pro, Andreas Rothe, koji je kontroverzan na društvenim mrežama, sada planira za 16. decembar u nekim gradovima širom zemlje, više puta pozivajući se na veliku solidarnost svih pogođenih. “Sve akcije blogera BKF pro odvijaju se bez našeg učešća, nema podrške, nema žalbi. Članovima FSVO pro se takođe savetuje da ne učestvuju. Ovde nema uglednog organizatora ili kluba na delu.”
U Kelnu je razočaranje bio razočaranje demo koji je Rothe za petak, 1. decembra, za 12 sati, reklamirao Bergheimov poduzetnik Gerd Fischer, koji je odavno odustao od vlastitog kamiona, zapravo zakazanog za 15 sati, na koji je najavljeno i do 200 kamiona. Čak i ako je WDR ipak izvijestio o tome kako je na kraju bilo moguće blokirati zauzeti Rhein-Ufer-Straße na visini Muzeja čokolade na 20 minuta uz dozvolu policije sa oko 25 kamiona. U izjavama intervjuisanih učesnika, veća je verovatnoća da će se opšta frustracija razvojem u industriji probiti nego činjenična prezentacija problema. Ispitani vozači pokazuju malo razumijevanja samo sa teškoćom i potrebom.
Ključne riječi od špeditera
Michael Meyer-Lingen, špediter s više od 100 vlastitih kamiona iz Willicha, također je bio pomalo iznenađen različitim startnim vremenima, jer je svog vozača već upoznao u 9:30 sati u Nievenheimu na A57. I on je preuzeo više od 200 vozila i na kraju je bio razočaran. On takođe ne veruje da će političari odstupiti od povećanja putarine kroz ove demonstracije. “Moja motivacija da učestvujem u demo snimku bila je ta što mnogi privatni pojedinci nikada nisu čuli za tu temu, čak ni u mom privatnom okruženju,” rekao je Mejer-Lingen ispred katedrale u Kelnu. “Veoma mi je važno da je stanovništvo svjesno povećanja poreza kroz stražnja vrata i značajnog pokretača inflacije i nadam se da će to uzeti u obzir na sljedećim izborima.”
Kao preduzetnik, on je odavno doneo odluku. “Konstantno smo sprovodili povećanje putarine za sve kupce. To iznosi oko 1,5 miliona evra dodatnih troškova godišnje za našu flotu vozila. Ako ovo ne prenesemo, uskoro ćemo zauvek nestati sa tržišta. Određeni dio praznih kilometara također je procijenjen i implementiran ili pregovaran. Da li će to biti dovoljno, ostaje da se vidi. Posebno kilometri za kućne spavače i tema “prelaska preko trga” tokom vikenda nisu tako laki za cenu tamo.
Smanjenje frustracije u BGL-u
Uoči događaja, na društvenim mrežama se čulo smanjenje frustracije u BGL-u, koje svojom skupom kampanjom ne bi postiglo ništa. Naravno, pitao sam BGL o tome, koji se i dalje pridržava principa prosvjetiteljstva. U stvari, BGL trenutno prima sve veći broj istraga o regionalnim demonstracijama, od kojih neke organizuju privatni pojedinci ili druga udruženja, protiv povećanja putarine uvedenog 1. decembra. Napisao mi je:
“Početkom ljeta ove godine BGL je sproveo istraživanje svojih kompanija članica, u kojem je manje od pet odsto njegovih članova bilo za demonstraciju ili miting koji je organizovala BGL. Velika većina ispitanika preferirala je široku medijsku kampanju BGL-a i njegovih regionalnih udruženja. U skladu s tim, BGL je svoj rad usmjerio na povećanje putarine – pored svog političkog rada – na kampanju “#Mauteverest – Tako da ne prelazimo preko brda” i nije učestvovao u demonstracionim planovima drugih organizacija.”
Učešće je otvoreno za kompanije članice
Naravno, otvoren je za sve kompanije članice da učestvuju u demonstracijama koje sprovode druga udruženja i organizacije. Stoga rado prenosimo informacije o raznim predstojećim demo događajima – posebno regionalno baziranim kompanijama članicama koje su zainteresirane za njih. “Međutim, preduslov za saradnju je da se održi ozbiljnost i politička nezavisnost, pogotovo što ne možemo preuzeti nikakvu odgovornost za demonstracije koje organizuju drugi organizatori. Često svrha i organizatori nisu čak ni unaprijed jasno prepoznatljivi.”
Samo olakšanje frustracije.
Kao krovno udruženje, BGL je decenijama u razmeni trgovinske politike sa strankama nemačkog Bundestaga i, preko državnih udruženja, takođe sa državnim vladama. Kamen temeljac rada je razvoj zahtjeva od industrije cestovnog transporta tereta do političara. Zakon o povećanju putarine već je proguran kroz Bundestag nepromijenjen u oktobru. “Koliko god da je frustrirajući i razočaravajući ovaj pristup političara za nas, u ovom trenutku nemamo više sredstava za konkretne promjene. Sa naše tačke gledišta, demonstracije bez konkretnih i realnih zahteva političara pogodne su za smanjenje razumljive frustracije, ali ne menjaju činjenicu da su političari ili štampa dugoročno zainteresovani za temu ili čak menjaju rezultat. Međutim, nesporno je da svi igrači u industriji moraju da se približe kako bi se jasno čuli zahtevi i potrebe industrije.”
Svi točkovi stoje mirno.
Ova frustracija se zatim rasipa, posebno među vozačima kamiona bez ikakvog stvarnog znanja o složenom federalnom i evropskom pravnom kontekstu na sajtovima kao što je Facebook. Tamo su se pojavili stari izvještaji o francuskim vozačima koji su blokirali autoceste. I, naravno, iznova i iznova zahtev da svi preduzetnici ostave svoja vozila u dvorištu u isto vreme, kako bi ponuda nacije propala, tako da nezahvalno stanovništvo i neuki političari konačno mogu da osete na svojim izgladnelim telima šta znači ako te kompanije više ne bi trebalo da postoje na tržištu od sledeće godine.
Postoji samo jedna caka: ovu usklađenu akciju, bilo u regionu ili u zemlji u celini, na kraju mora da organizuje neko. U smislu njemačkog antimonopolskog zakona, ovo bi čak bio “poziv da se ponašanje na tržištu dovede u red” za odgovornog organizatora. U najgorem slučaju, kao što pokazuje sličan slučaj iz 2015. godine iz luka na severu Nemačke, to može dovesti do novčanih kazni koje ugrožavaju postojanje kompanije. Za takvu akciju vezane su i ruke sindikata u precizno definisanom pravu na štrajk.
Na kraju dana, u novoj godini će postati jasno koliko će kompanija zaista bankrotirati ili da li upornost u industriji nije veća od planiranog zatvaranja kompanije. Jedino rešenje za transportne kompanije je da prenesu putarinu.