Što se više statistika iz prve polovine godine pojavljuje, to je sumornija trenutna situacija u transportu. O tome posebno jasno svedoči izveštaj Transportne obaveštajne službe (TI), kompanije specijalizovane za analizu transportne industrije.
Jedno od pitanja koje analizira TI je iznos spot stopa, odnosno onih zabeleženih u okviru brze, jednokratne saradnje, izvan dugoročnih ugovora. Spot stope bile su u prosjeku za 18,5 posto niže nego u istom mjesecu prošle godine. Štaviše, šest meseci zaredom spot stope su trebale biti znatno niže od onih plaćenih po stalnim ugovorima.
Ova situacija je jasan signal da na tržištu postoji višak transportnih kapaciteta i transportne kompanije su počele da učestvuju u izuzetno žestokoj konkurenciji. Sve to potvrđuju i dalja statistika, prema kojoj je odnos kamiona i tereta u junu ove godine bio 20 odsto penija nego u istom mesecu prošle godine. To se može ilustrovati i na sledeći način: ove godine trebalo je da bude skoro 100 kamiona na 105 tovara, dok je prošle godine bilo manje od 100 kamiona na 90 tovara.
A sada je vrijeme za najgore vijesti, odnosno predviđanja za naredne mjesece. Stručnjaci jasno ističu da su uzrok ovog problema ekonomske poteškoće u Evropi, na čelu sa smanjenjem potrošnje. Dakle, dok evropska ekonomija ne počne da se oporavlja od krize, dostupnost tereta se neće poboljšati. Istovremeno, situacija u transportu može nastaviti da se pogoršava, što je povezano sa navedenim ugovornim stopama.
U izveštaju TI se ističe da su tokom prve polovine ove godine ugovorne stope za prevoznike, odnosno one pod stalnim ugovorima za usluge prevoza, bile veće nego u prvoj polovini 2022. godine. To je bilo zbog činjenice da su ugovori koji su tada bili na snazi zaključeni u uslovima povoljnim za prevoznike. Sve ukazuje na to da će u narednim mesecima i stope ugovora značajno pasti, baš kao što su spot stope pale. To se, zauzvrat, mogu osjetiti i velike kompanije i njihovi manji kooperanti.
https://40ton.net/