Slovenačka vlada je preispitala investiciju drugog koloseka koji će povezivati Luku Kopar sa Divacom. Konačna verzija investicionog plana predviđa finansiranje projekta od 1,109 milijardi evra. U odnosu na početnu procjenu ulaganja, postoji smanjenje troškova za 3,5 posto, uprkos zastojima koji se pripisuju povlačenju stranih investicija i povećanju cijena energije i građevinarstva i sirovina.
Završnom investicionom planu linije (NIP2) prethodio je početni plan ulaganja koji je izradila slovenačka vlada 2019. i revidirani plan 2021. (NIP1). Projekat vrijedan 1,109 milijardi eura je 41 milion eura manje od prvobitnog budžeta od 1,150 milijardi eura. Ovo je u suprotnosti sa globalnom ekonomskom situacijom sa opštim rastom cena u svim sektorima i inflacijom.
Što je najvažnije, ukupna investicija ostaje niža od prvobitno planiranog uprkos odluci Mađarske da se povuče iz ulaganja u projekat. Da se zna, mađarska vlada planira investirati u italijansku luku Trst, direktnog konkurenta luci Kopar. Investicija u italijansku luku dostići će 200 miliona eura, koliko je, slučajno, Mađarska trebala uložiti u liniju Kopar-Divača.
2TDK, državna kompanija zadužena za izgradnju pruge Kopar-Divača, kaže da to ne bi trebalo da bude značajno pitanje jer će projekat moći da apsorbuje i sredstva EU. Treba napomenuti da je projekat sufinansiran od strane Evropske investicione banke (EIB), CEF-a, slovenačke vlade i poslovnih banaka.
Spremni do 2025
Izgradnja drugog koloseka na relaciji Divača-Koper počela je u maju 2021. godine, a početkom 2022. godine bila je u fazi iskopavanja tunela. Linija će biti duga 27 kilometara, što će omogućiti tranzit vozova brzinom do 160 kilometara na sat. Dionica je, zapravo, dio ne jednog nego dva TEN-T koridora: Baltičko-Jadranskog i Mediteranskog.
Prema podacima projektne kompanije 2TDK, svi građevinski radovi trebalo bi da budu završeni do 2025. godine, a prva probna putovanja voza počeće 2026. godine, kada će se takođe utvrditi da li će pruga biti potrebna poboljšanja pre puštanja u potpuni rad.
Željeznički vijadukt Gabrovica u izgradnji. Slika: ©2TDK.
https://www.railfreight.com/