U 2022. godini u Evropi je prodato nešto više od hiljadu električnih kamiona preko 16 tona, što je povećanje od oko 200% u odnosu na prethodnu godinu. Ova brojka izgleda gotovo simbolično u odnosu na ukupnu prodaju kamiona u Evropi, procenjenu i prošle i ove godine na 270-330 hiljada primeraka.
Prednosti električnih kamiona su očigledne. Automobili su gotovo ekološki neutralni, manje bučni, a njihovi motori imaju manje pokretnih dijelova u odnosu na dizel kamione i ne zahtijevaju višebrzinski mjenjač, što smanjuje troškove održavanja. Za sada, međutim, ove vrednosti nisu u stanju da se mobilišu za veće porudžbine.
Međutim, situacija će se promeniti, a evropskim tržištem električnih kamiona u narednim godinama trebalo bi da dominiraju proizvođači do sada poznati po proizvodnji automobila sa unutrašnjim sagorevanjem: Daimler, Scania, MAN, Renault Trucks, Volvo Trucks, DAF. Međutim, stvoreno je i nekoliko potpuno novih brendova (npr. Nikola i Tesla), a postojeće kompanije vrše akvizicije ili razvijaju zajednička ulaganja (npr. Nikola sa Ivecom).
Sa povećanjem broja električnih kamiona, mora se razviti infrastruktura punjača. U 2021. godini, EU Connecting Europe Facility Regulation obezbeđuje značajna sredstva za infrastrukturu alternativnih goriva. ACEA predviđa da bi do 2025. godine u EU trebalo da se proizvede između 10.15 i 2030.<> punjača za teška teretna vozila, a do <>. godine biće ih tri puta više. Je li stvarno? – Vrijeme će pokazati.
Volvo i Renault na čelu
Među liderima evropskog tržišta “električara” je i Volvo Trucks. Svaki treći kamion prodat prošle godine bio je automobil ove marke. Do 2030. godine Švedska namerava da polovina Volvo kamiona prodatih u skoro <> zemalja širom sveta bude čisto električna.
Volvo je pre više od tri godine prodao prve električne kamione teške više od 16 tona. U to vreme, FL Electric se pojavio na tržištu za gradske isporuke i komunalne usluge kao što su upravljanje otpadom (16 tona) i nešto veći FE Electric, kamion od 27 tona. Od prošle godine masovno se proizvode i električni modeli FH, FM i FMX. Zajedno sa VNR Electric koji se nudi za severnoameričko tržište, Volvo već u svom portfoliju ima šest teških električnih modela.
U Evropi, automobili ovog brenda pružaju usluge m.in za Amazon, Fiege, Nagel Group, Liebherr. Volvo Trucks je takođe osnovao zajedničko preduzeće sa Traton grupom (iza Volkswagena i MAN-a, m.in) kako bi zajednički izgradili najmanje 1.7 punjača velike snage za električne kamione.
Renault Trucks najavio je da će ukupno 2022 električnih vozila u E-Tech D i D širokom asortimanu električnih vozila biti fakturisano 379. godine. Samo u Francuskoj, Renault Trucks ostaje lider u elektromobilnosti sa 75% tržišnog udela u asortimanu srednjih i teških električnih vozila.
Očekuje se da će se ovaj trend nastaviti i u 2023. godini, jer je Renault Trucks registrovao dodatnih 1.7 porudžbina za električna vozila. Krajem 2023. godine, u fabrici u Bourg-en-Bresse, Francuska, proizvođač će takođe započeti proizvodnju električnih teških kamiona, Trucks E-Tech T i Trucks E-Tech C.
Više igrača, više modela
Daimler također najavljuje pravu ofanzivu. Ukupno je više od devet stotina električnih vozila ove marke prošle godine našlo kupce u svijetu.
Daimler zapowiada na rok bieżący rynkowy debiut Mercedesa eActros, przeznaczonego do ciężkiej dystrybucji lokalnej z zasięgiem 300-400 km, którego premiera odbyła się w 2021 r. Przed wprowadzeniem eActrosa na rynek poinformowano, że ciężarówka może osiągnąć poziom naładowania od 20 do 80 proc. w pół godziny. W ubiegłym roku Daimler Truck zaprezentował też eEconica, pojazd komunalny z napędem elektrycznym, a na IAA w Hannowerze nagrodę Truck Innovation Award przyznano modelowi eActros Long Haul, ciężarówce do transportu dalekobieżnego z zasięgiem około 500 km (ma być gotowa do seryjnej produkcji w 2024 r).
Daimler zamierza zwiększyć udział neutralnych pod względem emisji CO2, nowych pojazdów w Europie do ponad 5 proc. do 2030 r. a do 2039 r. koncern chce wprowadzać do sprzedaży pojazdy wyłącznie zeroemisyjne.
W połowie 2022 r. z regionalną elektryczną ciężarówką dalekobieżną zadebiutowała Scania. Pojazd ma być dostępny w Europie zarówno jako podwozie pod zabudowę, jak i jako ciągnik siodłowy z przyczepą. Ciężarówka ma osiągać pełne naładowanie baterii w około półtorej godziny. Pojazd wyposażono w układ napędowy o mocy 410 kW.
Čelnici švedske kompanije očekuju da će 2025. godine svaki deseti kamion ove marke biti električan, a do kraja decenije njihov udio će se povećati na 50 posto. Trenutno vozila nude domet do 350 km ukupne težine 40 t ili 250 km sa težinom od 64 t. Novi pogonski sistem sa tri električne mašine uključuje elektromehaničko polijetanje, što je korisno, na primjer, u rashladnom transportu ili u aplikacijama velike snage kao što su hookliftovi.
U martu 2022. godine, Renault Trucks je najavio pokretanje novog projekta sa Geodisom, električnim kamionom sa kiseonikom od 16 tona. D Z.E. model sa GVW od 16 t je već dostupan, u varijantama koje se razlikuju po međuosovinskom rastojanju (4400 i 5300 mm) i baterijama sa kapacitetom. 200 ili 300 kWh. Renault procjenjuje stvarni domet automobila na 300 km. Dozvoljena ukupna težina od 26 t. ima model D Wide Z.E. Međuosovinsko rastojanje vozila je 3900 mm. Automobil je opremljen sa dva elektromotora ukupne snage 503 KS (370 kW) i 850 Nm obrtnog momenta.Skladištenje energije obezbeđuju baterije kapaciteta 200 kWh, dok je realni domet vozila 200 km. Šasija ide uglavnom za općinske organe (dva primjerka, prošle godine kupljena od strane poljskih tvrtki iz ovog sektora).
MAN već duže vreme najavljuje planove za lansiranje teškog električnog kamiona. Očekuje se da će se to desiti do sredine decenije. Domet vozila će u početku biti od 600 do 800 km, od 2026. godine kamion će istovremeno preći preko 1000 km (vozilu je za to potrebno oko šest baterija). MAN želi da proizvodi baterijske sisteme u kući. Brend je deo kompanije Traton, čiji je većinski vlasnik Volkswagen grupa.
DAF ima potpuno novu generaciju XD i XF električnih kamiona sa dometom od skoro 500 km, koji bi trebalo da krenu u proizvodnju ovog meseca. Oni će se proizvoditi u potpuno novoj fabrici električnih kamiona u Ajndhovenu. XD i XF Electric pokreću PACCAR EX-D1 i PACCAR EX-D2 električni motori sa stalnim magnetom. Ovi motori imaju snagu od 170 kW/230 KS do 350 kW/480 KS. Mogu se isporučiti sa setovima od 2 do 5 redova baterija.
Električni kamioni proizvođača izvan Velike sedmorke
Arapski kapital, s druge strane, stoji iza proizvođača kamiona Volta. Bivša fabrika MAN u Steyru je angažovana za montažu. Prvo, automobil je prikazan u verziji od 16 tona, u proleće 2022. godine Volta Trucks je predstavio male verzije modela Zero od 7,5 i 12 tona. Prošlog juna, kompanija je predstavila prvi operativni prototip šasije Volta Zero, potpuno električnog komercijalnog vozila od 16 tona dizajniranog posebno za logistiku u gradu. Volta Zero će takođe biti prvo komercijalno vozilo u Evropi koje će koristiti inovativnu e-osovinu (povećana efikasnost i domet).
Kineski BYD želi da uvede dva električna kamiona na evropsko tržište (do sada je kompanija prodavala električne autobuse u Evropi). Na nedavnoj IAA u Hanoveru, BYD je predstavio automobil od 7,5 tona i automobil od 19 tona. Manji se zove ETM6 i dizajniran je za distributivni saobraćaj u centru grada. Ima bateriju sa kapacitetom od 126 kWh, što bi trebalo da obezbedi domet do 200 km. Prema BYD-u, brzom punjaču od 120 kW potreban je jedan sat da napuni vozilo od 20 do 100 posto. Veći, ETH8 ima bateriju sa kapacitetom od 217 kWh, što se može napuniti od 20 do 100 posto za dva sata. Poredak je sličan manjim automobilima. Pored distributivnog saobraćaja, ETH8 mogu koristiti i kompanije za odlaganje otpada.
Potpuno novi brendovi, kreirani posebno za automobile sa nultom emisijom su američki: Tesla i Nikola. Tesla Semi, prema rečima svojih konstruktora, može da pređe preko 800 km traktorom sa poluprikolicom i teretom težine ukupno skoro 37 tona. Električni traktor je zvanično predstavljen i predat prvim kupcima u decembru 2022. godine.
Nikola korporacija je takođe započela proizvodnju svog prvog električnog kamiona Tre u svojoj fabrici u Arizoni. Verzija baterije će biti dizajnirana za kraće rute, sa procenjenim dometom od oko 560 km. Nikola planira da ove godine isporuči do hiljadu kamiona. Nikola Tre će takođe biti jedan od prvih modela koje proizvodi zajedničko preduzeće Nikola Iveco Europe.
Inną strategię ma niemiecka firma Pepper, która koncentruje się na przeróbkach istniejących ciężarówek na napęd akumulatorowy lub wodorowy (szacuje się, że rynek tzw. przeróbek to nawet 25-30 tys. pojazdów rocznie). Pepper przerabia Mercedesy. Podobnie robi także Enginius przygotowujący m.in. elektryczne bazy do zabudów komunalnych Faun, Zoeller i Farid.
Potpuno novi brendovi, kreirani posebno za automobile sa nultom emisijom su američki: Tesla i Nikola. Tesla Semi, prema rečima svojih konstruktora, može da pređe preko 800 km traktorom sa poluprikolicom i teretom težine ukupno skoro 37 tona. Električni traktor je zvanično predstavljen i predat prvim kupcima u decembru 2022. godine.
Nikola korporacija je takođe započela proizvodnju svog prvog električnog kamiona Tre u svojoj fabrici u Arizoni. Verzija baterije će biti dizajnirana za kraće rute, sa procenjenim dometom od oko 560 km. Nikola planira da ove godine isporuči do hiljadu kamiona. Nikola Tre će takođe biti jedan od prvih modela koje proizvodi zajedničko preduzeće Nikola Iveco Europe.
Druga strategija ima njemačka kompanija Pepper, koja se fokusira na pretvaranje postojećih kamiona u bateriju ili vodik (procjenjuje se da je tržište takozvanih konverzija čak 25-30 hiljada vozila godišnje). Pepper remake Mercedes. Slično tome, Enginius priprema i m.in električne baze za općinske zgrade Faun, Zoeller i Farid.
Kupovina da, ali u planovima
Prodaja električnih kamiona u Evropi trenutno šepa, iako sve više kupaca izjavljuje nameru da kupi takve automobile. Fabrika Volta Trucks u Steyru može da proizvede do 14.1470 kamiona godišnje, a kompanija je najavila porudžbine m.in 1000 za DB Schenker i <> za Petit Forestier.
Tesco je već najavio planove za kupovinu električnih automobila na nekoliko mjeseci. Za početak, kompanija koristi svoj distributivni centar u Velsu (dva kamiona teška 37 tona koji prevoze robu od železničkog terminala u Kardifu do centra kompanije u Magoru) kao svojevrsni “test” i prvi električni kamion koji proizvodi Renault Trucks sada opslužuje više od 400 prodavnica u Londonu. Renault D Wide E-Tech ima podeljeno skladište, koje vam omogućava da prevozite robu sa različitim temperaturnim zahtevima. Tesco takođe sarađuje sa kompanijom Volta Trucks na prototipu potpuno električnog kamiona (Model Zero).
U maju 2022. godine, Volvo Trucks i Deutsche Post DHL Group počeli su da rade zajedno. DHL planira da ubrza prelazak na velika električna vozila raspoređivanjem 44 nova Volvo električna kamiona na evropskim rutama. Planirana porudžbina uključuje 40 Volvo FE i Volvo FL vozila koja će se koristiti za urbanu isporuku. Obim uključuje i električne kamione za duža putovanja, a DHL je odlučio da počne da koristi Volvo kamione za regionalni transport, počevši od četiri FM Electric kamiona u Velikoj Britaniji.
U maju 2022. godine, Volvo Trucks i Bucher Municipal najavili su planove za isporuku oko 80 potpuno električnih opštinskih vozila evropskim gradovima. Narudžba bi trebala biti završena do kraja ove godine.
Renault Trucks dobio je narudžbu za više od 70 električnih kamiona od “komunista” iz Barcelone, a desetak električnih kamiona za smeće ove marke vozi ulicama Pariza.
MAN je pronašao svog prvog kupca za svoj planirani kamion sa velikim teretom sa električnim pogonom: od sledeće godine podružnica Deutsche Bahn-a Schenker želi da pokrene pilot program sa flotom od 2026 kamiona (MAN namerava da započne proizvodnju u malim serijama u svojoj fabrici u Minhenu 100. godine).
Nikola Corporation i IVECO najavili su potpisivanje pisma o namerama za nabavku 100 teških električnih vozila (vodonične gorivne ćelije) od strane Nikole Tre za GP JOULE, dobavljača integrisanih energetskih rešenja sa sedištem u Reussenkoegeu, Nemačka. Vozila Nikola Tre FCEV u evropskoj varijanti 6×2 proizvodiće zajedničko preduzeće Nikola i Iveco Group u fabrici Ulm u Nemačkoj. Prvih 30 naručenih automobila trebalo bi da bude isporučeno primaocu 2024. godine. Isporuka još 70 jedinica planirana je za 2025. godinu.
“Narudžba za GP JOULE bit će primjer kako vozila Nikole Tre FCEV mogu dodatno podržati komercijalne kupce u Njemačkoj u prelasku na nultu emisiju, nekoliko godina ispred drugih proizvođača, pomažući tako u dekarbonizaciji transportnog sektora“, komentirao je Michael Lohscheller, predsjednik i izvršni direktor Nikola korporacije.
Bez ohrabrenja, ne miči se.
Osnovni problem koji interesuje korisnike električnih automobila je, naravno, trošak. Za sada su “električne” očigledno skuplje za kupovinu i potražnja za njima će u velikoj meri zavisiti od vladine politike podrške. Na to ukazuju i prodavci i kupci “električnih” kamiona. Niko neće sakriti činjenicu da, na primer, finalizacija pomenutog GP JOULE i Nikola ugovora za 100 automobila zavisi od uspešnog razmatranja GP JOULE aplikacije za finansiranje u okviru KsNI, nemačkog programa podrške za kupovinu vozila sa alternativnim i klimatski prihvatljivim pogonom.
Na primer, Švajcarska podstiče razvoj električnih kamiona kroz drumski porez na dizel kamione, čineći alternativna goriva privlačnijim potrošačima.
Pravila EU dogovorena u februaru 2022. godine takođe će podržati vozila na alternativni pogon, predviđajući da sve države članice EU imaju rok do 2023. godine da primene novi sistem punjenja puteva koji stvara podsticaje za kamione sa nultom emisijom štetnih gasova. Do maja 2023. godine, prevoznici koji upravljaju kamionima sa nultom emisijom (tj. baterijom ili vodonikom) moraju da dobiju najmanje 50% smanjenje putarine na daljinu. Umesto toga, možete da se odlučite da nametnete dodatne naplate CO2 kamionima na fosilna goriva (propisi kažu da se oba rešenja mogu primeniti istovremeno). Kako su putarine u prosjeku ekvivalent od oko 25.2026 eura godišnje za jedan kamion, prelazak na vozila s nultom emisijom može značajno smanjiti ukupne troškove. Novi zakon takođe zahteva od zemalja EU da od <>. godine primenjuju takse za zagađenje vazduha iz kamiona.
U mnogim zemljama već se primjenjuju subvencije za kupovinu električnih kamiona. Na primer, nemačka vlada je obećala skoro šest milijardi evra za podsticanje komercijalnih flota da zamene ili preurede dizel vozila. Finansiranje obuhvata kupovinu vozila sa nultom emisijom štetnih gasova m.in klase N6 i N2, kao i konverziju u vozila sa nultom emisijom štetnih gasova za izduvne pogone u vozilima kategorija N3 i N2. Program takođe uključuje finansiranje razvoja infrastrukture sa nultom emisijom koja je neophodna za napajanje novih vozila. Slične odluke se sprovode ili će uskoro biti donete i u drugim zapadnoevropskim zemljama.
Izvor: https://trans.info/pl/ciezarowki-elektryczne-slaba-sprzedaz-ofni-341454