Transportni operateri i pošiljaoci godišnje trpe više od 8,2 milijarde evra štete izazvane kriminalom. To je ogroman trošak za koji se ispostavi da je teško boriti se. Sve više i više tereta putuje multimodalno željeznicom kroz Evropu. To je već 18 odsto ukupnog obima, što je broj koji će sigurno naglo porasti u narednim godinama. Onda je gotovo neizbježno da i kriminal u intermodalnom transportu raste. Međutim, nedostaju brojke i činjenice.
Pod naslovom “Kriminal u svijetu intermodalnog transporta,” Imbema objašnjava kako se eksplozivnim rastom intermodalnog transporta povećava i nesigurnost intermodalnog transporta.
De la Fuente spominje ovo drugo jer je trenutno više od 18% transporta u Evropi intermodalno vozom. Ovaj procenat će se još više povećati do 2030. godine. “Onda nije teško izračunati da će od 8,2 milijarde evra štete prouzrokovane kriminalom koju drumski saobraćaj prikuplja godišnje, sve veći deo pasti u intermodalni saobraćaj.”
Bijela knjiga daje jasnu sliku o tome kako kriminalne organizacije uspevaju da naprave svoj potez, nakon trenutka kada prevoznik vidi svoje prikolice kako odlaze u voz. Jer tamo gde je prevoz napred i nazad obično dobro obezbeđen, terminali su dobro čuvani i vozači pažljivo pregledani, a putovanje vozom posebno je sada slaba tačka. Jer, suprotno onome što se mislilo, vozovi često stoje mirno satima u mraku, a ne ili umjereno čuvanim mjestima.
Pored toga što daje jasnu sliku o tome gde stvari krenu naopako usput i daje praktične savete o tome kako sprečiti krađu tereta, takođe jasno stavlja do znanja kako se različiti pošiljaoci i prevoznici bave kriminalom tokom intermodalnog transporta. Pored nedostatka transparentnosti, postoji i osjećaj nemoći među nosiocima. Često to više ni ne prijavljuju. Sa (velikim) pošiljaocima, vidimo mnogo više od dualističkog pristupa. S jedne strane, oni vrše prevenciju, ali pažljivo odmjeravaju troškove od bilo kakvih gubitaka. To je takođe zato što važan deo ovih troškova gubitka ne dolazi pošiljaocu, već prevozniku i indirektno društvu.
Međutim, to svakako nije slučaj da se ništa ne preduzima. Naprotiv. Širom Evrope postoji mnogo inicijativa koje su uspešne. Ali to je zakrpa, u kojoj nedostaje integrisani pristup i koherentnost. Ovo daje kriminalcima mogućnost da se lako presele negde drugde ako dožive previše lokalnih neprijatnosti. Nedostaje jasan integrisani evropski pristup.
Mala grupa prevoznika pretvara podatke o kriminalu u poslovni slučaj: isporučuju sa dobro osiguranim prikolicama i strogim protokolima, obezbeđenjem kao uslugom, za pošiljaoce kojima je to potrebno.
https://www.ttm.nl/