Cijene drumskog prevoza u Evropi pokazuju blagu tendenciju opadanja, nakon što su u trećem kvartalu ove godine ponovo dostigle istorijski maksimum. Kako se navodi u zajedničkom izveštaju Međunarodne unije drumskih transportera (IRU) i analitičara Transport Inteligence (TI) i Upply, cene dizela, nedostatak vozača i suša u Evropi odigrali su značajnu ulogu u ponovnom rastu prosječnih evropskih cijena drumskog prevoza – uprkos nižoj potražnji potrošača. Međutim, podaci sa kraja kvartala pokazuju “omekšavanje” cijena krajem tromesečja – iako nema najava da će se trend preokrenuti.
I ovog puta analitičari su zasebno posmatrali ugovorne vozarine (contract road freight rate index) i cijene na spot tržištu (spot road freight rate index).Publikacija koju izrađuju IRU, Transport Intelligence i Upply analizira kretanja cena i tržišne prilike na kvartalnoj osnovi, kako bi informisala donosioce odluka u špediterskim i prevozničkim kompanijama. Publikaciju The European Road Freight Rate Development Benchmark na engleskom jeziku možete preuzeti sa sajta IRU, a u nastavku pročitajte najvažnije zaključke koje ona donosi.
– Kada je reč o ugovornim vozarinama, u trećem kvartalu 2022. one su dostigle najviši nivo u istoriji (129,7 indeksnih poena). Na spot tržištu, rezultat iznosi 142,6 poena (čak 26,4 više u odnosu na prethodnu godinu).
– Spot vozarine su sada 12,9 poena iznad ugovornih u Evropi (prošle godine ta razlika je iznosila 6,1, a u prethodnom kvartalu 12).
– Troškovi dizela obično čine jednu trećinu ukupnih operativnih troškova transporta, ali s obzirom na poskupljenje, sada mogu činiti i 50% troškova.
– Očekuje se da će nedostatak vozača nastaviti da se pogoršava do kraja 2022. godine, te da bi mogao da poraste još 40%.
Tržište se prilagođava višim troškovima: Manja stopa rasta u ovom kvartalu i kod spot i kod ugovornih vozarina znači da se tržište prilagodilo višim troškovima, navode analitičari.
Proizvodni ugovori u Nemačkoj: Rastući troškovi energije i neizvesnost u snabdevanju energentima izazivaju poteškoće u nemačkom industrijskom sektoru, pre svega kod prerađivačke industrije. PMI (The German Manufacturing Purchasing Managers’ Index) je pao na prosečno 48,7 u trećem kvartalu 2022, što je 5,1 poena manje nego u prethodnom tromesečju.
To je prvi jasan znak da će nemačka industrtija početi da zahteva sve manje drumskog prevoza tereta, jer fabrike u toj zemlji zahtevaju manje sirovina i proizvode manje polupoizvoda i gotovih proizvoda.
Potražnja za vozačima: Među glavnim evropskim zemljama (Francuska, Španija, Nemačka, Rumunija, Poljska i Danska), između januara i septembra 2022. godine, potražnja za vozačima je u stalnom porastu (+44%). Predviđa se da će nedostatak biti daleko gori 2026. godine, sa multiplikativnim efektom do sedam u slučaju Francuske.
Rana berba u Španiji: Neke oblasti Španije su iskusile svoje najsušnije leto više od 1.200 godina. Tamo gde se grožđe obično bere sredinom septembra, mnogi uzgajivači su bili primorani da počnu u avgustu. Ovo je izazvalo veću potražnju za španskim drumskim transportom u K3 od uobičajene, ali će takođe rezultirati manjom potražnjom od uobičajene u K4.
Smanjen riječni teretni kapacitet: Suša u Evropi je prouzrokovala smanjenje kapaciteta za rečni kargo transport širom kontinenta, što je podstaklo potražnju za drumskim teretnim transportom i dodalo veći pritisak na cene na pojedinim rutama. Sa druge strane, visoke letnje temperature takođe su uticale na poljoprivrednu proizvodnju na kontinentu, te su se mnogi sektori suočili sa rekordno niskim prinosima.
Ruta Pariz-Madrid: Sve cijene na ruti od 1.270 km između Pariza i Madrida, u trećem kvartalu ove godine dostigle su novi rekord svih vremena. Ugovorne vozarine su sada u prosjeku 1.570 evra po putovanju (1,24 evra/km), što je povećanje od 2,7% u odnosu na prethodni kvartal, kao i povećanje od čak 21,8% u odnosu na prethodnu godinu.
Nemačka-Poljska: Na relaciji od Duizburga do Varšave cene na spot tržištu su bile čak 23,2% više od ugovornih cena, što je jedna od najvećih razlika u Evropi.
Analitičari ističu da novi podaci pokazuju rastući jaz između spot i ugovornih cena, te da špediteri više nego ikada imaju interes da favorizuju dugoročne ugovore, kako bi osigurali svoj kapacitet i dobili konkurentne cene od prevoznika.
Kada je riječ o prognozama, poručuju da bi se ublažavanje rasta cijena trebalo da nastavi u narednih nekolio kvartala, uz napomenu da se ne očekuje preokretanje trenda.
www.iru.org