Zajednica evropskih železničkih i infrastrukturnih kompanija (CER) pozvala je zemlje članice EU da intervenišu u ime železničkih kompanija kada je reč o rastu cena električne energije. Prema CER-u, „izgledi su zabrinjavajući“, a ministri energetike EU bi trebalo da deluju kako bi održali Zeleni dogovor u životu.
Nakon kruga konsultacija u oktobru, CER sada procenjuje da evropske železnice u proseku plaćaju 200 evra po MVh za električnu energiju, a neke kompanije pogađaju cene i do 870 MVh. Prognoze za sledeću godinu predviđaju prosečnu cenu od 300 do 400 evra po MVh, a teretni operateri očekuju čak 500 evra po MVh.
„Izgledi su zabrinjavajući i preskupo je za železničke kompanije da za sada obezbede pristupačne cene ili bilo kakve fiksne kratkoročne ugovore“, piše CER. „Ovo izaziva veliku zabrinutost za finansijsku održivost železničkih operacija“. Organizacija kaže da države članice moraju da intervenišu. Željeznički operateri su najveći pojedinačni potrošači električne energije u Evropi, napominje CER pozivajući se na podatke Eurostata.
CER je pozvao na akciju uoči vanrednog sastanka Saveta EU za transport, telekomunikacije i energetiku, koji počinje danas, u utorak, 13. decembra. „Moramo da izbegnemo obrnutu modalnu promenu, pri čemu se logistika kreće sa manje zagađujućih na načine transporta koji više zagađuju. Međutim, to ćemo dobiti ako se ne snize cene električne energije za usluge od opšteg ekonomskog interesa kao što je železnica.
„Neuspeh da se hitno popravi situacija će ugroziti sve napore učinjene u poslednjoj deceniji, kao i politike formulisane za 2030. i 2050. za promovisanje zelene tranzicije evropske mobilnosti“, kaže izvršni direktor CER-a Alberto Macola.
https://www.railfreight.com/