Do 2030. godine trećina kilometraže u teškom drumskom teretnom saobraćaju biće obezbeđena električno ili na bazi goriva na bazi električne energije. Ovo takođe zahteva povećanje infrastrukture za punjenje. Pored javne mreže za punjenje, za koju je Master Plan Charging Infrastructure II Federalnog ministarstva za digitalne poslove i saobraćaj (BMDV) namijenjen da osigura brzo, to neće biti moguće bez opredjeljenja privatnog sektora.
Javna infrastruktura kao usko grlo
“Planirane tačke za brzo punjenje na autoputevima za sada će biti samo kapi u okeanu – treba se bojati da će javna infrastruktura u budućnosti biti usko grlo, kako na autoputevima, tako i u dalekovodima za depoe, koji su trenutno potcenjeni”, kaže prof. dr Dirk Lohre iz Instituta za održivost u transportu i logistici (INVL) na Univerzitetu Heilbronn.
Brojna pitanja su još uvijek otvorena.
Prema Lohreovim riječima, još uvijek postoje mnogi operativni problemi oko punjenja koje treba riješiti: Kako morate planirati da li kamion zbog kraćeg dometa mora redovito voziti do mjesta punjenja? Kako funkcioniše paralelno punjenje, na primer u skladištima? Da li će u narednom periodu biti organizovani prevoz i kako će funkcionisati? Kakav uticaj vreme ima na punjenje? Postoje i pravne prepreke, kao što je delovanje kao snabdevač električnom energijom prilikom punjenja transportnih kompanija, ili pitanje opasne robe na holu i stanica za punjenje ispred hale.
Rainer Schmitt se već bavio ovim pitanjima, jer za upravljačkog partnera Logistika Schmitta iz Bietigheima u Badenu tema e-kamiona nije nova teritorija. U 2019. godini, kompanija je bila jedna od prvih kompanija koja je preuzela isporuku eActros-a, koji je tada bio na putu u probnom radu između Schmitt logističkog centra u Ötigheimu i Daimlerove fabrike u Gaggenau. U to vreme kompanija je i dalje koristila mobilnu stanicu za punjenje težine oko 300 kilograma, koja je nudila snagu od 80 kW.
Logistik Schmitt: dugogodišnje iskustvo sa eActros
Od 2021. godine, međutim, kompanija je na putu sa novim standardnim eActros-om kapaciteta punjenja do 160 kW, Volvo FH Electric sa 250 kW uskoro će biti deo voznog parka, a prema rečima Rajnera Šmita, za 2023. godinu planirana su još tri električna traktora. Schmitt je stoga dobro pripremljen za novu eru u teretnom transportu. Međutim, njegov entuzijazam ima tendenciju da se smanji kada se pojavi tema punjenja. Pre svega, troškovi nerviraju preduzetnika.
Ali korak po korak: “Temu e-kamiona treba pažljivo proučiti – imam li kupca i narudžbu za vozilo?” kaže Schmitt. Sa e-kamionom morate biti spremni da obavljate prevoz kao i sa voznim redom vožnje autobusa – a to je moguće samo zajedno sa kupcem. Zato što se ture moraju planirati i s obzirom na mogućnosti punjenja.
300 kW je neophodno
Šta je potrebno za električni kamion? “Da biste sve pokrili, već ste preslabi sa 150 kW, potrebno je najmanje 300 kW za vreme punjenja do jednog sata. A trend je i do 600 kW”, kaže poduzetnik. Oni koji ne mogu da naplaćuju u prostorijama kupca, ali zavise od brzog punjenja u skladištu, moraju da planiraju najmanje 300 kW. U večernjim satima ili preko noći, punjenje bi tada trebalo da bude što sporije i time ušteda baterije – prema Schmittu, ova dva različita oponašanja punjenja treba planirati, iako to nije problem sa stanicama za punjenje sa odgovarajućim softverom.
Svako ko razmišlja o kupovini infrastrukture vozila plus može da iskoristi finansiranje BMDV-a, trenutno nisu poznati datumi za dalje pozive za finansiranje za 2023. godinu. Program pruža perspektivu stope finansiranja od 80 odsto, što je više nego korisno s obzirom na visoke troškove.
Na ovo se može pretplatiti i poduzetnik Schmitt: Na novoj lokaciji u Germersheimu, koja je puštena u rad u siječnju, planirane su dvije stanice za punjenje snage 600 kW. Prema Schmittu, uslovi su izgledali dobro u fazi planiranja: U neposrednoj blizini je industrijsko postrojenje sa većim zahtevima za električnom energijom i transformatorskom stanicom.
Transformator predaleko od stanice za punjenje
Ali to nije dovoljno. Kao što je morao naučiti, stanica za punjenje mora biti maksimalno 200 metara udaljena od transformatora, inače će gubitak snage biti prevelik. Schmitt je stoga morao izgraditi još jednu transformatorsku kuću u vlastitim prostorijama i također imati više kablovskih brojila nego što je planirano – troškovi, uključujući i infrastrukturnu subvenciju, koja ovisi o količini kW potrebnoj za stanicu za punjenje, iznosili su srednju šestocifrenu količinu. Infrastruktura na lokacijama u Bietigheimu i Ötigheimu je mnogo manja – pa su čak i za ove “uskotračne varijante” troškovi iznosili oko 100.000 eura svaki.
Veliko planiranje i birokratija
Trenutno je tema e-kamiona prvenstveno nešto za kompanije koje ne samo da mogu da podnesu planiranje i birokratske napore, već imaju i finansijska sredstva i kupce koji guraju temu, navodi Šmit. Na primer, e-mobilnost u teretnom prevozu može se posebno dobro primeniti za šatl saobraćaj sa maksimalnim dometom od 100 kilometara, ako je u prostorijama kupca dostupna posebna infrastruktura za punjenje ili jedna.
Međutim, pošto javna infrastruktura za punjenje još uvek nije dostupna širom zemlje, ovo zapravo nije razuman poslovni slučaj, takođe zbog trenutno visokih cena električne energije i neizvesnosti oko budućeg izuzeća od putarine. Političari to moraju brzo promijeniti: “U suprotnom postoji rizik da će se projekt svjetionika e-mobilnost zaglaviti. Na tom području će se koristiti samo ako se i ekonomski isplati za kompanije”, kaže specijalista za logistiku.
Finansiranje
- Programom finansiranja klimatski prihvatljivih komercijalnih vozila i infrastrukture (KsNI), BMDV takođe obezbeđuje oko 4 milijarde evra za razvoj odgovarajuće infrastrukture za punjenje goriva i punjenje, a finansiraju se i studije izvodljivosti.
- Program traje do 31. decembra 2024. godine, a stopa finansiranja projektnih zadataka je 80 odsto.
- Sama sredstva za punjenje goriva i infrastrukturu za punjenje goriva nisu moguća.
- Između ostalog, podržana su ulaganja u mobilnu i stacionarnu normalnu i brzu infrastrukturu punjenja, kao što su punjač, transformator, transfer stanica, uspostavljanje i proširenje mrežne veze, kao i buffer skladište i inteligentna rešenja za integraciju baferskog skladišta u upravljanje punjenjem na odgovarajućoj lokaciji.
izvor: https://www.eurotransport.de/