TEMA 1: DISKRIMINACIJA PREVOZNIKA
Na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3. Utvrđena je diskriminacija prevoznika iz Bosne i Hercegovine na sljedećim pitanjima sa EU i članicama po sljedećim tačkama:
- EVROPSKA UNIJA
Profesionalnim vozačima iz Bosne i Hercegovine, „nije omogućeno izuzeće o boravku više od 90 dana u 180 dana u EU“. Budući da je Bosne i Hercegovina, ispunila sve uslove iz povelje CEMT kvaliteta, te implementacije postupaka i procedura i usklađivanja sa 1071/09 direktivom, što takođe predstavlja diskriminaciju. Zato Vas molimo da razmotrite zahtjeve da se na listu izuzeća uvrste i „profesionalni vozači motornih vozila“.
Naime, „vozač motornog vozila“ nije turista, već aktivni učesnik lanca snabdijevanja, kako u „uzvodnoj“ tako i nizvodnoj komponenti lanca vrijednosti bilo da je riječ o uvozu robe iz EU, izvozu iz Bosne i Hercegovine ili pružanja usluga prevoza za treće zemlje.
Budući da je pojačana diskriminacija sa početkom 2024 godine, te usporavanja transportnih lanaca, opterećenje prevoza sa troškovima i „zabranama ulaska za vozače motornih vozila“ na periodu od 6 – 12 mjeseci, neophodno je HITNO, ODMAH otkloniti pogrešan, diskriminatorski tretman zaposlenih vozača u prevozničkim preduzećima Bosne i Hercegovine.
Od 01.01.2024 godine do danas evidentirali smo 24 slučaja zabrane ulaska u EU, te troškova po osnovu prekršaja oko 120 000 eura. Veći dio nije evidentiran. Ova mjera je diskriminatorska i otvoreno je usmjerena na agresivan način „otimanja vozača“ transfer ka zemljama EU.
Zahtijevamo da se problem zadržavanja i usporavanja na granicama sa R Hrvatske, neophodno je da putem zvaničnih diplomatskih kanala komunikacija zatražimo rješavanje problema. Svakako, “pojedinačna okupljanja i iskazivanje dobre namjere ali bez odobrenja Brisela to neće ići”, zato ćemo putem zvanične delegacije EU ali uz naše MIP Bosne i Hercegovine.
- ITALIJA
Takozvana taksa „ACI-Diritto fisso“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Poznato je da prevoznici, u poslednjih pet godina je ukinuta za prevoznike iz Albanije. Pozivajući se na gore navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- NJEMAČKA
Takozvana taksa za „korišćenje – upotrebu puteva u Njemačkoj“, još uvijek je na snazi za prevoznike iz Bosne i Hercegovine. Pozivajući se na navedene članove Sporazuma i Protokola, cijenimo da je opravdano da sa stanovišta zadataka i misije Evropske Komisije „27 država članica Evropske unije u potpunosti i čvrsto podržava evropsku perspektivu Bosne i Hercegovine kao buduće članice Evropske unije, u skladu sa Solunskom deklaracijom iz 2003. godine. Zajedno sa međunarodnim partnerima, cilj EU je da se Bosna i Hercegovina podrži i učvrsti kao stabilna i kredibilna zemlja koja ima miroljubivu saradnju sa svojim susjedima i koja je nepovratno na putu ka članstvu u EU. Članstvo Bosne i Hercegovine u EU je čvrsto povezano sa suverenitetom, jedinstvom i teritorijalnim integritetom zemlje“.
Razlog ukidanja prema albanskim prevoznicima je bilateralni sporazum. Iako, sporazum od stabilizaciji i pridruživanju EU-BiH jasno jasno naglašava da se neće vršiti „diskriminacije“ izmedju potpisnica, medjutim “de facto”, prevoznici Bosne i Hercegovine i dalje plaćaju ovu taksu.
- FRANCUSKA
Prevoznicima Bosne i Hercegovine zabranjeno je da u rezervoaru imaju više od 200 litara pogonskog goriva. No, prema slobodnom tumačenju kontrolnih organa nije dozvoljeno da iz Bosne i Hercegovine izlazite sa popunjenosti vozila iznad 200 litara?! Ovim slobodnim tumačenjem, prevoznici iz Bosne i Hercegovine su u diskriminatorskom položaju jer se onemogućava da popunom rezorvoara u Bosni i Hercegovini ukoliko putujemo za Francusku, a za posljedicu imamo dodatne troškove.
- EVROPSKA UNIJA
Paket mobilnosti koji je na snazi u Evropskoj uniji, a pod uticajem pogrešnog tumačenja, dovodi prevoznike Bosne i Hercegovine u potčinjeni položaj. Naime, prevoznici iz Bosne i Hercegovine nisu u mogućnosti da putem IMI linka za prijavu mobilnosti radnika prijavljuju radnike „profesionalne vozače“. Takođe, najava obaveze plaćanja takse i prijave za profesionalne vozače u narednoj godini će dovesti do kašnjenje i poremećaja u lancima snabdijevanja.
U nadi da ćete na osnovu Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju Bosne i Hercegovine i Evropske unije, ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. lipnja 2008. o potpisivanju, u ime Evropske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, te ODLUKA VIJEĆA I KOMISIJE (EU, Euratom) 2015/998 od 21. aprila/travnja 2015. o sklapanju Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane i ODLUKA VIJEĆA (EU) 2015/997 od 16. juna/lipnja 2008.o potpisivanju, u ime Europske zajednice, Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju između Europskih zajednica i njihovih država članica, s jedne strane, i Bosne i Hercegovine, s druge strane, suprotno članu 59. u koje je decidno naznačeno da za pružanje usluga između Bosne i Hercegovine i EU u pogledu kopnenog drumskog transporta Protokolom 3., djelovati sa mehanizmima na otklanjanju diskriminacija drumskih prevoznika iz Bosne i Hercegovine.
TEMA 2: OPERATIVNI PROBLEMI PREVOZNIKA SA ZAHTJEVIMA
- Hitno, urgentno je potrebno da potpišemo sporazume o porezima, PDV i drugim davanjima, koja se jedino naplaćuje prevoziocima iz Bosne i Hercegovine, – države sa kojima smo u potčinjenom položaju SLOVENIJA i DRUGE, godinama unazad trpimo štetu zbog nepostojanja sporazuma.
- Zahtijevamo da se za prevoznike popust za korišćenje auto puteva na 25%, u Republici Srpskoj i Federaciji Bosne i Hercegovine.
- Realizaciju svih dogovorenih aktivnosti sa predstavnicima UINO BiH – Prevoznici raspolažu sa dokumentovanim postupcima pojedinaca, svjesnih i nesavjesnih postupaka pojedinaca ili grupa, usporavanje u postupku od 14,5 sati je nepodnošljivo. ( Objevljivanje „zelenog puta“ na displej na carinskim terminalima, implementacija NCTS – T1, smanjenje vremena zadržavanja za 75%)
HITNO uvođenje u punom kapacitetu NCTS – ukidanje takse. Kada je u pitanju NCTS i uvođenja novog kompjuterizovanog tranzitnog sistema, a koji je bi značajno ubrzao proceduru. Problem sa kojim se suočava UINO BiH za pristup konvenciji je ELIMINISANJE TAKSE. Apelujemo da se usmjerimo i ka Ministarstvu Finansija BIH, ukoliko se ne eliminiše taksa, ostaćemo kao jedina zemlja u okruženje bez NCTS u punom kapacitetu. No, na pojedinim graničnim prelazima imamo različitu primjenu procedure za provoz, tranzit ili drugu operaciju.
Potrebno je da modul “selektivnošću”, ( modul omogućava da se pojedina vozila pregledavaju a ne svako vozilo), te neophodnosti da se potpuno primjeni u praksi. Zato pozivamo da dopunimo saznanja o postupanju pojedinaca na ispostavama. Nastavak razgovora i analizi operativnog plana dogovorenog na prethodnim sastancima. Pitanja smanjenja opterećenja, ugradnjom DISPLEJA, na kome bi se 35% vozila nalazilo na zelenom putu, kao i ostala usaglašena pitanja procedura. (dogovorenih i usaglašenih).
- USKLADITI RAD svih službi na svim graničnim prelazima. Rad službi veterinarskih, sanitarnih, fitosanitarnih nije usklađen i nije u funkciji 24 sata izvoznom sektoru, a drumski prevoznici ispaštaju i trpe troškove. Nadležnosti koordinacijom podići na viši nivo.
Zahtijevamo HITNO USAGLASITI RAD pratećih službi FITO-SANITARNIH, VETERINARSKIH, i drugih kontrolnih organa jer nadležnost je u Upravama kojima smo se obratili za operativni sastanak. Mi, mi se ne možemo zadovoljiti prepiskom koja do sad nije urodila plodom. Izrazićemo u troškovima.
Urgentno je da inspekcijske službe, sanitarni, fito-sanitarni, veterinarski inspektori budu na raspolaganju 24 sata, te da u koordinaciji sa kolegama iz Hrvatske a putem Ministarstva inostranih poslova se otvori pitanje saradnje. Vjerujemo da znate, mi smo osuđeni na tri granična prelaza. Potrebno je da uskladimo sa R Hrvatskom i prelaz Novi Grad, a uskoro prestaje sa radom i GP Maljevac, V.Kladuša. Od kojih u Gradišci imamo samo jednu saobraćajnu traku. Ovako zadržavanje, a u prosjeku vozač godišnje izgubi 206 sati na graničnim prelazima Bosne i Hercegovine, u konačnom rezultatu gubimo jednu platu za vozača. Zbog ovog i drugih razloga, prošle godine pojedini prevoznici su bili primorani da se registruju i u Hrvatskoj. Ako se uzmu izdaci po zaposlenom, možete pretpostaviti koliki je gubitak.
- Zahtijevamo da se radno vrijeme sinhronizuje sa radnim vremenom ostalih službi u Bosni i Hercegovini, te sa susjednim carinskim službama.
- PRIMJENA INSTRUKCIJE O UGOVORNOM IZNAMLJIVANJU POLUPRIKOLICA i PRIKOLICA „STRANIH TABLICA“ Prevoznicima je dozvoljeno da se koriste Ugovorom o iznajmljivanju i upotrebi izmjenljivih transportnih sudova. U skladu sa pozitivnom i proevropskom praksom da se ubrzaju lanci snabdijevanja. Definisati vremenski okvir od minimum 90 dana. ( Prihvatanje strategije izmjenljivi transportni sudovi)
- Standardizovati pristup, procedure i postupke primjene propisa na cjelokupnom carinskom području Bosne i Hercegovine. Ujednačavanje primjene na svim carinskim terminalima.
- Tražimo da se u izmjenama Zakona o bezbjednosti drumskog saobraćaja i drugih podzakonskih akata, prati inicijativa EU , a to je da lica sa B kategorijom mogu upravljati sa vozilima do 4,25 tona u skladu sa Evropskim prijedlozima za izmjenu kategorizacije vozača. Takođe, da se starosna granica za započinjanje poslova odredi 18 godina, naravno nakon obuke u Auto-Školi, i da se u sam proces uključe i Auto Škole.
- Obavljanje registracije putem tehničkog pregleda. Drugo pitanje je vezano za osiguranje, svjedoci smo da u polisama osiguranja, prevoznik nije zaštićen. Moramo uskladiti rizike u EU i naše polise. Svakako da je ovo entiteska nadležnost, pokrenuli smo pitanje, ali očekujemo podršku.
- Zahtijevamo ukidanje monopola na ovlašćenja koja je odredilo MKT BIH. Eliminacija subjektivnih osjećaja prilikom raspodjele „dozvola“, zahtijevamo primjenu rješenje iz S.Makedonije. Raspodjela u skladu sa realnim parametrima.
Analiza dosadašnjih raspodjela ukazuje da administracija na primjer u 2022 godini nije raspodijelila samo 919 italijanskih bilateralnih dozvola, za druge zemlje je podatak još porazniji. Tražimo detaljan izvještaj o dosadašnjim raspodjelama u proteklih deset godina.
- Zahtijevamo da se optimizira broj taksi i nameta kojim se opterećuje poslovanje transportnih firmi, na primjer prevoznik opterećen sa minimalno pet davanja na ime članarina u komorama Bosne i Hercegovine, te opterećenja na ime „drugih davanja“.
- Predlažemo da u Zakonu o prevozu, definišemo obligaciono plaćanje drumskog prevoza na 35 dana. Mjera koja je u svim evropskim zemljama prisutne, na taj način, prevoz se mora platiti 35 dan, a ako se ne plati, država naplaćuje duplu prevozninu od dužnika, kao prekršaj i isplaćuje se prevozniku iz garantnog fonda.
- Zahtijevamo da se prevoznicima izvrši povrat ili umanjenje troškova akciza na osnovu CMR tovarnih listova i drugih relevantnih dokaza da su transportni-kilometri realizovani van BiH.
- Zahtijevamo da u zakonskom okviru definišemo, ili bolje naglasiti uskladiti politiku sa evropskom unijom, sat čekanja je 40 eura, a auto dan 400 eura, pretvoreno u KM. Na ovaj način većina zemalja ubrzava lance snabdijevanja i smanjuje troškove proizvodnje.
- Predlažemo da se iz fonda zaštite životne sredine, te drugih fondova EU pokrene pitanje „zelene agende“, stimulacije pri kupovini vozila koja će biti prihvatljiva u EU, kao što znate „Zelena agenda“, predviđa naplatu poreza na ugljen dioksid, što će direktno da utiče na cijenu prevoza i ukupnih troškova kalkulacije naših proizvoda.
- Zahtijevamo da se razmotri rasterećenje Graničnog prelaza Rača sa otvaranjem Graničnog prelaza Šepak, kao odgovor na zatvaranje graničnog prelaza Karakaj i alternativni prelaz Bratoljub.
- Hitno, zatražiti ubrzavanje postupaka za izdavanje Rješenja za pojednostavljenim postupcima u skladu sa izmjenama Zakona o carinskoj politici, od 01.02.2023. godine ne mogu se više koristiti ranije izdata odobrenja za carinska skladišta, kao ni ranije izdata odobrenja za sljedeće pojednostavljene carinske postupke:
- odobrenja za pojednostavljeni postupak po fakturi (uz predočenje robe i provedbu tog postupka na graničnom prijelazu) za puštanje u slobodan promet pri uvozu i za postupak izvoza,
- odbrenja za lokalno izvozno i lokalno uvozno carinjenje i
- odobrenja za ovlaštenog pošiljaoca i ovlaštenog primaoca (kao pojednostavljenja u postupku provoza).
- KONZORCIJUM LOGISTIKA BOSNE i HERCEGOVINE – raspolaže sa više od 120 diplomiranih inžinjera saobraćaja, 25 Master drumskog saobraćaja i 4 doktora nauka, sa pravom očekujemo da se od strane Ministartsva komunikacija i transporta imenuje kao ovlašteno tijelo za sprovođenje edukacije u domenu profesionalnih kompetencija drumskog saobraćaja.
- Zahtijevamo da MKT BiH, definiše kao posljednju godinu u kojoj su prevoznici plaćali „CEMT potvrde“, u budućem periodu da na tehničkom pregledu uz „redovan tehnički pregled i registraciju vozila“ se izdaje prepis bez dodatnih troškova. Ove godine smo platili „više miliona“, prosto rečeno nameta koji nisu u Budžetu BiH. Cijenimo da je odgovornost na MKT Bosne i Hercegovine.
KONZORCIJ LOGISTIKA