Funkcija OUT
Nevjerovatno je koliko lažnih i netačnih informacija i vozači prenose jedni drugima o ovoj funkciji. Možda je problem upravo u usmenom prenošenju, gde se u svakoj sljedećoj komunikacijskoj vezi ovog lanca gubi dio tačne informacije ili se dodaje dio netačne informacije.
Objasnićemo ko i kada može da koristi funkciju OUT. Zašto postoji funkcija OUT?
Postoje određene vrste prevoza koje se obavljaju vozilima opremljenim tahografom, a prema Uredbi (EZ) br. 561/2006, takvi vidovi prevoza su izuzeti od poštovanja cjelokupne Uredbe koja govori samo o vremenu vožnje, pauzama i odmoru.
Digitalni tahografi ( pametni tahografi) – kod njih ne postoji mogućnost ručnog snimanja na karticu vozača, već je u meniju tahografa, između ostalog, funkcija OUT OF SCOPE “VAN OBJEKTA” (odnosno OUT skraćeno) kojim se vozač može označiti vrijeme početka svojih aktivnosti kada ne mora da poštuje Uredbu, kao i vrijeme završetka takvih aktivnosti.
Stoga je digitalna tehnologija primorala dizajnere tahografa da omoguće vozaču da na svojoj digitalnoj kartici vozača naznači kada počnu i prestanu da rade van okvira Uredbe.
Aktiviranje ove funkcije može se izvršiti i sa ubačenom karticom vozača u tahograf (ovo uvijek moraju da urade vozači kada koriste ovu funkciju tokom svog rada), ali i bez ubačene kartice vozača u tahograf (ovo se može učiniti samo u slučaju kada vozilom na površini javnog puta upravlja lice koje nije vozač i nema sopstvenu vozačku karticu).
Kako da uključim/isključim funkciju OUT?
Funkcija se može uključiti samo na jedan način: u trenutku pokretanja takvog režima, nakon umetanja i učitavanja vaše digitalne vozačke kartice (ili bez nje). Početak korišćenja ove funkcije treba označiti u meniju tahografa. Nakon uključivanja, u donjem levom uglu ekrana će se pojaviti poruka OUT, što znači da je funkcija uključena. →
Međutim, bez obzira da li je funkcija uključena, tahograf u svakom trenutku bilježi sve aktivnosti vožnje. Stoga, nakon početka vožnje (kretanja vozila), u donjem levom uglu ekrana, umjesto riječi OUT na kratko (nekoliko sekundi), ponovo će se prikazati volan sa napunjenom karticom (jer se vozilo kreće), a nakon toga se ekran tahografa vraća na displej funkcije OUT.
Kada vozač stane sa vozilom, umesto reči OUT, nakratko će biti prikazana aktivnost vozača koja nastavlja da se snima (npr. rad sa simbolom čekića), a nakon nekoliko sekundi na displeju će se vratiti riječ OUT opet.
Ako vozač samostalno, dok vozilo miruje, promijeni aktivnost u, na primjer, pauzu/odmor (simbol kreveta), ta aktivnost će se prva prikazati na ekranu tahografa, a nakon toga se ekran tahografa vraća na reč “OUT”. Dakle, bez obzira na to šta je vozač naznačio da svoje aktivnosti obavlja kada ne mora da poštuje delove Uredbe, pa čak ni celu Uredbu, sve njegove aktivnosti se i dalje evidentiraju kako u tahografu tako i na njegovoj digitalnoj kartici vozača. Ova igra se ponavlja sve dok se funkcija OUT ne isključi.
Funkcija OUT se može isključiti na dva načina: ili ponovnim pozivanjem menija u kojem je naznačeno da se vrsta prevoza zaustavlja kada vozač ne mora da se pridržava Uredbe, ili jednostavnim uklanjanjem digitalnog vozača kartica sa tahografa.
PRIMJER:
Prevoznička firma gdje vozači /dostavljači naveče pakiraju svoja vozila u krugu firme (nije javna površina) i skladištari tokom noći pomiče vozila radi utovara. U tom slučaju skladištari prije pomicanja vozila mogu aktivirati funkciju OUT (u tahografu ne treba biti niti digitalna vozačka kartica), pomaknuti vozilo i ostaviti funkciju uključenu. Sutradan ujutro, kada vozač dođe do vozila, ubacivanjem svoje kartice u tahograf, funkcija će se automatski isključiti i vozač će legalno nastaviti svoje aktivnosti. Naravno, niti jedan inspektor neće povjerovati dispečeru da je vozio vozilo unutar kruga tvrtke više od jednog ili dva kilometra bez kartice. Inspektori su dovoljno školovani da znaju prepoznati takve situacije kada ih se pokuša prevariti!
Tahografi Cuderman | vse za tahografe (tahografi-cuderman.si)
INSTITUT IZVRSNOSTI U LOGISTICI SAVJETUJE::
- Redovan nedeljni odmor (45 časova) ne treba obavljati u vozilu već u odgovarajućem smeštaju sa odgovarajućim odmorom i sanitarnim sadržajima. Ukoliko je vozač imao dve uzastopno skraćene nedelje odmora, prevoznik mora da organizuje rad vozača kako bi mogao da se vrati na mesto poslodavaca pre početka redovnog nedeljnog perioda odmora dužeg od 45 sati kako bi bio uzet kao nadoknada. Prevoznik mora da zabeleži način na koji ispunjava ovu obavezu i mora da čuva dokumentaciju u svojim prostorijama radi kontrole..
- Vozač može da prekine dnevni odmor (11 sati) i skraćeni nedeljni odmor (24 sata) zbog ukrcavanja / iskrcavanja sa broda/trajekta ili voza uz dva prekida do maksimalno 1 sat ostalih aktivnosti. U slučaju prekida redovnog nedeljnog perioda odmora, takva pauza može da se napravi samo ako predviđeno putovanje traje duže od 8 sati, a vozač ima pristup kabini za spavanje.
- Vozači su obavezi da unesu oznaku tahografa zemlje u koju ulaze nakon prelaska granice na najbližoj mogućoj tački zaustavljanja ili posle granice. U slučaju kada se pređe granica na brodu ili vozu, država se unosi u luku ili na stanicu po dolasku (ako je u vozilu instaliran pametni tahograf koji automatski beleži ograničenja, vozač nije u obavezi da unosi podatke o graničnom prelazu).
- Takođe je predviđeno da odmor ili bolovanje budu obeleženi i simbolom kreveta.
- Postoji mnogo razloga zašto tahograf izbacuje karticu vozača:
- Kvar u otvoru za karticu – ako jedan tahograf/slot izbacuje kartice iz različitih vozača – vrlo je verovatno da je slot za karticu pokvaren. U tom slučaju ne postoji drugo rešenje osim da se vozilo odveze u najbliži servis i vidi šta se može uraditi. Pokušaćemo da očistimo slot za karticu, ali uopšteno govoreći, ovo nije dobra vest i ceo tahograf će najverovatnije morati da se zameni. Održavajte (očistite) svoj otvor za tahograf posebnom karticom za čišćenje kako bi se to ređe dešavalo i da će vam tahograf trajati godinama! Sedam dana možete voditi ručno!
- Neispravnost kartice vozača – ako je samo jedna kartica vozača izbačena, a ostale kartice (npr. sa kartice kolege vozača ili kartice kompanije) su pravilno ubačene u tahograf – onda greška nije u tahografu već u kartici vozača. Zatim prvo treba da pokušate da očistite karticu (obrišite je posebnom krpom za tu svrhu) i ponovo je ubacite u tahograf. Međutim, proverite da li vaša kartica nije istekla – neki tahografi izbacuju kartice iz slota ako je istekao rok važenja kartice.
- Vađenje kartice tokom vožnje – Izbacivanje kartice može da se desi i tokom vožnje ili dok je tahografska kartica u tahografu. Naime, podaci na tahografskoj kartici se upisuju samo u određena 4 trenutka: prilikom vađenja kartice iz tahografa, prilikom štampanja pojedinačnih podataka o vozaču/putniku i tačno u 12:00 i 00:00 h UTC (ako je kartica u tahografu). Ako je tahograf u tim trenucima pokušao nešto da upiše na karticu i nije uspeo – izbaciće karticu iz tahografa. Očistite i pokušajte da ponovo učitate karticu. Ako to nije moguće – idite u najbliži servisni centar.
- ZOLL TABLE: provjerite da li je tahograf baždaren!