Kako su postigli ovaj izuzetan podvig?
Švedski sektor javnog prevoza je na čelu održivosti, prevazilazeći i nacionalne i evropske klimatske ciljeve. Danas je oko 10% voznog parka autobusa u zemlji električno, dok skoro sva preostala vozila rade na biodizel, kao što je HVO100.
Kako su to uradili
Od 2008. godine, švedski Komitet za sporazum o javnom prevozu – sastavljen od predstavnika vlasti javnog prevoza i operatera – radio je na zajedničkoj viziji održive mobilnosti. Kroz zajedničke ciljeve, smernice, preporuke i standarde, oni su uskladili političke ambicije sa praktičnim industrijskim rešenjima.
“Uprkos tome što su ugovorne strane, ovaj kolaborativni pristup može zainteresovati mnoge širom Evrope, posebno zato što Evropska komisija razmatra reviziju svojih direktiva o javnim nabavkama”, dodala je ona.
Preporuke odbora pokrivaju sve, od modela tendera i specifikacija vozila do ekoloških kriterijuma i zahteva komercijalnih ugovora. Preporuke su zatim usvojene od strane nacionalnih federacija sektora. Iako nisu pravno obavezujući, sektor sve više koristi dokumente i preporuke, o čemu svedoči njihova flota bez fosilnih goriva.
“Uspeli smo da transformišemo političke vizije u funkcionalne zahteve za nabavku, smernice i industrijske standarde. Nadamo se da naše putovanje može pomoći i inspirisati druge na njihovom putu ka neto nuli “, zaključila je Anna Grönlund.
Švedska Komitet za javni prevoz Sporazum se sastoji od sektora javnog prevoza nacionalnih federacija kao što su Švedski javni prevoz Udruženja, Švedski autobus i trener Federacije, Udruženje švedskih železničkih operativnih kompanija, Švedski Taksi Federacija, i Švedski Udruženje lokalnih vlasti i regiona.
www.iru.org