Najjednostavnije rečeno, ICS2 je IT sistem koji prikuplja podatke o svoj robi koja ulazi u EU pre njenog dolaska. Svi koji rukuju robom, šalju je ili prevoze u EU, Sjevernu Irsku, Norvešku ili Švajcarsku, moraju biti informisani o novim ICS2 zahtevima i preduzeti neophodne korake kako bi bili usaglašeni sa njima.
Implementacija se odvija u više faza, a obavezama su prvi – od juna 2024. – počeli da podeležu prevoznici koji obavljaju transport morskim i unutrašnjim vodnim putevima. Konkretno, sistem podrazumeva obavezu dostavljanja podataka o robi koja se šalje u ili kroz EU pre njenog prispeća, tako što će se popuniti ulazna sažeta deklaracija (Entry Summary Declarations – ENS deklaracija). Obuhvaćeni su i poštanski i ekspresni operateri koji transportuju robu koristeći pomorski ili rečni prevoz, ali i druge uključene strane, kao što su službe za pružanje logističkih usluga. U određenim slučajevima, krajnji primaoci registrovani u EU će, takođe, morati da podnose ENS podatke.
Naredna godina doneće obaveze i prevoznicima u drumskom, kao i železničkom transportu: uvođenje ovog sistema za njih se planira u periodu od 1. aprila do 1. septembra 2025. godine.
Međunarodna unija drumskih transportera (IRU) nedavno je počela da organizuje vebinare, kako bi svoje članove pripremila na vreme. Kako kažu, ICS2 će doneti nove obaveze za operatere drumskog transporta, koji će morati da podnose opširnije deklaracije o sigurnosti i carinskoj zaštiti za robu koja se prevozi u ili kroz EU. Nepoštovanje ovih pravila moglo bi dovesti do kašnjenja na spoljnim granicama Unije i potencijalnih kazni.
Kako bismo čitaocima bolje pojasnili primenu ICS2 u drumskom transportu, obratili smo se Upravi carina Srbije.
U skladu sa informacijama koje su nam dostavili, u nastavku donosimo kraći pregled osnovnog toka postupka ulaska robe u sigurnosno i bezbednosno područje, za drumski transport, primenom sistema ICS2. Takođe, na kraju teksta možete pronaći i linkove ka detaljnijim uputstvima.
Postoje dvije glavne faze pri postupku ulaska robe (u sigurnosno i bezbjednosno područje) u drumskom saobraćaju: podnošenje ENS deklaracije i podnošenje obaveštenja o dopremanju robe.
I faza:
– ICS2 sistem predviđa obavezu podnošenja ENS deklaracije, u načelu za prevoznika, kod svakog unošenja, tranzita ili pretovara robe unutar sigurnosnog i bezbednosnog područja (EU + Švajcarska + Norveška + Severna Irska), bez obzira na njeno krajnje odredište.
Kao preduslov, predviđeno je da prevoznik poseduje EORI broj (obaveštenje o načinu dodele EORI broja i validaciji istog se nalazi na sajtu Uprave carina/Aktuelna obaveštenja – EORI broj prevoznika u tranzitu).
– ENS deklaracija je elektronska deklaracija koja se (elektronski) podnosi u sistemu ICS2, preciznije carinskoj ispostavi prvog ulaska robe (COFE) u sigurnosno i bezbednosno područje u okviru zakonskog roka, koji je za drumski transport – najkasnije jedan sat pre dopremanja robe u mesto gde se nalazi carinska ispostava prvog ulaska.
– U drumskom prevozu se podnosi puna (F50) ENS deklaracija koja sadrži sve podatke neophodne za sprovođenje analize rizika (i eventualne kontrole robe ukoliko je ustanovljen rizik po sigurnost i bezbednost) i to na sledećim nivoima:
a) nivo glavnog transportnog ugovora: sadrži podatke o pošiljci iz tovarnog lista (prevoznik-ugovorna strana);
b) nivo pojedinačnog transportnog ugovora: sadrži podatke iz ugovora pošiljaoca (špeditera) sa ugovornom stranom (klijentom), ukoliko takav ugovor postoji;
v) nivo pošiljke: najniži nivo – sadrži podatke o kupcu, odnosno prodavcu za svaku pojedinačnu pošiljku.– Carinski organ, potom, vrši procenu podataka i analizu rizika što može za rezultat da ima dodatne zahteve ili preporuku za kontrolom.
Ukoliko je proces analiza rizika završen i nije potrebna nikakva dalja radnja (postupanje), lice koje je podnelo ENS deklaraciju prima obaveštenje o Završenoj analizi (AC). Ukoliko su se, međutim, tokom procesa analize rizika pojavila neka nerešena pitanja, carinski organ može da obavesti lice koje podnosi deklaraciju (dodatnim) zahtevom:
a) za dodatnim informacijama,
b) za izmenom deklaracije.
Lice koje je podnelo deklaraciju je dužno da odgovori na primljen zahtev.
II faza:
– Carinski organ mora, bez odlaganja, biti obavešten da je roba dopremljena i dostupna za pregled, putem obaveštenja o dopremanju robe (koje sadrži sve podatke o robi).
– Obaveštenje o dopremanju robe podnosi prevoznik (ili drugo lice) u nacionalnom sistemu države dopremanja robe (članici EU, Švajcarskoj, Norveškoj, Severnoj Irskoj).
– Nakon dopremanja robe carinskoj ispostavi prvog ulaska, rezultat analize rizika može biti dalja obrada ENS deklaracije u smislu mogućih kontrola.
– Ako roba, za koju je podneta ENS deklaracija, nije uneta u sigurnosno i bezbednosno područje, carinski organ poništava tu deklaraciju, bez odlaganja, u sledećim slučajevima:
a) po zahtevu deklaranta, ili
b) nakon isteka 200 dana od dana podnošenja deklaracije.
Dakle, u odnosu na drumske prevoznika (i druge učesnike u lancu snabdevanja), uvode se promene koje zahtevaju sagledavanje zahteva koje podrazumeva primena ICS2 sistema (preduslov: EORI broj; podnošenje elektronske ENS deklaracije sa tačnim i potpunim podacima, itd.), prilagođavanje IT sistema i postojećih poslovnih procesa, obezbeđivanje potrebne obuke za zaposlene.
Detaljnije informacije i uputstva ovoj temi možete pronaći na sledećim linkovima:
1) https://taxation-customs.ec.europa.eu/customs-4/customs-security/import-control-system-2-ics2-0/import-control-system-2-release-3_en (opšte informacije i smernice u vezi sa ICS2 sistemom)
2) https://customs-taxation.learning.europa.eu/course/view.php?id=876§ion=1 (e-obuka/modul za drumski saobraćaj)
3) pregled e-obuke/modula za drumski transport
4) spisak – linkovi i opis – svih programa e-obuke/modula za drumski transport u vezi sa ICS2 sistemom na jednom mestu (kliknuti na neki od modula u sekciji: „What courses and tools are available?“)
Foto: Pixabay/Tung Lam, ilustracija
https://op.europa.eu/en/pu