Prosečna kašnjenja kontejnerskih brodova nastavila su da rastu u 2024. godini, dostižući nivoe slične onima u najkritičnijem periodu pandemije.
Prema mesečnom izveštaju Sea-Intelligence-a, koji prati situaciju na 34 globalne trgovinske rute, industrija je i dalje ozbiljno pogođena stalnim poremećajima.
“Dok se pouzdanost rasporeda stabilizovala između 50 i 55 procenata, trend je u blagom padu od vrhunca u maju”, komentarisao je Alan Murphi, izvršni direktor Sea-Intelligence.
Trenutni rezultati se upoređuju sa 2019. godinom, kada su kontejnerski brodovi postigli 80 posto pouzdanosti primene pre pandemije i diverzije u Crvenom moru. Maersk i Hapag-Lloid postavili su ambiciozan cilj postizanja pouzdanosti rasporeda od 90 posto na ključnim rutama pokretanjem Gemini saradnje 2025. godine.
Maersk ostaje lider u pouzdanosti rasporeda u septembru 2024. godine i jedan je od četiri prevoznika u top 13 koji će poboljšati performanse od avgusta do septembra, dostigavši 55,5 odsto, u odnosu na 70 odsto pre godinu dana. Zim, PIL i Van Hai takođe su poboljšali svoje performanse iz meseca u mesec.
Uprkos poboljšanjima, svi glavni prevoznici zabeležili su značajan pad u odnosu na prethodnu godinu. Najveći prevoznici pali su sa proseka od 60 odsto u septembru 2023. na prosečno 47 odsto u septembru 2024. godine. Tri prevoznika – MSC, PIL i Van Hai – zabeležili su pad od preko 20 procentnih poena u odnosu na prošlu godinu.
Sea-Intelligence izveštava da je prosečno kašnjenje u septembru poraslo za 0,21 dana dalje, sada iznoseći 5,67 dana za odložene dolaske brodova. Prosek za 2024. godinu je pola dana veći u odnosu na 2023. godinu. Pre početka diverzije, kašnjenja su smanjena na ispod pet dana.
Najviši nivo zagušenja luka ostaje u Aziji, Linerlitica izveštava, sa kineskim lukama, Singapur, Hong Kong i Koreja su najviše pogođeni. Povećana zagušenja je takođe primećeno u lukama Savannah i glavnim lukama Severne Evrope.
Maersk je prošle nedelje upozorio industriju da očekuje da će poremećaji zbog preusmeravanja kroz Crveno more trajati i u 2025. godini. Tokom vikenda, lider Hutija objavio je da su u protekloj godini ciljali preko 200 brodova, najavljujući nastavak napada.