Nakon što su zemlje članice odlučile da odlože ulazak ove uredbe za dve godine u odnosu na ono što je Komisija predložila, Odbor za životnu sredinu Evropskog parlamenta glasao je da se ona još više odloži. Već se čini jasnim da Euro 7 standard neće biti implementiran kao što je predložila Evropska komisija prije gotovo godinu dana. Barem ne na datume stupanja na snagu koje je predložila Komisija – 2025. za automobile i kombije i 2027. za kamione – iako će ograničenja emisije ostati stroga.
Plenarna sednica parlamenta još uvek nije glasala o ovom tekstu. Očekuje se da će ovaj izveštaj, koji je usvojen sa 52 glasa za, 32 protiv i jednim uzdržanim, biti usvojen tokom novembarske plenarne sednice u Strazburu u Francuskoj.
Nakon toga, Evropski parlament će morati da pregovaraju o konačnom pravilu standarda Euro 7. No, već je jasno da se to neće provesti tako brzo kao što je predložila Komisija.
Zemlje članice – koje predstavlja Savet EU – postavile su svoju pregovaračku poziciju 25. septembra, kada su se složile da brane odlaganje stupanja na snagu standarda Euro 2027 za automobile do 7. godine i zahteve za kamione do 2029. godine (u poređenju sa 2025. i 2027. godinom, kako je predložila Komisija pre godinu dana).
RAVNOTEŽA
Izvjestitelj Odbora za okoliš Europskog parlamenta, češki konzervativac Alexandr Vondra, tvrdi da izglasani tekst uspijeva “uspostaviti ravnotežu između ekoloških ciljeva i vitalnih interesa proizvođača“. Vondra je smatrao da se svojim pregovaračkim prijedlogom poštuju “interesi svih uključenih strana” i on se udaljava od “ekstremnih pozicija”. Za evropske proizvođače vozila, koje predstavlja udruženje ACEA, “to je poboljšanje u odnosu na prijedlog Komisije, ali i dalje ne uspijeva u ključnim aspektima“.
Generalni direktor ACEA Sigrid de Vries brani vozila koja su u skladu sa važećim propisima o ograničenju emisija: “Ne treba potcenjivati ogromne korake evropskih proizvođača vozila u smanjenju emisije zagađujućih materija iz drumskog saobraćaja poslednjih godina. Jednostavno je nekorektno opisati vozila Euro 6/VI kao visoko zagađujuća, kao što to rade neke zainteresovane strane. Euro 6/VI propisi su u skladu i nastavljaju to da rade.”
IRU, međunarodna organizacija za drumski saobraćaj, takođe pozdravlja predloženo stupanje na snagu promena. “Zadovoljni smo što su poslanici usvojili realniji raspored i odlučili da u velikoj meri održe protokole Euro 6/VI. Bezbednost na putevima i bezbednost vozača ne smeju biti ugroženi uvođenjem strožijih sistema od onih koji su već na snazi,” rekao je Raluka Marijan, direktor EU za zakonodavna pitanja.
SLIČNA OGRANIČENJA
Poslanici Evropskog parlamenta su se u velikoj meri složili sa nivoima koje je predložila Evropska komisija za emisije zagađujućih materija (kao što su azotni oksidi, čestice, ugljen-monoksid i amonijak) za putnička vozila i predložili dalju podelu emisija u tri kategorije za kombije na osnovu njihove težine.
U tekstu koji su usvojili poslanici Evropskog parlamenta predložena su stroža ograničenja emisija iz izduvnih gasova autobusa i kamiona, uključujući nivoe postavljene za stvarne emisije štetnih gasova, navodi se u saopštenju parlamentarnog odbora. “Naša industrija pozdravlja granične vrednosti za teška vozila, pod uslovom da rezultirajuće povećanje cena ne podriva konkurentnost manjih operatera. Drumski saobraćaj se uglavnom sastoji od malih operatera. Na primer, u Španiji i Grčkoj, više od 50% operatera poseduje jedan kamion.
Zastupnici žele uskladiti metodologije proračuna i ograničenja EU za emisije čestica kočnica i stopu abrazije guma s međunarodnim standardima i to bi se odnosilo na sva vozila, uključujući i električna.
Tekst takođe uključuje veće minimalne zahteve performansi za trajnost baterija automobila i kombija od onih koje je predložila Komisija. Proizvođači su se oporavili, ali su zahtevali veća poboljšanja.
https://www.rutadeltransporte.com/n